Słowacka firma Adam Vox powstała w roku 2004, a jej głównym celem od samego początku działalności, było tworzenie bezkompromisowo brzmiących zestawów głośnikowych o możliwie najwierniejszej reprodukcji dźwięku w ramach założonego budżetu. Cel ten realizuje poprzez stosowanie w konstruowanych przez siebie kolumnach wielu rozmaitych rozwiązań i technologii mających niebagatelny wpływ na jakość dźwięku.
Na chwilę obecną katalog firmy Adam Vox jest dosyć obszerny, co świadczy o ciągłym rozwoju tej firmy i jej dużych aspiracjach, zwłaszcza w segmencie kolumn w średnim i wyższym przedziale cenowym. Warto nadmienić, że to właśnie nowy, testowany tu model Zefat (swój debiut miał podczas ostatniej edycji wystawy Audio Video Show), mocno nawiązuje wyglądem i konstrukcją do znacznie droższych kolumn Adam Vox, mimo że producent zalicza go do grona kolumn klasy hi-fi.
Jest to dość ciekawa propozycja, łącząca w sobie wiele tradycyjnych rozwiązań z osiągnięciami w zakresie budowy stosowanymi w przypadku droższych kolumn. Masywna obudowa z grubym i starannie obrobionym frontem wykonanym z solidnego drewna przykuwa nie mniejszą uwagę, niż okazałe trio głośnikowe, pochodzące od znanego i cenionego w branży audio producenta, a mianowicie firmy Morel.
Solidność i korzystne rozwiązania
Adam Vox związany jest z firmą głośnikową Morel, o czym świadczy chociażby fakt, że to właśnie głośniki tejże marki wykorzystywane są we wszystkich obecnie produkowanych kolumnach tej marki. Nie inaczej jest też w przypadku najnowszej konstrukcji Zefat, bazującej na głośnikowym trio produkcji Morela. W tej podłogowej masywnej bryle pracującej w układzie dwudrożnym wykorzystano Tweeter Morel CAT 328-104 wyposażony w miękką kopułkę wysokotonową Acuflex, antyrezonansową aluminiową płytę czołową oraz dużą cewkę drgającą i komorę wytłumiającą. Z kolei dwa głośniki stożkowe Morel TiW 638Nd wyposażone w membrany kompozytowo-polimerowe posiadają cewki o sporej średnicy oraz hybrydowe neodymowo-ferrytowe układy magnetyczne. Połączone równolegle głośniki zdolne są do przenoszenia sporych mocy, właśnie między innymi dzięki wysokiej odporności termicznej pracujących w nich cewek, a także układowi drgającemu dostosowanemu do pracy przy sporych wychyleniach i obciążeniach mechanicznych.
Głośniki firmy Morel są tutaj oczywiście znakomitą bazą do skonstruowania świetnie brzmiących zestawów głośnikowych, ale o tym jak taki zestaw zabrzmi, decydować będzie jak zwykle pomysłowość i doświadczenie konstruktorów, związana nie tylko z zestrojeniem filtrów zwrotnicy czy układu bas-refleks, ale również z projektem obudowy. A ta w przypadku kolumn Zefat zachwyca nie tylko stolarką najwyższej jakości, ale również rozwiązaniami zastosowanymi wewnątrz. Przestrzeń wewnątrz skrzynki ,w której pracują stożki odtwarzające tony średnie i bas, podzielono na trzynaście otwartych komór, dzięki czemu i tak już masywne skrzynie zostały skutecznie wzmocnione, a dzięki owym mniejszym komorom uzyskano optymalny przepływ fal o niskiej częstotliwości między membranami głośnikowymi a dwoma tunelami rezonansowymi, ulokowanymi na tylnej ściance. Przednią ściankę o sporej bezwładności (dzięki znacznej grubości i sporej masie) znacznie odchylono, co pozwoliło wyrównać czasowo kopułkę wysokotonową względem stożków odtwarzających pasmo średnicy i tonów niskich.
Niemal wszystkie kolumny pochodzące z katalogu Audio Vox posiadają charakterystyczne sfazowane krawędzie wokół głośnika wysokotonowego, co ma poprawić propagację fal w zakresie wysokich tonów, dzięki eliminacji efektu dyfrakcji fal dźwiękowych. Ciekawie też prezentuje się podejście tego producenta do tłumienia wnętrza kolumn – do ścianek przytwierdzono maty bitumiczne o grubości kilku milimetrów połączone z dodatkowym materiałem tłumiącym. Zapewnia to tłumienie w różnych zakresach i w szerokim przedziale częstotliwości, ponieważ maty bitumiczne mają za zadanie wygasić ewentualne mikrodrgania samych skrzynek, natomiast materiał wygasza już odbicia powstające wewnątrz obudowy.
Głośniki marki Morel, tak jak modele produkowane przez inne znane, zwłaszcza skandynawskie marki, mają swój niepowtarzalny charakter brzmienia i to w dźwięku kolumn Zefat słychać
Jakby tego było mało, producent zadbał o to, aby wygasić wszelkie niepożądane pasożytnicze fale akustyczne (również stojące, wzbudzające się w najdłuższych odcinkach wewnątrz skrzyni) i w tym celu użył materiału tłumiącego o interesująco brzmiącej nazwie Twaron – Angel Hair. Jest to jasna włóknina bardzo delikatna w dotyku i zupełnie inna niż przykładowo wełna owcza, ze względu na bardzo długie nitki. Sygnał z eleganckich podwójnych terminali wejściowych (wyposażonych w efektowne zwory w postaci kabli zakończonych z jednej strony widełkami, a z drugiej wtykami), trafia na płytkę zwrotnicy przytwierdzonej do tylnej ścianki. W Adam Vox do montażu zwrotnicy wykorzystuje się najwyższej jakości podzespoły, dostarczane przez znane firmy, takie jak Mundorf czy też Rike Audio – klient może zadecydować jakiej marki elementy mają być zainstalowane w filtrach zwrotnicy, co jest nie lada gratką, zwłaszcza dla znawców tematu, chcących mieć w swoim systemie kolumny dopasowane do ściśle określonych wymagań.
Emocjonalne i wyrafinowane
Słuchając kolumn Zefat marki Adam Vox, już na samym wstępie można stwierdzić, o co tak naprawdę chodzi w dźwięku kolumn pochodzących ze Słowacji – brzmienie prezentuje się obszernie i bazuje na masywnym, świetnie rozciągniętym plastycznym basie oraz nasyconej, wręcz płynącej miodem górze pasma. Głośniki marki Morel, tak jak modele produkowane przez inne znane, zwłaszcza skandynawskie marki, mają swój niepowtarzalny charakter brzmienia i to w dźwięku kolumn Zefat słychać. Morel swym charakterem brzmienia kojarzy mi się nieco z Dynaudio, zresztą trzeba przyznać, że zwłaszcza woofery marki Morel, konstrukcyjnie mają wiele wspólnego właśnie z przetwornikami nisko-średniotonowymi produkowanymi przez tę duńską firmę. Morel brzmi równie ponętnie, prezentując fenomenalnie nasycony dźwięk, ale to jaki uzyskamy efekt finalny zależy od zestrojenia tychże głośników. W Adam Vox wiedzą jak się obchodzić ze świetnymi, aczkolwiek wcale nie tak łatwymi w aplikacji głośnikami marki Morel, co wyraźnie słychać na przykładzie testowanych kolumn Zefat.
Te dwudrożne podłogówki wyposażone w dwa głośniki nisko-średniotonowe dysponują przede wszystkim sporym wolumenem w zakresie przyjmowanej mocy, a jednocześnie kontrolą na wysokim poziomie i to bez względu na rodzaj odtwarzanej muzyki. Zefat zaliczyłbym do kolumn oferujących wierny i neutralny dźwięk, mimo że mają swój charakter brzmienia, zwłaszcza jeśli chodzi o barwę. Ta jest zjawiskowo podana, plastyczna, ujmująca i przede wszystkim świetnie radząca sobie z odtworzeniem brzmienia zwłaszcza instrumentów dętych i smyczkowych. Prawdę mówiąc za pośrednictwem kolumn Zefat mógłbym długimi godzinami słuchać klasyki, ale i jazzu, a także muzyki instrumentalnej i filmowej, zwłaszcza tej opartej na instrumentach smyczkowych.
Zefat są w stanie zaprezentować potężny, ale jednocześnie zwarty i prawidłowo kontrolowany dźwięk. Taki rodzaj prezentacji przypadnie do gustu szczególnie słuchaczom przykładającym uwagę do techniki brzmienia poszczególnych instrumentów, ale i prezentacji wszelkich aspektów związanych z ich dynamiką, zwłaszcza w skali makro. Na pochwałę zasługuje obszernie budowana stereofonia z dosyć precyzyjną lokalizacj poszczególnych źródeł pozornych, bez faworyzowania któregokolwiek planu.
Przy ustawianiu kolumn Zefat należy zwrócić szczególna uwagę na odległość od ściany znajdującej się za nimi, bo i tak już potężny bas, może stać się wręcz zwalisty, gdy dosuniemy je zbyt blisko ściany. Zefat dobrze zabrzmią z wieloma wzmacniaczami, bo nie są aż tak mocno wyczulone na subtelne zaburzenia równowagi tonalnej. Z drugiej jednak strony jeśli komuś będzie zależało na uzyskaniu spektakularnych efektów związanych nie tylko z potężnie brzmiącym basem, ale i efektowną dynamiką, to Zefat należy skonfigurować z wydajnymi amplifikacjami – podczas testu korzystałem z takich konstrukcji jak Accuphase E-270, Hegel H-80, a także lampowego wydajnego wzmacniacza V 70 SE marki Octave. Dwa woofery marki Morel zainstalowane w kolumnach Zefat należą do głośników preferujących spore dawki prądu – jeśli dostarczymy im odpowiednią ilość amperów, to odwdzięczą się zjawiskowo brzmiącym, masywnym basem, z bardzo dobrą kontrolą.
Warto wiedzieć
Adam Vox dysonuje całkiem ciekawą ofertą wśród propozycji na rok 2018. Katalog podzielono na dwie serie – hi-end oraz hi-fi. W tej droższej serii, oferującej całkowicie bezkompromisowe podejście do budowy zespołów głośnikowych znalazły się dwie wolnostojące konstrukcje Elat/HE-W-UWET w cenie 39.990zł za parę i Ashkelon w cenie 26.990zł za parę oraz jeden ekskluzywny monitor Arad/HE-W-ET w cenie 18.990 zł za parę. Natomiast w tańszej serii hi-fi znalazły się trzy konstrukcje wolnostojące, a więc testowane Zefat w cenie 17.990zł za parę, SET/HFF-W-CA w cenie 15.490zł za parę i Ashdod wyposażone w klasyczne prostopadłościennie skrzynki w cenie 13.490zł za parę oraz jeden monitor Enosh/HF-W-CA w cenie 11.990zł za parę.
Podsumowanie
Słowacki producent wyraźnie podąża za pewnym określonym stylem brzmienia w czym niewątpliwie swój udział mają głośniki pochodzące od Morela. Jednak dzięki starannej aplikacji poszczególnych podzespołów, oraz stworzeniu bardzo komfortowych warunków do pracy głośnikowemu trio, model Zefat wydaje się być takim ideałem zespalającym w sobie wiele cech mogących bardzo przypaść do gustu miłośnikom brzmienia obszernego, a jednocześnie przyjemnego w odbiorze i technicznie uporządkowanego. Masywną, solidnie wytłumioną skrzynię przygotowano tak, aby wyeliminować wszelkie niporządane zjawiska i zminimalizować podbarwienia. Wyraźnie słychać, że kolumny Zefat mają duży potencjał i jeśli tylko chcemy go wykorzystać, należy przede wszystkim zapewnić im dobre towarzystwo w postaci wzmacniaczy wysokiej jakości.