Ostatnie testy kolumn Fyne Audio – testowaliśmy modele F502, F302 – pokazały, że twórcy tej marki doskonale poradzili sobie z opanowaniem sztuki związanej z projektowaniem i budową koncentrycznych układów głośnikowych. Doświadczenia wyniesione z powszechnie szanowanej i uznawanej za jedną z najlepszych marek wśród producentów zespołów głośnikowych, a więc firmę Tannoy, pozwoliły założycielom Fyne Audio skonstruować i wprowadzić na rynek nowe kolumny.
Fyne Audio ze względu na niedawny debiut na rynku światowym, wciąż ma dosyć skromny katalog, który w najbliższym czasie z pewnością się rozrośnie. Dotychczasowe konstrukcje, które wyszły spod rąk byłych już inżynierów Tannoya, zachwycają przede wszystkim znakomitym brzmieniem, ale co najważniejsze, niewygórowanymi cenami.
Seria F500 adresowana jest przede wszystkim do bardziej wymagających użytkowników, z tego też względu to właśnie w kolumnach tej serii zdecydowano się zastosować nie tylko koncentryczne układy głośnikowe IsoFlare, ale przede wszystkim bardziej szlachetne materiały, jak chociażby prawdziwą drewnianą okleinę używaną do pokrywania skrzynek. Na chwilę obecną kolumny serii 500 dostępne są w dwóch wersjach kolorystycznych (czarny dąb, ciemny dąb), ale nie wykluczone, że w przyszłości dostępna będzie szersza paleta barw.
Pomysłowe rozwiązania
Znakiem rozpoznawczym marki Fyne Audio są koncentryczne układy głośnikowe IsoFlare i można by rzec, że jest to wręcz esencja konstrukcyjna kolumn pochodzących z bardziej zaawansowanej serii 500. Taki układ głośnikowy składający się z połączonych ze sobą osiowo przetworników (wysokotonowego i nisko-średniotonowego) niesie ze sobą wiele korzyści. Tego typu głośniki, co najważniejsze, promieniują fale akustyczne z jednego centralnego punktu, więc fale dźwiękowe docierające do uszu słuchacza uzyskują jednorodność i koherencję czasową, której zwykle może brakować w przypadku klasycznych zestawów głośnikowych.
Są jednak konstruktorzy, którzy dzięki odpowiedniemu strojeniu filtrów zwrotnic oraz użyciu określonych zabiegów konstrukcyjnych, są w stanie uzyskać równie imponującą stereofonię z tradycyjnych konstrukcji głośnikowych. Nie zmienia to jednak faktu, że głośnik IsoFlare, jak i jemu podobne są zdolne są do osiągania spektakularnych efektów związanych z prezentacją przestrzeni. Tego typu głośniki, gdy są dobrze zaprojektowane, jakością stereofonii, a przede wszystkim głębią sceny są w stanie dorównać znacznie droższym, tradycyjnym zestawieniom głośnikowym.
W przypadku kolumn marki Fyne Audio, co pokazały wcześniejsze testy, mamy do czynienia z jakością stereofonii nieporównywalnie lepszą niż w przypadku tradycyjnych kolumn, pochodzących ze zbliżonej półki cenowej. Głośniki pracujące w układzie dwuipółdrożnym oparto na wyspecjalizowanym przetworniku koncentrycznym IsoFlare, przenoszącym pełne pasmo. Przetwornik ten wspomagany jest w zakresie niskich tonów przez oddzielny stożek niskotonowy, odcięty przez zwrotnicę w punkcie 250Hz. Natomiast przy częstotliwości 1.700Hz następuje podział między kopułką wysokotonową, a stożkiem nisko-średniotonowym tworzących razem koncentryczny przetwornik.
IsoFlare bazuje na umieszczonym w centrum celulozowego stożka tytanowym głośniku kopułkowym napędzanym przez neodymowy układ magnetyczny. Tytanowa membrana współpracuje ze specjalną tubką korygującą ją czasowo względem stożka nisko-średniotonowego. Nie zmienia to jednak faktu, że owa tubka ma również za zadanie zwiększyć efektywność tweetera. Wszystkie głośniki bazują na wzmocnionych karkasach oraz resorach centrujących o średniej twardości i stosunkowo miękkim górnym zawieszeniu. Specyficznie przetłoczone gumowe górne zawieszenie ma gwarantować bardziej liniową pracę membrany stożkowej przy zachowaniu jak najniższej stratności z tytułu oporu mechanicznego.
Współosiowy zespół głośnikowy IsoFlare oraz stożek niskotonowy mają do dyspozycji jedną wielką wspólną komorę. Każdy z głośników oparto na poprzecznym wzmocnieniu zespalającym boczne ścianki. Natomiast między magnesem, a belką wzmacniającą umieszczono elastyczny materiał tłumiący nieznaczne drgania między koszami głośników a obudową. Zwrotnica znalazła się na tylnej ściance, tuż za poprzeczną belką usztywniającą skrzynkę. Ukryto ją pod matą tłumiącą z wełny syntetycznej (największą ilością wełny pokryto wewnętrzne ścianki komory głośnikowej). W zwrotnicy użyto filtrów pierwszego i drugiego rzędu. Cewki są rdzeniowe, pokryte specjalną masą pochłaniającą drgania, natomiast obydwa kondensatory są polipropylenowe.
Obudowy kolumn F501 zbudowano z dosyć grubych płyt MDF wykończonych fornirem, co w tej cenie powinno być niemal normą. Klasyczne, prostopadłościenne skrzynie są znacznie mniejsze niż w przypadku modelu F-502, ale tylko dlatego, by dostosować je do wielkości stożków odtwarzających pasmo niskich tonów (te stosowane w modelu F501 mają średnicę 150mm). Są one jednak wspomagane w paśmie niskich tonów przez osobliwie prezentujący się układ Bass Trax składający się z tunelu rezonansowego współpracującego z niewielką, wydzieloną wewnątrz każdej ze skrzyń komorą wyposażoną we wyprofilowany otwór wylotowy, naprzeciw którego zainstalowano specjalny dyfuzor stożkowy rozpraszający strugi powietrza w promieniu 360-stopni.
Owa komora wraz z wewnętrznym tunelem działa jak układ rezonansowy przeciwdziałający turbulencjom. Prędkość powietrza opuszczającego wylot bas-refleks zostaje zredukowana, dzięki czemu udało się uzyskać bas o bardziej zlinearyzowanej charakterystyce. Ponadto w obszarze podstawy zastosowano elementy aerodynamiczne w formie ulokowanych poziomo płytek dodatkowo rozpraszających i wygładzających strugi powietrza opuszczające wspomniany dyfuzor. Cokół wyposażono w metalowe, nagwintowane tulejki umożliwiające wypoziomowanie kolumn.
Przestrzeń, ulotność i swoboda
Fyne Audio F501 oferują mocno rozbudowaną przestrzeń z ostro zarysowanymi źródłami pozornymi. Jest to niewątpliwie zasługą koncentrycznego układu głośnikowego IsoFlare. Dźwięk promieniowany z jednego punktu, zwłaszcza w zakresie średnich i wysokich tonów, ma szczególny wpływ na kreację ostrości poszczególnych źródeł pozornych, ale też głębokości sceny dźwiękowej. To właśnie w tych aspektach brzmieniowych F501 mogą spokojnie rywalizować z nawet kilkukrotnie droższymi, tradycyjnymi zestawami głośnikowymi.
Nie da się ukryć, że w charakterze brzmienia Fyne Audio słychać sporo z kolumn marki Tannoy, ale różnica cenowa jest znaczna i to na korzyść tej nowej marki. Po niedawnym teście modelu F502 mój apetyt względem mniejszych podłogówek F501 jeszcze się zaostrzył.
Oczekiwałem bowiem fajerwerków związanych z prezentacją stereofonii, ale też rozpiętości dynamicznej z jaką miałem do czynienia właśnie w przypadku największych podłogówek zserii 500.
W przypadku kolumn marki Fyne Audio mamy do czynienia z jakością stereofonii nieporównywalnie lepszą niż w przypadku tradycyjnych kolumn, pochodzących ze zbliżonej półki cenowej.
Siłą rzeczy mniejsze głośniki zainstalowane w F501 nie są w stanie tak efektownie przetwarzać zakresu niskich tonów, jak to miało miejsce w większych kolumnach F502, ale i tak uważam, że zakres niskich tonów zadowoli jakością większość osób, zwłaszcza tych preferujących bas o niskim zasięgu z nutą miękkości w ataku, ale i prawidłowym konturem. Słychać że w przypadku kolumn F501 układ Bass Trax działa jak należy i nawet gdy dosuwałem je bliżej ściany znajdującej się za nimi, nie odczułem daleko idących zmian w zakresie prezentacji niskich tonów. Oczywiście gdy ustawimy je zbyt blisko ściany, to siłą rzeczy pojawią się pewne podbicia w zakresie niskich tonów, ale nadal nie będzie to tak intensywne jak w przypadku tradycyjnych bas-refleksów, dmuchających do tyłu.
Tak więc przy zachowaniu nawet niewielkiego dystansu od ściany za nimi, mamy gwarancję dosyć liniowego i niezakłóconego przetwarzania niskich tonów. Muszę również podkreślić, że koncentryczny głośnik IsoFlare, składający się tak naprawdę z dwóch głośników (wysokotonowa tytanowa kopułka oraz stożek nisko-średniotonowy z włókna celulozowego) został bardzo starannie zgrany przez filtry zwrotnicy, do tego stopnia, że na próżno szukać w jego brzmieniu jakichkolwiek "szwów", słyszalnych przejść i niezgodności fazowych.
To z kolei przekłada się na brzmienie spójne, jednolite i koherentne, zwłaszcza w zakresie średnio-wysokotonowym, a więc w miejscu, gdzie ludzkie ucho jest szczególnie wyczulone na wszelkie zniekształcenia. Podobnie sprawa ma się z barwą, bo ta została zaprezentowana naturalnie, prawdopodobnie zgodnie z zamierzeniami konstruktorów głośnika IsoFlare, wyposażonego przecież w stożek nisko-średniotonowy zbudowany z włókna celulozowego. To właśnie ten materiał oferuje wierny przekaz środka i nie wprowadza do brzmienia upiększeń związanych z prezentacją barwy.
Zakres wysokich tonów ma w sobie sporo energii, co jest pochodną użycia kopułki wysokotonowej wykonanej z tytanu. W muzyce rockowej i ostrych odmianach metalu, zakres wysokich tonów został zaprezentowany z pożądaną agresją, a w jazzie i klasyce F501 wykazywały się sporą dozą dokładności, a jednocześnie delikatności i staranności w prezentacji wszelakich detali.
Warto wiedzieć
Seria 500 bazuje na dwóch modelach podłogowych F502 oraz 501. Większe F502 oferują nieco wyższą efektywność, a także bazują na stożkach przetwarzających pasmo niskich tonów o znacznie większej średnicy. Z tego też względu, najlepiej sprawdzą się w nagłaśnianiu pomieszczeń dysponujących większą powierzchnią. Z kolei model F501 z racji mniejszych gabarytów, a także mniejszych wooferów, nadaje się przede wszystkim do nagłośnienia małych i średnich pokoi. Warto jednak pamiętać, że obydwie kolumny w każdej chwili można doposażyć w kolejne konstrukcje pochodzące z serii 500 budując w ten sposób wielokanałowy system głośnikowy. W obrębie serii 500 znalazła się również wyspecjalizowana kolumna centralna F500C – jest to wydajny zestaw głośnikowy, również wyposażony w koncentryczny przetwornik IsoFlare, co w przypadku kolumny obsługującej kanał centralny ma istotne znaczenie.
Oczywiście w ofercie Fyne Audio nie zabrakło również kompaktowych dwudrożnych zestawów głośnikowych – niewielki model F501 wyposażony w przetwornik IsoFlare oraz układ rezonansowy Bass Trax, doskonale sprawdzi się w roli kolumn współpracujących z kanałami tylnymi lub bocznymi surround.
Podsumowanie
Fyne Audio F501 są gwarantem niemal perfekcyjnie zaprezentowanej sceny dźwiękowej o obszerności i głębi oraz precyzji typowej dla koncentrycznych układów głośnikowych. W przypadku tych kolumn, w ramach założonego budżetu mamy wszystko co najlepsze - starannie wykonane skrzynki, pokryte naturalną drewnianą okleiną, pomysłowo zaprojektowane głośniki i co najważniejsze, wszystko to zostało zestrojone jak należy.