Test podstawkowego modelu Oberon 3 oraz podłogowych konstrukcji Oberon 5 dowiódł, że kolumny z tej serii, nie tylko elegancko się prezentują, ale przede wszystkim oferują brzmienie, jakie może przypaść do gustu osobom preferującym nieco łagodniejszy i przyjemniejszy w odbiorze styl grania, ale nie pozbawiony detali i rozłożystego basu. Największe kolumny z serii Oberon idą pod tym względem jeszcze dalej, są zdolne do przenoszenia większego zakresu mocy, a także można nimi wydajnie nagłośnić pomieszczenia o większej powierzchni. Dwudrożny, dość prosty, układ głośnikowy jest typowy dla wszystkich kolumn wchodzących w skład serii Oberon, a o technicznych aspektach brzmienia oraz sprawności w nagłośnieniu pomieszczeń o różnej powierzchni decydują przede wszystkim głośniki, a także skrzynie wyposażone w komory o określonej objętości.
Seria Oberon okazuje się koncentrować w sobie wszelkie cechy konstrukcyjne oraz styl grania wypracowywany latami przez inżynierów marki DALI - brzmienie oferujące możliwie najwyższy poziom satysfakcji spośród kolumn ze średniej półki cenowej.
Dla estetów i melomanów
Oberon 7 to udane połączenie najlepszych cech kolumn ze średniego przedziału cenowego obejmujące nie tylko atrakcyjny design, ale przede wszystkim brzmienie. Dlatego na etapie projektowania kolumn pochodzących z tej serii skorzystano z szeregu firmowych rozwiązań mających bezpośredni wpływ na jakość dźwięku.
Skrzynki są wykonane z płyt MDF i pokryte wysokiej jakości folią winylową do złudzenia przypominającą prawdziwy fornir. Dostępne są cztery wersje wykończenia: czarna, biała, ciemny orzech, jasny dąb). Jednak szczególnie dobrze prezentuje się wersja kolorystyczna łącząca w sobie jasny dąb oraz kremowy front. Do tego dochodzi jeszcze elegancka maskownica, ale i tak zapewne większość osób pozostawi ją w pudłach, bowiem fronty kolumn DALI prezentują się nadzwyczaj atrakcyjnie. Obudowy spoczywają na eleganckich cokołach odlanych z metali lekkich. Pełną objętość wnętrza skrzynki wykorzystują dwa stożkowe głośniki nisko-średniotonowe wyposażone w membrany wykonane na bazie masy celulozowej wzmocnionej włóknami drzewnymi.
Tego typu membrany nie są nowością, ponieważ zostały opracowane przez DALI wiele lat temu i stosuje się je w innych kolumnach m.in. w serii Icon, która została bardzo dobrze przyjęta przez rynek audio. Nie dziwi więc fakt, że DALI postanowił zdyskontować sukces serii Icon i wykorzystać te same głośniki. Ich membrany stożkowe wykonane z celulozy z domieszką włókien drzewnych okazały się być lekkie i przede wszystkim sztywne, oferując wystarczająco energiczny dźwięk, pozbawiony nadmiernych zniekształceń. To w połączeniu z odpowiednią filtracją bezsprzecznie wpływa na charakter brzmienia prezentowany przez te duńskie kolumny. Obydwa głośniki nisko-średniotonowe odcięte są przez filtry w zwrotnicy przy częstotliwości 2.300Hz, a więc o 100Hz niżej niż w nieco mniejszych kolumnach Oberon 5.
Obydwa woofery wykonano z wszelką starannością, zaopatrując je między innymi w układ napędowy bazujący na czterowarstwowych cewkach nawijanych aluminiowo-miedzianym drutem, charakteryzującym się nie tylko wysoką wytrzymałością termiczną, ale również niską masą. Z kolei głośnik wysokotonowy wykorzystuje miękką kopułkę wykonaną na bazie ultralekkiej, nasączanej tkaniny. Dla zapewnienia chłodzenia na optymalnym poziomie zastosowano płyn ferromagnetyczny wypleniający przestrzeń między cewką drgającą, a szczeliną magnetyczną. Dodatkowo w celu redukcji odbić od tylnej części membrany na powierzchni czołowej nabiegunnika. zastosowano specjalnie ukształtowaną kopułkę filcową.
Producent skupił się również na zapewnieniu odpowiednich warunków do pracy głośnikom, dlatego też skrzynię wzmocniono od wewnątrz poprzecznymi belkami usztywniającymi, zwłaszcza boczne ścinaki o największej powierzchni, szczególnie narażone na niekontrolowane wibracje. Tak przygotowaną komorę akustyczną wytłumiono wełną syntetyczną ulokowaną głównie w pobliżu większości ścianek, pozostawiając oczywiście sporo wolnego miejsca zapewniając tym samym optymalny przepływ powietrza pomiędzy membranami głośnikowymi a portem bas-refleks. Tunel rezonansowy, co jest typowe dla kolumn serii Oberon, ulokowano na tylnej ściance, dzięki czemu użytkownik będzie miał możliwość wyregulowania ciężaru i zasięgu niskich tonów poprzez dosuwanie lub odsuwanie od ściany tych kolumn.
Oczywiście tego typu kolumn nie powinno się całkowicie dosuwać do ściany, a zachowanie minimalnego dystansu od ściany jest zasadą, której nie powinno się ignorować. W przypadku modelu Oberon 7 dystans ten będzie nieco większy niż w przypadku mniejszych kolumn pochodzących z tej samej serii. Należy jednak pamiętać, że bez względu na sztywne założenia techniczne, podczas poszukiwania odpowiedniego miejsca dla kolumn, użytkownik powinien przede wszystkim sugerować się efektami brzmieniowymi jakie uzyskuje. W przypadku kolumn Oberon 7 znalezienie złotego środka wcale nie trwa długo, a dźwięk jaki możemy uzyskać będzie charakteryzować się nie tylko masywnym i nisko zapuszczającym się basem, ale przede wszystkim kontrolą na pożądanym poziomie.
Gładko, barwnie i plastycznie
Oberon 7 nie są tak kompaktowe jak niedawno testowane Oberon 5, ale dzięki większym skrzyniom i wydajniejszym głośnikom oferują brzmienie z masywniejszym i nieco bardziej rozciągniętym basem. Niskie tony w charakterze nawiązują do stylu grania charakterystycznego nie tylko dla pozostałych z kolumn serii Oberon, ale również do wielu innych konstrukcji pochodzących z katalogu marki DALI, nawet tych droższych. Wynika to oczywiście nie tylko z samej konstrukcji głośników stożkowych przenoszących pasmo basu i tonów średnich, ale przede wszystkim określonego strojenia. W przypadku tego dwudrożnego układu opartego na kopułce wysokotonowej i dwóch stożkach nisko-średniotonowych, postawiono nie tylko na spójny i barwny przekaz, ale przede wszystkim na efektywne przetwarzanie dynamiki.
Szczególną zaletą testowanych kolumn jest przestrzenność brzmienia.
Oczywiście kolumn DALI nie zaliczyłbym do grona konstrukcji prezentujących najbardziej dynamiczne brzmienie (mam tutaj na myśli porównanie z kolumnami takich marek jak Klipsch czy też Revel), ale mimo wszystko z budową emocji i napięcia, Oberon 7 nie mają najmniejszego problemu. Ze względu na barwny i balsamiczny charakter brzmienia, dynamika zwłaszcza w skali mikro wydaje się być nieco złagodzona, a atak zładzony, co wcale nie przeszkadza w odtwarzaniu muzyki rockowej czy elektronicznej. W kilku utworach Marka Bilińskiego, a szczególnie w takich hitach jak "Ucieczka z Tropiku" czy "Dom w Dolinie Mgieł" wszelkie dźwięki odpowiadające za ogólny dynamiczny przekaz zostały odtworzone z pożądaną dawką energii, a ich nieco złagodzony atak pozwolił na wydobycie z głośników dodatkowych rezerw związanych z odtworzeniem barwy i wielu szczegółów, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów. Widać tutaj pewien kompromis z którym liczyć musi się każdy konstruktor zestawów głośnikowych pochodzących ze średniego przedziału cenowego. Z drugiej jednak strony ta zależność między złagodzeniem brzmienia, a nieznacznym uwypukleniem jego barwy i plastyki okazuje się stanowić o charakterze brzmienia prezentowanego przez kolumny Oberon 7.
Dźwięk jest potężny, zwłaszcza w basie i swobodny przestrzennie, otwarty i nie zduszony. Dzięki takiemu stylowi grania, słuchacz szybko daje się wciągnąć w magię barw i nasycony środek pasma.
W największych podłogowych kolumnach serii Oberon słychać spore rezerwy dynamiki i mocy, gdy podkręcamy pokrętło głośności we wzmacniaczu, kolumny wciąż zachowują się kulturalnie i nie wpadają w nieprzyjemne rezonanse, oraz nie generują mocno słyszalnych zniekształceń, ale co szczególnie ważne, zakres niskich tonów nie ulega kompresji, co często zdarza się gdy głośniki nisko-średniotonowe zmusimy do wysiłku ponad normę stanowiącą granicę ich naturalnego zakresu przenoszenia mocy.
Kolumny Oberon 7 spokojnie można ustawić w pokoju, którego powierzchnia grubo przekracza 30 metrów kwadratowych i będziemy mieć gwarancję, że dźwięk pozbawiony kompresji obszernie wypełni całe pomieszczenie. Trzeba również przyznać, że szczególną zaletą testowanych kolumn jest właśnie przestrzenność brzmienia. Muzyka klasyczna oparta na dużym składzie symfonicznym nie stanowiła dla duńskich siódemek większego wyzwania, zresztą podobnie było z gęsto zaaranżowanymi instrumentalnymi pasażami w muzyce brytyjskiego multiinstrumentalisty Mike'a Oldfielda. Każdy dźwięk miał swoje określone miejsce w przestrzeni, a głębia sceny dźwiękowej robiła szczególne wrażenie, zwłaszcza pod względem prawidłowej wielkości źródeł pozornych, nadając muzyce przestrzennego szlifu.
Warto wiedzieć
Układ rezonansowy oparty na tunelu bas-refleks należy do najpowszechniej stosowanej odmiany układu wzmacniającego pasmo niskich tonów w kolumnach głośnikowych. Popularność układu bas-refleks wynika przede wszystkim z prostoty konstrukcji oraz niskiego kosztu wykonania. Bas-refleks składa się najczęściej z łagodnie wyprofilowanej rury zarówno na wlocie, jak i wylocie, o odpowiednio dobranej średnicy, jak i długości – te wartości determinują sposób strojenia i uzyskane efekty. Mimo prostej konstrukcji tego układu ważna jest jednak precyzja w strojeniu, a także odpowiedni dobór tunelu do komory głośnikowej, jak i samego głośnika niskotonowego lub nisko-średniotonowego.
W modelu Dali Oberon 7 producent dołożył starań, aby tunel rezonansowy zestroić uzyskując jak najbardziej liniową charakterystykę ciśnienia akustycznego zwłaszcza w wyższych i średnich partiach basu. Tak zestrojony układ bas-refleks nie będzie mocno podbijał basu, gdy kolumny ustawimy bliżej ściany, ale należy pamiętać, że jakość basu w kolumnach wyposażonych w tunel rezonansowy ulokowany z tyłu wciąż będzie w głównej mierze zależeć od zachowania odpowiedniego dystansu kolumn od ściany znajdującej się za nimi.
Podsumowanie
Największe i najbardziej okazałe "siódemki" pochodzące z serii Oberon charakteryzuje elegancki klasyczny design, wzbogacony drobnymi detalami, stanowiącymi o urodziwości tych kolumn. Jednak ich najmocniejszą stroną jest brzmienie – obszerne, potężne ze sporymi rezerwami w zakresie grania przy wysokich poziomach głośności, a przede wszystkim oparte na rzetelnie oddanej stereofonii.