Znakomite rzemiosło Wielokrotnie już mieliśmy do czynienia z tymi czeskimi konstrukcjami i zawsze zachwycaliśmy się jakością stolarki oferowanej przez Xaviana - na tym poziomie cenowym to prawdziwa rzadkość. Również w przypadku XN Piccola, wykonanie nie pozostawia zwiele do życzenia. Skrzynie z oczywistych względów są charakterystyczne dla serii XN, w których wszystkie przednie krawędzie są ścięte pod kątem, a podstawa jest znacznie głębsza od góry - patrząc z boku łatwo można dostrzec w nich trapez prostokątny, gdzie to właśnie przednia ścianka jest nachylona do tyłu. Obudowy wykonano z wysokogatunkowych płyt MDF, które są zdecydowanie twardsze i gęstsze niż w wielu konkurencyjnych produktach. Wykończono je naturalnym fornirem, co nikogo nie powinno dziwić, kto miał wcześniej do czynienia z czeskimi kolumnami. Przyglądając się z bliska każdej z krawędzi oraz poszczególnym łączeniom nie sposób dostrzec jakichkolwiek niedociągnięć czy błędów. To samo można powiedzieć o frezach dla głośników ? zarówno tweeter, jak i stożek niskośredniotonowy zostały zamontowane w starannie obrobionych otworach. Jak już wspomnieliśmy, przednia ścianka została pochylona, ale ma to związek nie tyle z założeniami estetycznymi serii XN, co z wyrównaniem czasowym obydwu współpracujących ze sobą przetworników. W ten sposób fale promieniowane przez pierścieniowy głośnik wysokotonowy oraz stożek odtwarzający bas i średnicę docierają do słuchacza w tym samym czasie, co bez wątpienia będzie miało przełożenie na lepszą reprodukcję sceny dźwiękowej budowanej przez Piccola. Wnętrze skrzyń również dopracowano pod kątem odpowiedniego wytłumienia - do ścianek przytwierdzono maty bitumiczne oraz filcowe, a wolną przestrzeń wyłożono sporą ilością gąbki akustycznej. Komora w której pracuje głośnik niskośredniotonowy wentylowana jest przez aluminiowy tunel bas-refleks ulokowany na tylnej ściance nad pojedynczymi terminalami klasy hi-end. Takie elementy jak aluminium czy też skórzany emblemat dodają tylko pikanterii tym pięknie wykonanym kolumnom.
Głośnikowy duet Piccola bazują na dwudrożnym minimalistycznym układzie głośnikowym, co z pewnością jest ukłonem w kierunku miłośników kompaktowych kolumn podłogowych. Jak wcześniej wspomnieliśmy pasmo średnicy i basu powierzono wykonanemu na specjalne zamówienie celulozowemu stożkowi, wzmocnionemu włóknami węglowymi, i dysponującemu cewką o średnicy 40mm oraz aluminiowym korektorem fazy w centrum. Bazą dla tego głośnika był popularny model Scan-Speak 18W/8545 znajdujący szerokie zastosowanie w kolumnach innych producentów, jak i w konstrukcjach DIY. Nie od dziś wiadomo że przetwornik ten jest wyjątkowo wymagający pod względem napędzania i choć jest to nominalnie 8-omowy głośnik, to jego efektywność po użyciu filtrów znacząco spada do poziomu wymagającego sporych dawek prądu ze wzmacniacza. Podobnie jest z jego odpowiednikiem zastosowanym w Piccolo. Głośnik ten, podobnie jak jego protoplasta 18W/8545 (a w przeciwieństwie do bliźniaczego modelu 18W/8535) został przystosowany do pracy przy większych obciążeniach, a zarazem w mniejszych obudowach tupu bas-refleks. Także komora głośnikowa została zmniejszona do około jednej trzeciej całej dostępnej objętości - wewnątrz zastosowano przegrodę, pełniącą również rolę elementu usztywniającego. Również charakterystyka przetwarzania tego przetwornika w zakresie średnicy została nieco poprawiona (chodzi o bardziej równomierny przebieg w okolicach 1.000-3.000Hz), przez co stał się on łatwiejszy w filtrowaniu. Jeśli chodzi o głośnik któremu powierzono zakres tonów wysokich, to Roberto Barletta zdecydował się zastosować znany pierścieniowy tweeter marki Vifa charakteryzujący się nisko położną częstotliwością rezonansową w zakresie 500Hz, co jak na głośnik wysokotonowy jest świetnym wynikiem. Rzut oka na płytkę z elementami filtrów zwrotnicy, utwierdził nas w przekonaniu, że nie ma mowy o kompromisach, zastosowano tu wyłącznie dobrej jakości elementy - wszystkie kondensatory to polipropyleny, ceramiczne rezystory dużej mocy oraz cewki o niskiej rezystancji nawinięte na sproszkowane rdzenie. Test kolumn Xavian Picolla w numerze 12/2011 "Hi-Fi Choice & Home Cinema"

