W katalogu polskiej marki Melodika pojawił się kolejny nowy zestaw głośnikowy przeznaczony do ściennego montażu instalacyjnego. Jednoczęściowa konstrukcja modułowa została wyposażona w wygodny system obrotowych haczyków, co zdecydowanie ułatwia montaż w uprzednio przygotowanej wnęce lub odpowiednio wyciętym prostokątnym otworze w płycie gipsowo-kartonowej.
Magnetyczna maskownica jest wygodna w użyciu, a do tego sprawia, że całość prezentuje się estetyczniej. Dzięki symetrycznemu układowi głośnikowemu specjalny panel BLI6 LCR wraz z głośnikami można również użyć w przypadku rozbudowanego systemu multiroom lub kina domowego, gdy klientowi zależy na niemal całkowitym ukryciu zestawu głośnikowego.
Wygodnie i solidnie
BLI6 LCR wyposażono w dwudrożny, symetryczny układ głośnikowy, a to oznacza, że między dwoma stożkami odtwarzającymi zakres tonów średnich i niskich zastosowano kopułkę wysokotonową. Ciekawie prezentuje się plastikowy panel w którym zamontowano głośnikowe trio. Posiada on liczne przetłoczenia usztywniające całą konstrukcję, a od strony frontowej wokół głośnika wysokotonowego liczne nacięcia redukujące nadmierne odbicia (co pozwala uzyskać lepszą kierunkowość i bardziej liniową charakterystykę fal promieniowanych przez kopułkę wysokotonową), a także łagodny eliptyczny falowód poszerzający kąt promieniowania i wzmacniający nieco zakres wysokich tonów.
Na trio głośnikowe składa się zestaw dwóch głośników stożkowych odtwarzających zakres niskich i średnich tonów – ich membrany wykonano z gęsto tkanej plecionki włókna szklanego. Kosze są wytłoczone ze stali, a magnesy wykorzystują standardowy system wentylacji.
Głośnik wysokotonowy, z miękką jedwabną kopułką wyposażoną w specjalnie opracowany rozpraszacz wraz z soczewką akustyczną, ma za zadanie poprawić punktowość źródeł pozornych. Tuż pod tym głośnikiem znalazł się przełącznik regulacji efektywności, który możemy ustawić na 0 lub -2dB. Z tyłu, tuż za głośnikiem wysokotonowym, przykręcono płytkę drukowaną z filtrami zwrotnicy. Zarówno w przypadku stożków nisko-średniotonowych, jak i kopułki wysokotonowej zdecydowano się na klasyczne filtry drugiego rzędu.
Z kolei wspomniany wcześniej przełącznik zintegrowano z torem sygnałowym w miejscu rezystora – podczas regulacji w dwóch rożnych położeniach uzyskujemy filtrację z użyciem rezystora lub też bez niego, co pozwala na osiągnięcie kopułce wysokotonowej pełnej efektywności. Na wejściu do zwrotnicy zastosowano wygodne i przede wszystkim solidne terminale wejściowe pozwalające na szybką instalację okablowania.
Cały panel BLI6 LCR został dostarczony do testu w prowizorycznych skrzynkach wykonanych z płyty pilśniowej, a więc elementów jakie dosyć często stosuje się w zabudowach ściennych. Skrzynki nie są idealnie szczelne, a kabel doprowadzono do zwrotnicy poprzez otwór bas-refleks znajdujący się z boku skrzynki. Wnętrze wytłumiono watą budowlaną. Tak przygotowane zestawy głośnikowe można bez problemu odsłuchać w klasycznej konfiguracji stereofonicznej.
BLI6 LCR ze względu na symetryczny układ głośnikowy oparty na dwóch stożkach nisko-średniotonowych współpracujących z kopułką wysokotonową ulokowaną w centrum, może okazać się wdzięcznym materiałem pomocnym w uzyskaniu brzmienia o określonym charakterze. Wiąże się to przede wszystkim z tym, że panel ten można montować w ścianę zarówno w konfiguracji poziomej (jak typową kolumnę centralną, wchodzącą w skład kinowego systemu wielogłośnikowego) lub w konfiguracji pionowej (jako typowe kolumny wolnostojące wyposażone w symetryczny układ głośnikowy, instalowany w skrzyni w konfiguracji pionowej. Wybór sposobu ustawienia owego panelu będzie zależał nie tylko od preferencji użytkownika, ale przede wszystkim od powierzchni jaką dysponujemy do montażu do tego typu panelu.
Trzeba przyznać, że Melodika dobrze sobie radzi z oddaniem zarówno z szerokością sceny dźwiękowej, jak i z jej głębokością.
Na bazie BLI6 LCR można zbudować zarówno standardowy system kina domowego z wszystkimi panelami ukrytymi w ścianie, a do tego taki układ można rozbudować np. o kolejne dwukanałowe strefy nagłośnieniowe – już podstawowe i niedrogie amplitunery z oferty znanych producentów są przystosowane do nagłaśniania drugiej strefy, a bardziej zaawansowane jednostki zapewniają jeszcze nagłośnienie drugiej i trzeciej strefy. Tak więc dysponując odpowiednim amplitunerem można pokusić się o bardziej rozbudowany system multiroom bazujący na "niewidzialnych" panelach BLI6 LCR zamontowanych w uprzednio przygotowane wnęki w ścianach.
Ekspresyjnie i konturowo
Panel głośnikowy BLI6 LCR mimo że jest przeznaczony do montażu ściennego, jakością generowanego dźwięku może wzbudzić pozytywne odczucia nie tyko u osób zaczynających swą przygodę z audio, ale też u tych bardziej obytych z dobrej jakości dźwiękiem miłośników instalacji stereo czy też kina domowego.
Odsłuch obydwu paneli w konfiguracji dwukanałowej pozwolił nie tylko na ocenę walorów związanych z charakterem przetwarzania brzmienia niemal w pełnym użytecznym paśmie, ale przede wszystkim zwrócić uwagę na budowaną przestrzeń. Od razu muszę zaznaczyć, że rysowana między kolumnami scena dźwiękowa będzie zależeć od tego czy ustawimy je w konfiguracji pionowej czy poziomej. W tej pierwszej dźwięk będzie lepiej rozpraszany w poziomie, czyli tak jak w przypadku klasycznych kolumn wolnostojących wyposażonych w symetryczny układ głośnikowy. Natomiast w drugim przypadku, przy ustawieniu w poziomie, uzyskamy lepsze charakterystyki kierunkowe w pionie, czyli tak, jak w przypadku kolumny centralnej, pracującej w typowej instalacji kina domowego.
Identyczną klasyczną konfigurację kinową można stworzyć bazując właśnie na panelach BLI6 LCR – czyli panel obsługujący kanał centralny umieszczamy poziomo, natomiast panele obsługujące zarówno kanały przednie jak i tylne, montujemy w uprzednio przygotowanych wnękach zorientowanych w pionie. Oczywiście taki system można również skonfigurować w bardziej rozbudowanej wersji z panelami BLI6 LCR umieszczonymi w suficie, na potrzeby systemu Dolby Atmos.
Wracając jednak do walorów przestrzennych paneli BLI6 LCR, to trzeba przyznać, że Melodika dobrze sobie radzi z oddaniem zarówno z szerokością sceny dźwiękowej, jak i z jej głębokością. Oczywiście za pomocą paneli głośnikowych BLI6 LCR nie osiągniemy takich rezultatów i efektów jak za pośrednictwem tradycyjnego zestawu kolumn, ale i w ich przypadku dźwięk dosyć łatwo odrywa się od głośnikowych membran. Główna różnica między tymi głośnikami do zabudowy a tradycyjnymi systemami kolumn polega na tym, że nie będzie tak precyzyjnie oddana wielkość poszczególnych instrumentów. Mimo to symetryczny układ głośnikowy w jaki wyposażono panel głośnikowy.
BLI6 LCR z racji tego, że bazuje na klasycznych głośnikach wykonanych z niemal identycznych materiałów jak w przypadku jednostek instalowanych w kolumnach Melodiki, oferuje dźwięk o zbliżonym charakterze. Odsłuch muzyki rockowej w wykonaniu U2 (album "Pop") pokazał, że BLI6 LCR zapewnia dobrą dynamikę, a zakres niskich tonów oddany jest z zachowaniem pożądanej masy. Co do zasięgu basu, wszystko będzie zależało od wiedzy instalatora i zdolności w aplikacji tego typu panelu głośnikowego we wnęce o odpowiednio dobranym litrażu.
Natomiast skrzynki w jakich dostarczono BLI6 LCR do odsłuchu oferowały dobry kompromis między rozciągnięciem basu a jego masą i dynamiką – jeśli obudowy były by idealnie szczelne z dostrojonym zgodnie ze sztuką tunelem rezonansowym, efekty dźwiękowe zwłaszcza w basie, mogłyby okazać się jeszcze lepsze. Z drugiej strony należy jednak pamiętać, że przy montażu ściennym trudno będzie wyprowadzić tunel rezonansowy do przodu.
BLI6 LCR prezentują barwę o neutralnej temperaturze, ale co jest szczególnie ważne, zakres średnich tonów nie pełni w przypadku tego zestawienia głośnikowego roli drugorzędnej, dzięki czemu wokale w stereo czy dialogi w kinie domowym brzmią dosyć naturalnie i przede wszystkim otwarcie.
Warto wiedzieć
Melodika BLI6 LCR wyposażono w dwupozycyjny przełącznik efektywności dla głośnika wysokotonowego, zatem istnieje możliwość dostosowania głośności wysokich tonów w zależności od potrzeb, jak i preferencji słuchacza. Dzięki owej regulacji można uzyskać lepszą równowagę tonalną, zwłaszcza gdy panele głośnikowe BLI6 LCR zostaną zainstalowane w nowocześnie urządzonym, ale jednocześnie słabo wytłumionym pomieszczeniu, generującym spory pogłos i odbicia.
Opcja z obniżeniem efektywności o 2dB głośnika wysokotonowego przyniesie wymierne korzyści, wyrównując brzmienie w górnych rejestrach, sprawiając jednocześnie, że muzyka będzie odtwarzana z utrzymaniem bardziej wyrównanego balansu tonalnego. Natomiast w odwrotnej sytuacji, gdzie zakres wysokich tonów będzie odtwarzany na zbyt niskim poziomie względem efektywności tonów średnich i basu, wyrównanie głośności kopułki wysokotonowej do poziomu 0dB, może sprawić, że brzmienie będzie bardziej detaliczne i szczegółowe – z tej opcji mogą również skorzystać osoby nie słyszące już tak dobrze w zakresie wysokich tonów.
Podsumowanie
Melodika wyraźnie stawia na coraz szerszą gamę zestawów głośnikowych przeznaczonych do montażu ściennego, co jest zapewne odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku. Testowany panel głośnikowy BLI6 LCR ze względu na zachęcającą cenę może okazać się rozsądnym wyborem, zwłaszcza w przypadku osób dysponujących ograniczonym budżetem, a chcących maksymalnie rozbudować wielokanałową kinową instalację, bazując na głośnikach ukrytych w ścianie, wspartą np. przez panele głośnikowe znajdujące się w pomieszczeniach drugiej i trzeciej strefy.
BLI6 LCR oferuje rzetelny muzyczny przekaz, a ze względu na przyjazny akustycznie symetryczny układ głośnikowy, znajdzie szerokie zastosowanie bez szkody dla dźwięku.