Nowa seria Oberon opiera się na dwóch konstrukcjach podłogowych i dwóch przeznaczonych na podstawkę - Oberon 1 i Oberon 3 będący bohaterem niniejszego testu. Stworzono je z myślą o osobach pragnących być w posiadaniu kompaktowych kolumn, które można w zasadzie ustawić w każdym miejscu. Oberon 3 dysponuje znacznie większą obudową i głośnikiem nisko-średniotonowym niż Oberon 1, co przekłada się na niższy zejścia w basie.
Kolumny te z racji większych skrzynek oraz głośnika niskotonowego o średnicy osiemnastu centymetrów są w stanie zaprezentować brzmienie o niemal pełnej skali w systemie dwukanałowym. Najlepiej sprawdzą się w pomieszczeniach nie przekraczających 18-metrów kwadratowych.
Wygląd i detale konstrukcyjne
W firmie DALI od zawsze przykładano wielką uwagę do wyglądu kolumn, poszczególne serie prezentowały się atrakcyjnie i od strony wizualnej nie można było im zarzucić. Oczywiście realia rynkowe i wymagania klientów zmieniają się z czasem, a poszczególni producenci starają się nadążać za nowymi trendami. Nie inaczej jest w przypadku nowo powstałej serii Oberon – wszystkie kolumny dostępne są w czterech wersjach kolorystycznych, w tym w bardzo modnej białej wersji, a także czarnej.
Klient może również wybrać między dwoma klasycznymi odcieniami okleiny winylowej w wersji jasnego dębu i ciemnego orzecha. W zależności od wersji kolorystycznej zmienia się również lakierowanie frontu, bo przykładowo w wersji bazującej na okleinie w jasnym dębie stosuje się biały (delikatny ecru) lakier, natomiast w wersji ciemny orzech zdecydowano się użyć czarny lakier.
Ten kontrast sprawia że kolumny prezentują się ciekawie i nowocześnie. Jak widać na przykładzie serii Oberon, producentom, jak i klientom nie opatrzył się również klasyczny prostopadłościenny kształt skrzynek. Chodzi o to, że są one nie tylko tańsze w produkcji, ale przede wszystkim dzięki umiejętnie dobranym proporcjom oraz materiałom użytym do ich produkcji mogą prezentować się nad wyraz atrakcyjnie i to ma również miejsce w przypadku modelu Oberon 3, ale i pozostałych kolumn z oferty tego uznanego producenta. Oczywiście nie zapomniano również o płóciennych maskownicach montowanych do frontów za pośrednictwem tradycyjnego układu kołków i otworów. Oberon 3 prezentują się jednak na tyle atrakcyjnie, że chyba mało kto zdecyduje się na pozostawienie maskownic na kolumnach.
Ta zwarta konstrukcja dwudrożna opiera się na duecie głośnikowym składającym się z miękkiej kopułki wysokotonowej oraz głośnika nisko-średniotonowego z membraną stożkową wykonaną z celulozy wzmacnianej włóknem drzewnym – tego typu charakterystyczne membrany stosowane są przez firmę DALI w różnych kolumnach od wielu lat. Materiał ten jest sprawdzony i przede wszystkim zapewnia bardzo wysokiej jakości dźwięk, zwłaszcza w paśmie średnich tonów, co jest szczególnie ważne w muzyce opartej na brzmieniu naturalnych instrumentów. Miłośnicy jazzu i klasyki, poszukujący przede wszystkim niedrogich i dobrze prezentujących się kolumn, będą z pewnością zadowoleni z faktu, że te kolumny są w stanie zaprezentować barwny i nasycony dźwięk przy zachowaniu przyzwoitej kontroli, zwłaszcza w paśmie niskich tonów.
Z kolei miękka delikatna nasączana kopułka wyposażona jest w solidny układ magnetyczny i specjalny system mocowania bazujący na śrubach współpracujących z gumowymi amortyzatorami mającymi za zadanie wytłumić ewentualne drgania mogące zakłócać jej pracę. Głośnik wysokotonowy dzięki miękkiej i lekkiej kopułce, zoptymalizowano pod kątem szerokiej dyspersji, dlatego też membrana osiąga nieco większą średnicę niż standardowe kopułki.
Pod kopułką znalazł się materiał tłumiący i centralny kanał obniżający rezonans, co pozwala stosować dosyć łagodną filtrację, bez ryzyka wzrostu zniekształceń. Z kolei za napęd stożka nisko-średniotonowego odpowiada magnes wykonany w technologii SMC (dzięki czemu udało się zminimalizować zniekształcenia harmoniczne trzeciego rzędu). Magnes ten dzięki staranniej wykonanej szczelinie jeszcze precyzyjniej skupia strumień magnetyczny na wydajnej czterowarstwowej cewce, skonstruowanej z myślą o pracy w warunkach podwyższonej temperatury. Samą cewkę zbudowano na bazie aluminiowego uzwojenia pokrytego miedzią, nawiniętego na sztywny i lekki karkas.
Wnętrze skrzynek wytłumiono wełną syntetyczną ulokowaną zarówno na bocznych ściankach, jak i na górnej oraz dolnej. Oberon 3, tak jak wszystkie pozostałe konstrukcje pochodzące z serii Oberon, bazują na układzie rezonansowym typu bas-refleks z tunelem wyprowadzonym z tyłu obudowy. Producenci wciąż sięgają po to rozwiązanie, bo daje to użytkownikowi spore możliwości w regulacji masy niskich tonów. Poza tym bas-refleks z wylotem z tyłu zawsze daje większe wzmocnienie w zakresie niskich tonów niż port znajdujący się z przodu.
Oczywiście użytkownicy tego typu kolumn muszą zachować pewien dystans od ściany znajdującej się za kolumnami, aby zapobiec ewentualnemu niekontrolowanemu podbijaniu niskich tonów. Ale w przypadku monitorów z racji niewielkich obudów i mniejszych głośników odtwarzających bas, są one mniej podatne na interakcje z pomieszczeniem w paśmie niskich tonów. Pojedyncze terminale wejściowe są solidnie wykonane i akceptują zarówno kable bez izolacji, jak i te zakończone wtykami bądź widełkami.
Pełny dźwiękowy obraz
Dzięki sporym możliwościom oferowanym przez osiemnastocentymetrowy głośnik nisko-średniotonowy zastosowany w DALI Oberon 3 i stosunkowo niewielkim skrzynkom osiągnięto bas o przyzwoitej masie i przede wszystkim dynamice. Odpowiedź w impulsie prezentowana przez te średniej wielkości kolumny podstawkowe zasługuj na uznanie, ale wynika to głównie ze strojenia tego głośnika oraz objętości skrzynki – taki głośnik spokojnie można by zamknąć w obudowie o znacznie większym litrażu, co spowodowałoby rozciągnięcie basu, ale kosztem dynamiki. W przypadku skrzynek użytych w modelu Oberon 3, postawiono na monitorowe brzmienie, cechujące się przede wszystkim szybką odpowiedzią na sygnał podawany ze wzmacniacza, ale też zwartym zakresem niskich tonów, niezbyt intensywnie wspomaganym przez tunel bas-refleks.
Choć tego typu kolumny, wyposażone w niewielkie skrzynki nigdy nie będą w stanie dorównać zasięgiem basu znacznie większym, konstrukcjom podłogowym, to jednak poprzez umiejętne zestrojenie obudowy i głośnika, a przede wszystkim tunelu rezonansowego, da się uzyskać całkiem przyzwoicie rozciągnięty bas, o właściwej masie i dynamice. Z takim basem mamy właśnie do czynienia w przypadku modelu Oberon 3, nie jest go ani za dużo, ani zbyt mało. Ponadto sięga wystarczająco nisko, aby można było bez wyraźnego dyskomfortu posłuchać klasyki, jazzu lub też muzyki klubowej.
Oberony 3 oferują zwarty i szybki, typowy dla monitorów dźwięk, ale jednocześnie są w stanie popisać się ładną barwą o imponującej plastyce, dopełnioną szczegółową i nienachalną górą pasma.
Zakres niskich tonów, mimo że nie jest tak dociążony, jak w największych kolumnach z serii Oberon (model Oberon 7 dysponuje dwoma głośnikami nisko-średniotonowymi o identycznej średnicy, jak w kolumnach Oberon 3 i znacznie większą obudową), to jednak jest on dosyć gęsty, rzekłbym oleisty, co dodaje mu nieco masywności, ale nie kosztem nadmiernego podbicia, zwłaszcza wyższego basu.
Najmocniejszą stroną Oberon 3 jest stereofonia. Źródła pozorne są pełne i kreślone ostra linią, zwłaszcza pierwszy plan prezentuje się bardzo naturalnie. Instrumenty nie zlewają się w dalszych planach, choć nie mają już takich naturalnych gabarytów, jak w przypadku kolumn podłogowych.
Brzmienie prezentowane przez te podstawkowe kolumny jest jednak dobrze zbalansowane, o czym przekonałem się sięgając po muzykę Pink Floyd i album "The Dark Side Of The Moon" i genialny utwór "Time" zaczynający się od bicia zegarów. Oberon 3 popisały się pożądaną w tym przypadku skrupulatnością w zakresie wysokich tonów związaną z utrzymaniem właściwego odwzorowania detali, bez nadmiernego podbicia pasma w zakresie wysokich tonów. Średnica odtwarzana przez osiemnastocentymetrowy głośnik nisko-średniotonowy ma w swoim brzmieniu sporo naturalności, co jest typowe dla membran głośnikowych wykonanych z tego materiału.
Z drugiej strony, gdy sięgałem po muzykę instrumentalną i wsłuchiwałem się w brzmienie gitary akustycznej, czy też wszelkiego rodzaju instrumentów dętych, do moich uszu docierał nasycony i barwny dźwięk. Oczywiście pod względem neutralności z jaką zwykle będziemy mieć do czynienia w przypadku droższych kolumn, Oberon 3 nie wypadną imponująco, bo tu i ówdzie dodają do muzyki co nieco od siebie, ale poszczególne odtwarzane dźwięki nie wykraczają nadmiernie poza pewne normy związane z wiernością brzmienia.
Warto wiedzieć
W Oberon 3 punkt podziału ustalono przy wartości 2400Hz, a więc przy takiej samej, jak w przypadku wolnostojących kolumn Oberon 5, wyposażonych w dwa głośniki nisko-średniotonowe. Kopułka wysokotonowa otrzymuje sygnał z filtra o nachyleniu zbocza 12db/okt z dodatkowym klasycznym tłumikiem z rezystorów w kombinacji dwóch ceramicznych jednostek wpiętych w obwód szeregowo i równolegle tuż za filtrem zasadniczym składającym się z kondensatora elektrolitycznego i cewki powietrznej.
Natomiast stożek nisko-średniotonowy filtrowany jest przez cewkę nawiniętą na rdzeń wspomaganą przez równoległy układ kompensacyjny składający się z kondensatora elektrolitycznego i rezystora ceramicznego o zwiększonej mocy do 10-watów. Taki układ jest w zupełności wystarczający, aby wydobyć spory potencjał brzmieniowy z obydwu współpracujących ze sobą głośników.
Podsumowanie
DALI Oberon 3 to monitory średniej wielkości, ale świetnie nadających się do nagłośnienia pomieszczeń których powierzchnia nie przekracza 20-metrów kwadratowych. Bas-refleks ulokowany z tyłu pozwala nieco wpłynąć na ogólny ciężar w zakresie niskich tonów, jednak układ rezonansowy został też na tyle umiejętnie zestrojony, że ryzyko mocnego podbicia basu w wyższych partiach zostało mocno ograniczone.
Oberony 3 oferują zwarty i szybki, typowy dla monitorów dźwięk, ale jednocześnie są w stanie popisać się ładną barwą o imponującej plastyce, dopełnioną szczegółową i nienachalną górą pasma. Z racji przyjaznej impedancji znamionowej na poziomie 6Ω i skuteczności o wartości 87dB, oraz nie wymagającemu sporych dawek prądu głośnikowi stożkowemu, są przyjazne dla większości wzmacniaczy, dysponujących niską mocą.