s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

hi-fi

Focal Aria 906

test |
Kolumny podstawkowe - Focal Aria 906 rekomandacja

Focal znany jest z oryginalnie wykonanych kolumn oraz własnych opracowań i technologii. Testowane monitory mimo niewysokiej ceny są precyzyjne i ładnie operują dynamiką

Focal Aria 906 wchodzi w skład dosyć bogatej serii Aria, bazującej przede wszystkim na rozbudowanych konstrukcjach podłogowych, takich jak trójdrożne, wyposażone w podwójny układ wooferów Aria 948, czy też Aria 936 w smukłych strzelistych obudowach i sporą ilością głośników. Francuzi pokazali, że potencjał serii Aria, zajmującej miejsce w katalogu tuż przed droższą serią Electra 1000 BE 2, drzemie przede wszystkim w konstrukcjach adresowanych dla szerszego odbiorcy. Są to bowiem kolumny bazujące na technologiach będących pochodną olbrzymiego doświadczenia marki Focal w projektowaniu głośników, dostępnych niegdyś jedynie w najdroższych modelach. Obecnie niektórzy producenci, jak Focal, decydują się na wdrażanie w modelach tańszych sprawdzonych technologii (lub ich pochodnych w nieco uproszczonej formie) stosowanych niegdyś wyłącznie w topowych seriach kolumn. Ma to nie tylko podnieść prestiż danej serii, ale przede wszystkim sprawić, że na jakości zyska dźwięk, a więc kluczowy element odpowiadający za sukces lub porażkę danych kolumn.

Francuska lekkość

O ile flagowe kolumny pochodzące z serii Utopia III z pewnością nie należą do wagi lekkiej, nie wspominając już o ich wręcz pancernym wyglądzie, o tyle zespoły głośnikowe znajdujące się w serii Aria urzekają lekką i zwiewną formą. Widać, że projekt nawiązuje do tradycji tej francuskiej marki, ale jednocześnie ma przyciągać spojrzenia ciekawym designem, znacznie różniącym się od tego co proponuje wielu innych producentów.

Focal z użytych technologii zrobił swego rodzaju element designu każdej kolumny, bo kto powiedział że wzorniczo, skrzynki mają nie współgrać z głośnikami? I nie mam tu bynajmniej na myśli walorów brzmieniowych, bo przecież to powinno być oczywiste w przypadku każdej konstrukcji, ale przede wszystkim to, że głośniki, będące swego rodzaju wizytówką każdej marki można wykorzystać jako jeden z elementów tworzących określoną formę. Tak robi wielu producentów i jest to coraz bardziej widoczny trend.

Focal Aria 906

Focal znany jest ze stosowania niekonwencjonalnych materiałów do produkcji membran, co szczególnie widać na przykładzie nisko-średniotonowego stożka. Jednak nie mniejszą uwagę zwraca odwrócona kopułka wysokotonowa będąca swego rodzaju przeciwieństwem powszechnie używanych membran w głośnikach odtwarzających najwyższe tony. To właśnie w przypadku wszystkich kolumn marki Focal głośniki stanowią swego rodzaju element wzorniczy, wynikający nie tylko z samej chęci zaproponowania klientowi czegoś zupełnie innego, ale przede wszystkim z wypracowanych latami technologii produkcji głośników oraz stosowanych materiałów. Aria 906 są jedynymi monitorami wchodzącymi w skład tej ciekawej serii i jednocześnie to na nich spoczywa ciężar reprezentowania możliwości tych kolumn w pojedynku z konkurencyjnymi konstrukcjami. Klasyczny dwudrożny układ raczej nie powinien nikogo dziwić, podobnie jak układ rezonansowy w postaci tunelu bas-refleks z wylotem umieszczonym na froncie. Natomiast już sama bryła skrzynki i zastosowane głośniki, kojarzą się właśnie z marką Focal, co z marketingowego punktu widzenia jest oczywiście dużą zaletą. Membranę głośnika nisko-średniotonowego wykonano między innymi z włókna lnianego, stąd też wziął się jej charakterystyczny odcień oraz wzór. Membrana typu Flax ma się charakteryzować tym do czego dążą wszyscy głośnikowi producenci, a więc mieć wysoką sztywność, przy jednoczesnym zachowaniu dobrych właściwości tłumiących. Z drugiej strony stosowanie tak egzotycznych materiałów jak włókno lniane na membrany głośnikowe pozwala producentowi w pewnym sensie modelować lub też wpływać na barwę dźwięku, dostosowując ją do potrzeb danej serii, przez co oczywiście będzie się ona wyróżniać na tle konkurencji nie tylko wyglądem, ale przede wszystkim brzmieniem. Podkreślając różnice w stosunku do większości kolumn dostępnych na rynku, warto również zwrócić uwagę na odwróconą kopułkę wysokotonową, wykonaną z aluminium i magnezu. Wyposażono ją dodatkowo w charakterystyczny kołnierz w postaci falowodu, a właściwie dwóch łagodnie ze sobą połączonych falowodów wyrównujących i poszerzających charakterystykę promieniowania, co ma oczywiście pozytywnie wpływać na generowany przez kolumny dźwiękowy obraz stereofoniczny. Zwrotnicę zamontowano tuż za terminalami wejściowymi, a na samej płytce drukowanej znalazły się różnej jakości elementy. Wyraźnie widać, że Focal stara się ograniczać straty na efektywności związane z opornością cewki szeregowej wchodzącej w skład filtra dolnoprzepustowego dla głośnika odtwarzającego bas i tony średnie – zdecydowano się użyć zwojów nawiniętych na rdzeń wykonany ze stalowych płytek. Z kolei w sekcji filtrów dla kopułki wysokotonowej użyto dobrej jakości kondensatora polipropylenowego oraz równolegle wpiętej w obwód cewki powietrznej. Dziesięciowatowe rezystory są dopełnieniem solidnej konstrukcji zwrotnicy. Skrzynki o dziwo wcale nie są aż tak ciężkie, mimo iż nie należą do filigranowych. Ale są za to sztywne, co z pewnością stwarza jeszcze lepsze warunki pracy dla głośnika nisko-średniotonowego. Boczne ścianki zwężają się nieco ku tyłowi, likwidując tym samym równoległości między znajdującymi się naprzeciw siebie płaszczyznami wewnątrz komory, co minimalizuje powstanie fal stojących.

Focal Aria 906

Aria 906 dostępne są w dwóch wersjach kolorystycznych – błyszczącym czarnym lub w imitującej drewno orzechowe okleinie. Niezależnie od wersji wykończenia, front oraz tył wykończone są prezentującą się świetnie skórą ekologiczną, natomiast górną ściankę wykończono dodatkową płaszczyzną z pleksi, dodającej uroku tym oryginalnie prezentującym się kolumnom. Znajdujący się z przodu port bas-refleks zdecydowanie ułatwi ustawienie tych kolumn, ponieważ nie będą one wymagać zachowania dużego dystansu od ściany.

Wypełnienie i detal

906-tki brzmią z pewną Focal'owską manierą, a mianowicie w ich dźwięku pojawia się swego rodzaju gęstość, stanowiąca o tym jak odbieramy właściwy ciężar poszczególnych zdarzeń muzycznych. Dotyczy to nie tylko zakresu niskich tonów, ale również średnich i wysokich, a więc całego przetwarzanego przez kolumny pasma akustycznego. W brzmieniu Aria 906 czuć mocny kontur, swego rodzaju siłę i elastyczność w prowadzeniu rytmiki, co przekłada się na trzymany w ryzach dźwięk. Doświadczyłem tego zwłaszcza podczas odsłuchu koncertowego krążka "Alive In L.A." z muzyka live w wykonaniu znakomitego jazzowego gitarzysty Lee Ritenoura i towarzyszącego mu bandu. Szczególnie do gustu przypadło mi brzmienie gitary prowadzącej oraz basowej – wsłuchując się w reprodukowany przez Focala dźwięk strun łatwo można było zobrazować sobie różnicę w ciężarze dźwięku generowanego przez obydwa instrumenty. Gitara basowa głęboko wibrowała, nadając koncertowemu brzmieniu mocnego fundamentu wraz z perkusją, natomiast piękne vibrato gitary prowadzącej w wykonaniu Lee Ritenoura, lubiącego przecież improwizować, uzupełniało wirtuozerię tego wydarzenia. Zresztą podobnych odczuć, związanych z właściwym odzwierciedleniem natury dynamicznej w skali makro, doświadczyłem również podczas odsłuchu najnowszego singla "Where's The Revolution" kultowej brytyjskiej grupy Depeche Mode – w momencie chóralnie odśpiewywanego refrenu, do akcji wkracza jednocześnie spora masa niskich tonów. Uwór brzmi wtedy majestatycznie, wręcz budzi się w nim potęga, uśpiona gdzieś w początkowej fazie, podkreślająca moc i znaczenie znakomitego refrenu.

Focal Aria 906

Aria 906 nie żałują basu, a w pokojach o powierzchni ok. 20-metrów kwadratowych są w stanie pokazać pełen potencjał w sprężystości niskich tonów. Bo to właśnie owa sprężystość w połączeniu ze specyficzną gęstością sprawia, że odbierana przez słuchacza muzyka, ma nie tylko właściwy ciężar, ale też dobry przekaz natury dynamicznej poszczególnych dźwięków w skali makro. Zresztą Francuzi chyba mocno napracowali się, aby zachować jednolity ciężar brzmienia, bo również wysokie tony nie odbiegają kolorytem i estetyką od tego co można usłyszeć z tych kolumn w zakresie niskich i średnich tonów. Zresztą, muszę przyznać, że zawsze frapował mnie dźwięk odwróconych kopułek Focala i bynajmniej nie mam tu na myśli charakterystyki kierunkowej na różnych osiach pod różnymi kątami, wpływającej poniekąd na odbiór stereofonii o czym wspomnę później, ale przede wszystkim ładnie dociążone niższe i średnie partie tonów wysokich, co szczególnie sprzyja właściwemu odtworzeniu talerzy perkusyjnych. Naturalnie kopułki wysokotonowe z kolumn pochodzących z wyższych serii marki Focal, takich jak przykładowo Electra 1000 BE 2 potrafią dodać do tego znacznie wyższą rozdzielczość przez co brzmienie staje się jeszcze bardziej szczegółowe, brzmiąc niemal tak jak byśmy skonwertowali dźwięk do formatu HD, ale to co pokazują Aria 906 w porównaniu do mocnej konkurencji, zasługuje na uznanie. Stereofonia budowana jest przez 906-tki z naciskiem na zachowanie między źródłami pozornymi pewnej nierozerwalności. Focale nie rozrzucają wszystkich dźwięków gdzieś daleko i szeroko, ale właśnie starają się skupić uwagę słuchacza na wszystkich źródłach pozornych jednocześnie. Efekt jest taki że podczas odsłuchu mocno odczuwamy obecność konkretnych instrumentów towarzyszących muzykom na scenie, a efekt ten potęguje dodatkowo świetnie oddana dynamika i ta swego rodzaju gęstość grania. Wokale brzmią też bardzo dobrze, przede wszystkim pod względem masy i wielkości w porównaniu do instrumentów towarzyszących – jedynie przydałoby się w zakresie średnich tonów nieco więcej blasku, co sprawiłoby że ludzki śpiew wydałby się bardziej kwiecisty i świetlisty w odbiorze.

Warto wiedzieć

Aria 906 są dość łatwym obciążeniem dla wzmacniacza, ponieważ dwudrożny układ głośnikowy generuje nieco ponad 89dB skuteczności, co w połączeniu z minimum modułu impedancji znajdującym się w okolicach 4.6Ω nie powinno stanowić dla większości amplifikacji jakiegoś problemu. Potwierdziły to sesje odsłuchowe podczas których został wykorzystany między innymi dysponujący mocą 40-watów na kanał włoski wzmacniacz Goldenote S1. Natomiast ktoś, kto ustawi te kolumny w nieco większym pokoju niż umowne 20-metrów kwadratowych, to żeby osiągnąć znacznie wyższe poziomy głośności, będzie musiał zatroszczyć się o co najmniej w 80-watowy wzmacniacz – bardzo dobrze w tej roli sprawdził się Hegel H80.

Focal Aria 906

Podsumowanie

Aria 906 czarują przede wszystkim sprężystością i gęstością brzmienia, nadając muzyce pewnej specyfiki, pozwalającej zwiększyć słyszalność faktury brzmieniowej określonych instrumentów. Te dwudrożne monitory pochodzące ze średniej półki cenowej, dzięki wyrównanej charakterystyce przetwarzania z wieloma wzmacniaczami stworzą zgodnie brzmiący duet i nie są aż tak wymagające dla wzmacniaczy.

Werdykt: Focal Aria 906

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Precyzyjne, ale przede wszystkim ładnie operujące dynamiką, zwłaszcza w skali marko. Dobrze zaznaczony, sprężysty bas. Ciekawy wygląd i oryginalne wykonanie

Minusy: Nieco matowy w odbiorze zakres średnich tonów

Ogółem: Aria 906 będą wręcz idealnym narzędziem do odsłuchu muzyki dla osób poszukujących monitorów rzetelnie pokazujących konturowość, sprężystość i naturę dynamiczną poszczególnych instrumentów

Ocena ogólna:

PRODUKT
Focal Aria 906
RODZAJ
Kolumny podstawkowe
CENA
3.998 zł (para)
WAGA
8,5 kg (szt.)
WYMIARY
(SxWxG) 225x390x280 mm
DYSTRYBUCJA
Focal Polska FNCE S.A.
www.focal-polska.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 55Hz-28kHz (zasięg basu 47Hz przy -6dB)
  • Skuteczność/impedancja: 89,5/8Ω (minimum impedancji przy 4.6Ω)
  • Rekomendowana moc wzmacniacza: 25-120W
  • 165mm głośnik niskośredniotonowy z membraną Flax
  • 25mm aluminiowo-magnezowa odwrócona kopułka wysokotonowa
  • Dwudrożna konstrukcja wentylowana układem bas-refleks
  • Podział częstotliwości: 2800Hz
  • Wersje kolorystyczne: orzech, czarny błyszczący