W skład serii Monitor SE wchodzą dwa modele podłogowe 3000F oraz 6000F, a także kolumna centralna 2000C i dwie kolumny zaprojektowane specjalnie z myślą o obsłudze tylnych i bocznych kanałów efektownych w wielokanałowych systemach kina domowego – Surround 1 i Surround 3. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby użytkownikcy kolumn Atom mogli je wykorzystywać zarówno jako klasyczne monitory w typowej konfiguracji stereofonicznej, jak i podłączyć je do obsługi kanałów tylnych czy bocznych w instalacjach kina domowego.
Zwykle producenci tego typu kolumn podkreślają, że mogą one łączyć wiele zalet, a jedną z nich jest właśnie uniwersalność, a więc możliwość zastosowania ich w różnorakich systemach, ze względu na swoistą formę konstrukcyjną. Prosty dwudrożny układ głośnikowy, zwłaszcza w przypadku kolumn produkowanych przez Kanadyjczyków nie jest specjalnie wymagający wobec większości wzmacniaczy, a zwartą i niewielką skrzynkę można ustawić na standach dosyć blisko ścian, gdy zdecydujemy się użyć modelu Atom w instalacji kina domowego. Jednak największym atutem testowanych monitorów jest ich cena, bowiem są to jedne z najtańszych kolumn w katalogu marki Paradigm.
Z drugiej strony małe Atomy czerpią pełnymi garściami z technologii wypracowanych przez Kanadyjczyków na przestrzeni ostatnich lat np. z kolumn pochodzących z serii Prestige. Olbrzymi wpływ na jakość dźwięku ma chociażby zastosowanie wysokotonowej kopułki X-PAL wykonanej z czystego aluminium, jak i głośnika nisko-średniotonowego bazującego na lekkiej, zdolnej do szybkiej odpowiedzi impulsowej, stożkowej membranie polipropylenowej, po które tak chętnie od zawsze Paradigm sięgał.
Wypracowane technologie
Paradigm mimo imponujących osiągnięć w kwestii projektowania wysokoefektywnych głośników, wciąż się rozwija i poszukuje coraz bardziej wydajnych rozwiązań. Tak też jest w przypadku kolumn wchodzących w skład serii Monitor SE. Konstruktorzy Paradigma poświęcili wiele uwagi głośnikom, przykładowo wysokotonowy jest kopią konstrukcji stosowanej w kolumnach designerskiej serii Prestige. Dzięki temu głośnikowi można było uzyskać znacznie lepszą jakość brzmienia, bliższą droższym modelom. Jest to wielki atut tych kanadyjskich monitorów, ale Paradigm Monitor SE jest serią budżetową i producent musiał poczynić jakieś oszczędności, które na szczęście nie dotknęły głośników.
Tak więc sercemkolumn Atom jest wyspecjalizowany głośnik wysokotonowy, bazujący na lekkiej i sztywnej kopułce wykonanej z czystego aluminium, chłodzonej płynem ferromagnetycznym o specjalnie dobranej lepkości. Dla poprawy charakterystyk kierunkowych oraz jednocześnie ochrony aluminiowej kopułki (wszelkie uszkodzenia i odkształcenia mogą negatywnie wpłynąć na dźwięk) użyto aluminiowej perforowanej osłony zintegrowanej z soczewką akustyczną. Głośnik ten miał swoją premierę przy okazji debiutu kolumn serii Prestige.
Duet głośnikowy uzupełnia polipropylenowy stożek nisko-średniotonowy wyposażony w tłoczony blaszany kosz pokryty lakierem proszkowym, który jest napędzany przez solidny i wydajny układ magnetyczny. Polipropylenowa membrana ma niepowtarzalne walory brzmieniowe i przez wielu znawców uważana jest za wręcz znakomity materiał do odtwarzania wokali i dźwięku instrumentów dętych.
Filtry w zwrotnicy zaprojektowano z dbałością o ograniczenie strat sygnału, zwłaszcza głośnika nisko-średniotonowego, z tego względu w jego torze sygnałowym zastosowano cewkę nawiniętą na rdzeń, co zwiększa indukcyjność cewki, gdyż jej nawinięcia drutem o tej samej średnicy, potrzeba zdecydowanie mniej uzwojeń, co przekłada się na niższą rezystancję szeregową, a więc i niższe straty sygnału. Zwrotnicę wyposażono w klasyczne filtry drugiego rzędu o tłumieniu 12dB/okt., co jest standardem w przypadku kolumn marki Paradigm. W torze sygnałowym głośnika wysokotonowego zastosowano kondensator poliestrowy, dzięki czemu nie ograniczono potencjału tej znakomicie przygotowanej aluminiowej kopułki X-PAL.
Skrzynia wykonana jest z płyt MDF pokrytych czarną, matową folią winylową, ale szczególnie dobrze prezentuje się wersja w połyskującej bieli. Wewnątrz zastosowano poprzeczny element usztywniający boczne ścianki skrzynki, a w roli wytłumienia zastosowano wełnę syntetyczną.
Tunel rezonansowy układu bas-refleks ulokowano na tylnej ściance tuż nad pojedynczymi terminalami wejściowymi. Dzięki temu rozwiązaniu, użytkownik będzie w stanie wpływać na charakter niskich tonów, dosuwając lub odsuwając kolumny do ściany. Płócienne maskownice montowane są do skrzynek za pomocą klasycznego systemu kołków.
Efektowne i techniczne
Atomy swoimi gabarytami potrafią nieco zwieść słuchacza, ponieważ po kolumnach takiego rozmiaru raczej nie spodziewamy się aż tak efektownego i swobodnego brzmienia. To świadczy o klasie kolumn wytwarzanych przez firmę Paradigm i olbrzymim doświadczeniu konstruktorów. Byłem bardzo mile zaskoczony podczas odsłuchu tych kanadyjskich monitorów, gdyż dźwięk jaki zaprezentowały okazał się być zupełnym przeciwieństwem utartych schematów brzmieniowych prezentowanych przez zdecydowaną większość konstrukcji tego typu, oferowanych przez różnych producentów.
Głośnikowy duet zainstalowany w niewielkiej skrzynce imponuje przede wszystkim dynamiką brzmienia, ale jest to cecha charakterystyczna dla wszystkich kolumn marki Paradigm produkowanych niemal od samych początków istnienia tej kanadyjskiej firmy. Z drugiej strony wyraźnie słychać, że mimo imponującej dynamiki i niespożytej energiczności dźwięku Atomy prezentują podobny styl brzmienia dla wszystkich nowo powstałych zestawów głośnikowych, a zaczęło się to od serii Prestige. Potem kolejne nowe serie kolumn (hi-endowa Persona oraz bardziej przystępna cenowo Premier), cechowały się bardziej otwartym, spójnym i przede wszystkim swobodniejszym brzmieniem, zwłaszcza w zakresie średnich tonów. A przypomnę, że jest to element, który w przypadku starszych modeli kolumn, był bagatelizowany.
Atomy dzięki nieznacznemu podniesieniu efektywności w zakresie średnich tonów zyskały przede wszystkim na fizyczności brzmienia wszelkich instrumentów, zwłaszcza tych naturalnych - w muzyce jazzowej zarówno otwartość wokalu Diany Krall, jak i naturalność brzmienia zespołu towarzyszącego dowodzą, że nawet tak małe kolumny, potrafią mieć wielkie serce do grania. Nie opierają bowiem swojego dźwięku na typowo technicznych aspektach, a więc dynamice i prawidłowej kontroli niskich i wysokich tonów, ale przede wszystkim na barwnym przekazie poprzez skupienie się na elementach mających zasadniczy wpływ na oddanie klimatu odtwarzanej muzyki.
Atomy swoimi gabarytami potrafią nieco zwieść słuchacza, ponieważ po kolumnach takiego rozmiaru raczej nie spodziewamy się aż tak efektownego i swobodnego brzmienia.
Polipropylenowy głośnik nisko-średniotonowy odegrał w kreowaniu brzmienia szczególną rolę, ale nie należy zapominać również o tym, że duży wpływ na dźwięk ma również zwrotnica. Filtry zostały dobrane w taki sposób, żeby uzyskać dosyć płynne przejście między obydwoma głośnikami przy jednoczesnym zachowaniu precyzji brzmienia. W basie małe Paradigmy popisały się przede wszystkim właściwą kontrolą tego wymagającego zakresu. Wiadomo, że kolumny tej wielkości nie będą w stanie popisać się taką potęgą brzmienia w zakresie niskich tonów, ani imponującym zasięgiem jakiego mamy prawo wymagać po konstrukcjach podłogowych. Jednak jeśli nie każemy tym kolumnom pracować w pomieszczeniu o powierzchni przekraczającej 18-metrów kwadratowych i zapewnimy im dobre napędzenie - wykorzystałem wzmacniacz H80 norweskiej marki Hegel - to odwdzięczą się nam mocnym i efektownie odtworzonym basem, mimo pewnych ograniczeń występujących przy tej wielkości kolumnach.
Atomy ze stosunkowo dużą łatwością "znikają" z pomieszczenia, co jest nie tylko zasługą ich niewielkich gabarytów, ale przede wszystkim dobrych charakterystyk kierunkowych uzyskanych dzięki precyzyjnemu strojeniu głośników przez filtry zwrotnicy. Scena dźwiękowa wprawdzie nie zachwyca swoim rozmachem, jak w przypadku kilku modeli podłogowych marki Paradigm, ale mimo wszystko Atomy potrafią popisać się precyzyjną lokalizacją poszczególnych źródeł pozornych oraz utrzymaniem porządku na scenie.
Warto wiedzieć
Seria Monitor SE oprócz klasycznych konstrukcji składa się również z dwóch wyspecjalizowanych kolumn stworzonych z myślą o obsłudze kanałów tylnych i surround w systemach wielokanałowych kina domowego. Zarówno model Surround 1, jak i Surround 3 wyposażono w zdublowany, ustawiony pod kątem, dwudrożny układ głośnikowy mający za zadanie promieniować dźwięk w jak najszerszym zakresie bez wyraźnego skupienia całego widma częstotliwości na osi głównej. Oznacza to, że są to kolumny specjalnie przygotowane do obsługi kanałów surround (dookolnych) i tylnych, aby uzyskać jak najobszerniejszy rozkład widma akustycznego dla jeszcze efektywniejszego odtwarzania wszelkich dźwięków z filmowych, czy koncertowych ścieżek dźwiękowych.
Tego typu kolumny stosowane są przede wszystkim przez purystów kinowych instalacji wielokanałowych, chcących uzyskać najlepsze efekty przestrzenne odtwarzanego dźwięku. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w tej samej roli wykorzystać takie konstrukcje jak Atom – mimo że są to klasyczne dwudrożne układy głośnikowe, pracujące w standardowej skrzynce, to jednak w pewnych określonych warunkach (między innymi przy ustawieniu kolumn na standach oraz zachowaniu niewielkiego dystansu od ściany ze względu na port bas-refleks znajdujący się z tyłu), można je bez problemu "zaprząc" do pracy w roli kanałów tylnych czy surround.
Takie rozwiązania są najpowszechniej stosowane nie tylko ze względu na znacznie niższy koszt całej instalacji (przykładowo za parę kolumn Atom musimy zapłacić 1.250zł, a koszt pary kolumn Surround 3 to koszt 3.698zł), ale przede wszystkim chęć uzyskania uniwersalności systemu, bo zawsze takie kolumny jak Atom można wykorzystać jako zestawy stereo służące nagłośnieniu drugiej strefy, a tego nie zrobimy z wyspecjalizowanymi kolumnami surround ze względu na ich specyfikę konstrukcyjną, a tym bardziej brzmieniową.
Podsumowanie
Najmniejsze kolumny pochodzące z serii Monitor SE są łatwe do wysterowania i niewybredne co do elektroniki towarzyszącej, więc można na ich bazie stworzyć dobrze brzmiący system niemal z dowolnym budżetowym oraz średniej klasy wzmacniaczem. Cechą szczególną tych kolumn jest wyjątkowo dobrze oddana energia brzmienia, jak i wiele jego technicznych aspektów, dzięki czemu już na tym pułapie cenowym, będziemy w stanie cieszyć się z poprawnie odtworzonego dźwięku.