W katalogu polskiej firmy Audiomica Laboratory oprócz trzech podstawowych serii: Red Series (Reference), Gray Series (Transparent) oraz Black Series (Gold), są jeszcze produkty Premium z wyższej półki cenowej. Kable z serii: Excellence Series, Ultra Reference Series Consequence Series, należą do najbardziej zaawansowanych produktów marki Audiomica Laboratory. Do ich produkcji stosuje się najwyższej jakości komponenty: przewodniki, izolatory, filtry oraz rozwiązania konstrukcyjne mające na celu uzyskanie jak najlepszych walorów brzmieniowych. Warto również zaznaczyć, że niezależnie od zakresu cenowego, każda z serii bazuje nie tylko na kablach głośnikowych i sygnałowych, ale również na zasilających, oraz cyfrowych w różnej postaci.
Seria Ultra Reference, do której należy testowany kabel głośnikowy Genimedes, plasuje się tuż za serią Consequence, reprezentującą najwyższy poziom zaawansowania konstrukcyjnego. W obrębie serii Ultra Reference, oprócz wspomnianego Genimedes, znajdują się również: interkonekt analogowy Europa, cyfrowy interkonekt USB Aura, kabel zasilający Callisto i kabel gramofonowy Tebe. Całość uzupełniają wysokiej jakości zwory do terminali głośnikowych Quan oraz kabel internetowy Artoc.
Budowa
Genimedes Ultra Reference z racji przynależności do jednej z najwyższych serii Audiomica Laboratory, wyróżnia się dopracowaną budową i najlepszymi przewodnikami. Główne żyły przewodzące wykonano z monokrystalicznej, posrebrzanej miedzi beztlenowej OCC, natomiast jako dielektryk zastosowano teflon FEP. Kabel pokryto gęstym miedzianym ekranem. Wtyki, niezależnie od tego czy są to banany czy widełki, wykonano z mosiądzu pokrytego podwójną warstwą rodu. Ich korpus wykonano z kopolimeru polioksymetylenowego POM-C AP50TM dostarczonego przez Acoustics Points. Ponadto na jednym, jak i drugim końcU kabla, znajdują się mufy antystatyczne, również wykonane z kopolimeru polioksymetylenowego.
Kable są dosyć elastyczne, więc łatwo dają się poprowadzić. Zastosowana z zewnątrz nylonowa siatka zabezpiecza je przed uszkodzeniami mechanicznymi. Kable dostarczane są do klienta w firmowym drewnianym pudełku. Wewnątrz znajduje się certyfikat autentyczności, na którym widnieją między innymi takie informacje, jak kod produktu czy nazwiska osób odpowiedzialnych za jego wykonanie i finalny test produktu.
Do testów otrzymaliśmy kabel o długości 2,5-metra, a więc optymalnej do większości systemów ustawionych w średnich i większych pomieszczeniach odsłuchowych.
Jakość dźwięku
W Polsce przez wiele osób, zwłaszcza mniej doświadczonych, znaczenie przewodów w systemach audio jest niedoceniane, a na forach internetowych, czy grupach, wręcz wyśmiewane i zaliczane do tzw. audiofilskiego voodoo. Tymczasem na świecie, zarówno kable audio, kondycjonery, jak i przewody zasilające, traktowane są jako pełnoprawne elementy systemu audio i nie jest to kwestia wiary lecz doświadczenia. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że polskie produkty takich firm, jak Audiomica Laboratory czy GigaWatt cieszą się znacznie większym zainteresowaniem poza naszym krajem niż na rodzimym rynku.
Wracając na nasze podwórko, seria Ultra Reference to drogie kable adresowane do wymagających użytkowników dysponujących sprzętem wysokiej klasy. Dlatego miałem w stosunku do nich bardzo wysokie oczekiwania zanim jeszcze wpiąłem je w system i uprzedzając nieco fakty, muszę stwierdzić, że się nie zawiodłem.
W skład testowego systemu audio wszedł odtwarzacz Ayon CD-10 II Ultimate i wzmacniacz Triton Evolution. W torze zasilającym zastosowałem kable marki Siltech Explorer 270p (wykończone wtykami marki Oyaide wykonanymi z różnych materiałów, między innymi miedzi berylowej, platyny i palladu). Cały system ustawiłem na stoliku Harmonium Audio z możliwością regulacji punktu rezonansu dla każdej półki z osobna. W roli interkonektów sygnałowych zastosowałem model Classic 550i marki Siltech. Kolumny to kolumny Xavian Accorda.
Kable Genimedes Ultra Reference już od pierwszych chwil odsłuchu zaskoczyły brzmieniem o niesamowitej swobodzie dynamicznej i precyzyjnie odwzorowanej przestrzeni. Wszystkie zakresy częstotliwości były względem siebie idealnie zbalansowane, nie było więc mowy o przewadze jednego zakresu nad pozostałymi.
Wysokie tony za sprawą Genimedes Ultra Reference to prawdziwa uczta dla uszu i chyba największy atut tych kabli. Mamy do czynienia z rewelacyjną szczegółowością nawet w przypadku najsubtelniejszych detali oraz perfekcyjną kontrolą wybrzmień. Wszelkie mikrodźwięki były podawane z wręcz laboratoryjną precyzją. Co więcej, bez najmniejszych śladów kompresji czy zubożenia w informacje. Nie odnotowałem przypadków przejaskrawiania ani uatrakcyjniania na siłę muzycznej treści.
Wsłuchując się w doskonałą grę na klawesynie japońskiego klawesynisty Masaaki'ego Suzuki i jego interpretację utworów Bacha, byłem pod wrażeniem z jakim stoickim spokojem obchodzą się te kable z reprodukowanym dźwiękiem. Klawesyn jest przecież skomplikowanym brzmieniowo instrumentem, więc nie każdy system audio jest w stanie wiernie odtworzyć jego charakter. Jak się okazało kable Genimedes Ultra Reference pracujące w dobrze dobranym systemie pokazały pełnię swoich możliwości oferując bardzo gładki, pozbawiony agresji dźwięk w zakresie wysokich tonów.
Od pierwszych chwil odsłuchu zaskoczyły brzmieniem o niesamowitej swobodzie dynamicznej i precyzyjnie odwzorowanej przestrzeni.
Przechodząc do średnicy, bardzo płynnie i harmonijnie łączy się z górą pasma, tworząc spójną całość. Dzięki symbiozie wysokich tonów ze średnimi, wszelkie dźwięki odtwarzane na przełomie tych zakresów, cechują się wyjątkową koherentnością i brakiem jakichkolwiek przekłamań, zarówno jeśli chodzi o barwę i jak i charakter brzmienia instrumentów. Słuchając albumu "The Magic Hour" Wyntona Marsalisa, przekonałem się, że Genimedes Ultra Reference potrafią sprawić, że brzmienie instrumentów dętych jest plastyczne i nasycone do granic możliwości.
A co z pasmem niskich tonów? W tym przypadku mamy do czynienia z bardzo dobrą kontrolą i mocnym zróżnicowaniem. Zakres niskich tonów określiłbym jako wolny od podbarwień, prezentowany z siłą przebicia adekwatną dla danego instrumentu. Przykładowo kontrabas na płycie "Spark Of Life" zespołu Ab Und Zu brzmiał potężne, mocno wibrując, schodząc jednocześnie bardzo nisko.
Jeśli zaś idzie o dynamikę, to na tym polu Genimedes Ultra Reference prezentuje się z goła inaczej, niż mój faworyt w tej konkurencji, a mianowicie taśma marki Nordost z serii Red Dawn. Naturalnie Audiomica nie ma najmniejszego problemu z oddaniem dynamicznej natury poszczególnych instrumentów, ale rytmika prezentowana jest inaczej. Mamy do czynienia z większą kulturą przekazu i dozowaniem wszelkich informacji. Nie ma efektu zaskoczenia, jak w przypadku kabli głośnikowych marki Nordost, gdzie każdy dźwięk przenoszony jest z szybkością błyskawicy. Energia w wydaniu kabli Audiomica jest równiutko rozłożona na różne aspekty dźwięku, co ujawnia się np. w lekko zawoalowanym ataku w skali makro. Jest to zatem kabel, który docenią osoby przykładające wielką wagę do kultury brzmienia, jak i emocjonalnego wyważenia.
Stereofonia reprodukowana przez Genimedes Ultra Reference również zasługuje na słowa uznania o czym przekonałem się słuchając albumu "Rites" Jana Garbarka. Muzyka ta, aż kipi od informacji zawartych głównie w obszarze mikrodźwięków, mocno rozrzuconych w przestrzeni, nierzadko na drugim i trzecim planie. Audiomica ma zdolność do metodycznego układania tych wszystkich dźwięków w przestrzeni, nie pozbawiając ich jednocześnie właściwej skali, dynamiki czy wreszcie precyzyjnej lokalizacji. Dzięki tym cechom mamy pełen wgląd w to, co dzieje się na scenie.
Kolejną zaletą kabli Genimedes Ultra Reference jest to, nie zmieniają naturalnego kolorytu brzmieniowego konkretnych instrumentów i wokali. Przykładowo wokal Freddy'ego Cole'a na albumie "Merry Go Round" przekazany był z wielką dozą naturalności, a zdarzało mi się doświadczać zbytniego wygładzania głosu tego wokalisty ze strony kabli głośnikowych gorszej jakości.
Podsumowanie
Genimedes Ultra Reference to wysokiej jakości kable głośnikowe. Gwarantują bezkompromisowe brzmienie, a na szczególną uwagę zasługuje zakres wysokich tonów, jak również specyficzna gładkość brzmienia w pełnym paśmie i prawidłowo oddana barwa brzmienia instrumentów i wokali.
Bas jest konturowy i pełen informacji, tak samo jak zakres średnich tonów. Stereofonia jest reprodukowana z zachowaniem wszelkich zjawisk przestrzennych, nie tylko w kwestii lokalizacji konkretnych źródeł pozornych, ale również ich rozmiarów.
Ten produkt w pełni zasługuje na rekomendację!