s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

hi-fi

Fyne Audio F501SP

test |
Kolumny podłogowe - Fyne Audio F501SP Rekomendacja

Szkocka firma Fyne Audio zbudowała swoją renomę bazując na doświadczeniach legendarnego Tannoya w połączeniu z własnymi, innowacyjnymi rozwiązaniami.

Szkocka firma Fyne Audio jest stosunkowo nowa, ale w jej szeregach są doświadczeni specjaliści pracujący wcześniej dla takich szanowanych w branży producentów, jak np. Tannoy. Dzięki przeniesieniu zaawansowanych rozwiązań z wyższej serii F700 do niższej F500 Fyne Audio skutecznie zwiększyło zainteresowanie miłośników dobrego brzmienia, poszukujących kolumn w rozsądnej cenie. Najpierw pojawiły się kolumny F502SP i to one, dzięki sukcesowi jaki odniosły na światowym rynku, przyczyniły się bezpośrednio do powstania najnowszych F501SP. Zainteresowanie modelem F502SP było tak duże, że właściciele Fyne Audio zdecydowali się stworzyć kolejne kolumny, bazujące na rozwiązaniach technicznych zaczerpniętych z wyższej serii F700.

Jeśli chodzi o model F502SP to sprawa była dosyć prosta do wykonania, ponieważ do tańszych w wykonaniu obudów F502 przeniesiono głośniki z modelu F702. W efekcie udało się stworzyć kolumny, które prezentują brzmienie na poziomie konstrukcji z serii F700, ale za znacznie niższą cenę. Fyne Audio z modelem F502SP pokazało, że można stworzyć, dobrze brzmiące kolumny, choć już nie tak eleganckie, jak produkty z serii F700. Jednak dla większości miłośników dobrego brzmienia ważniejsza jest jakość dźwięku niż wygląd i tym należy tłumaczyć sukces F502SP.

Budowa

W przypadku testowanych F501SP mamy do czynienia z zupełnie nowymi kolumnami, bazującymi na nowopowstałych głośnikach, w których zastosowano wiele rozwiązań zaczerpniętych bezpośrednio z przetworników serii F700. Producent zdecydował się na zastosowanie nowych głośników, ponieważ w serii F700 nie występują przetworniki o średnicy 150mm. A jeśli porównamy modele F501 i F501SP, to okaże się, że różnią się między sobą nie tylko głośnikami, ale i skrzynkami. Te z modelu F501SP prezentują się znacznie lepiej, nie tylko ze względu na wyższej jakości wykończenie, ale i wiele detali jakich nie znajdziemy w tańszych F501.

Fyne Audio F501SP

Znakiem rozpoznawczym marki Fyne Audio są współosiowe przetworniki IsoFlare (podobne rozwiązanie stosuje Tannoy). Układ IsoFlare składa się z połączonych ze sobą w jednej osi przetworników wysokotonowego i nisko-średniotonowego. Takie połączenie przynosi wiele korzyści, ponieważ przetwornik IsoFlare promieniuje fale akustyczne w bardzo szerokim zakresie. To z kolei przekłada się na perfekcyjne zszycie obu pasm, a więc 

bardziej jednorodny i harmonijny dźwięk, a także spektakularne efekty przestrzenne. W przypadku Fyne Audio, mamy do czynienia z dużo lepszą stereofonią niż z tradycyjnych kolumn ze zbliżonej półki cenowej. I to jest właśnie największa przewaga konkurencyjna kolumn marki Fyne Audio.

Fyne Audio F501SP

W kolumnach F501SP głośniki pracują w układzie dwuipółdrożnym. Tak więc oprócz koncentrycznego przetwornika IsoFlare, przenoszącego pełne pasmo, zastosowano dodatkowy głośnik niskotonowy, odcinany przy częstotliwości 250Hz. Podział między magnezową kopułką wysokotonową a stożkiem nisko-średniotonowym, tworzącymi razem koncentryczny przetwornik IsoFlare, następuje przy częstotliwości 1700Hz. Wykonana z magnezu kopułka wysokotonowa, została połączona ze specjalną tubką korygującą ją czasowo względem stożka nisko-średniotonowego. Owa tubka zwiększa również efektywność głośnika wysokotonowego.

Membrany głośnika nisko-średniotonowego oraz niskotonowego bazują na wzmocnionych karkasach oraz resorach centrujących o średniej twardości i dosyć miękkim górnym zawieszeniu. Specyficznie przetłoczenia widoczne z zewnątrz górnego zawieszenia, zapewniają bardziej liniowy i precyzyjny skok membrany stożkowej, przy jak najniższym oporze mechanicznym.

Fyne Audio F501SP

Przetwornik IsoFlare oraz głośnik niskotonowy mają do dyspozycji jedną wielką, wspólną komorę, wytłumioną wełną mineralną. Obydwa głośniki są wspomagane w paśmie niskich tonów przez układ rezonansowy Bass Trax – firmowe rozwiązanie Fybe Audio. Składa się on z tunelu połączonego z niewielką komorą wewnętrzną zaopatrzoną w wyprofilowany otwór wylotowy. Naprzeciwko wylotu z portu bas-refleks zainstalowano specjalny dyfuzor stożkowy, rozpraszający strugi powietrza w promieniu 360-stopni. Ta komora wraz z tunelem wewnętrznym działa jak układ rezonansowy przeciwdziałający turbulencjom.

Układ Bass Trax sprawia, że prędkość strug powietrza jest redukowana, dzięki czemu bas cechuje się bardziej wyrównaną charakterystyką. W zwrotnicy użyto filtrów drugiego rzędu dla sekcji niskotonowej oraz pierwszego i drugiego rzędu dla toru sygnałowego sekcji obsługującej przetworniki IsoFlare. Cewki nawinięte na rdzeń są pokryte laminatem pochłaniającym drgania. Z kolei kondensatory renomowanego brytyjskiego producenta Clarity Cap to polipropylenowe, walcowe jednostki. Wewnętrzne posrebrzane okablowanie pochodzi od van den Hula.

Fyne Audio F501SP

Obudowy kolumn F501SP zbudowano z dosyć grubych płyt MDF o zwiększonej gęstości. Wykończono je, w zależności od wersji, błyszczącym czarnym lub białym lakierem, bądź też fornirem z orzecha pokrytego bezbarwnym lakierem błyszczącym. Dodatkowy cokół wraz ze stożkiem dyfuzora został zamontowany do spodu skrzynki za pośrednictwem specjalnie dobranych aluminiowych dystansów. W podstawie znalazły się nagwintowane tuleje umożliwiające regulacje kolców.

Jakość brzmienia

Koncentryczny przetwornik IsoFlare w modelu F501SP to moim zdaniem najlepiej zaaplikowany zespół głośnikowy tego typu, jaki zastosowano w serii F500. Te kolumny brzmią lepiej od większych F502SP, zwłaszcza w środkowym zakresie częstotliwości, mamy też bardziej precyzyjną lokalizację źródeł pozornych. W utworach Kari Bremnes złudzenie uczestnictwa, niczym podczas występów na żywo, potęguje trójwymiarowa scena dźwiękowa. Stereofonia budowana jest z rozmachem godnym znacznie większych kolumn, a jednocześnie z monitorową precyzją, gdzie każdy, nawet najdrobniejszy szczegół, jest na wyciągnięcie ręki.

Fyne Audio F501SP

Głębia jest odwzorowana fenomenalnie z wyraźnym pokazaniem drugiego i trzeciego planu. Na tym polu współosiowy głośnik Fyne Audio, nie ma sobie równych na tym poziomie cenowym. W muzyce Diany Krall wokal artystki brzmiał, jakby został wycięty na tle innych instrumentów z dokładnością co do milimetra. Skrupulatność z jaką rysowane są źródła pozorne jest imponująca. Nie jestem w stanie wskazać kolumn z podobnego pułapu cenowego, które byłyby zdolne budować obraz stereo w tak spektakularny sposób.

Ilość i masa niskich tonów, w wydaniu F501SP, jest wręcz imponująca.

Jeśli zaś chodzi o dynamikę to te kolumny nie mające najmniejszych problemów z oddaniem pełnej skali brzmienia takich instrumentów, jak kontrabas, trąbka czy perkusja. W paśmie niskich tonów F501SP operują okazałym basem, co ma wpływ na ogólne wrażenie potęgi brzmienia. Bas jest oleisty, gęsty i mocno podkreślony z adekwatną do swoich rozmiarów siłą przebicia. Czasem nieco dominujący i przerośnięty względem średnicy i wysokich tonów. F501SP są bardziej nastawione na pokazanie głębi i potęgi muzyki, niż na szczegółowe granie w zakresie niskich tonów. Dlatego bas w wykonaniu F501SP może budzić najwięcej emocji. Jednym będzie to odpowiadać bardziej, innym mniej. Mnie zakres niskich tonów nie pasuje do reszty pasma, czyli do znakomicie czytelnej i precyzyjnej średnicy oraz klarownych i dosyć mocno zróżnicowanych wysokich tonów, ale to tylko moje zdanie.

Ilość i masa niskich tonów, w wydaniu F501SP, jest wręcz imponująca. Wpływ na to ma z pewnością dwuipółdrożny układ głośnikowy. Bas jest odtwarzany jednocześnie przez dwa 150mm stożkowe głośniki, więc przy takiej powierzchni membran wzrasta efektywność kolumn w paśmie niskich tonów. W muzyce klasycznej czy jazzie może nieco brakować precyzji w różnicowaniu dźwięku w basie. Ale w kwestii oddania potęgi orkiestry symfonicznej czy szarpnięcia strun kontrabasu, F501SP nie będą mieć żadnych problemów.

Fyne Audio F501SP

Bas mimo swej potęgi i nieznacznej przewagi względem średnicy i wysokich tonów, dość harmonijnie i spójnie przechodzi w niższe partie średnich tonów. Nie ma tu żadnych sztucznych podbić czy braków. Z pewnością nie da się o tych kolumnach powiedzieć, że szczupło w basie, a już sam ten fakt może być dla wielu osób ich największym atutem.

Podsumowanie

Różnica w cenie między standardową wersją F501 a F501SP jest spora, ale nie należy zapominać, że w parze z wyższą ceną idzie również wyższa jakość dźwięku. Emocji jakich dostarczają podczas odsłuchu te kolumny, nie powinniśmy przeliczać na pieniądze. Dźwięk jest zaskakująco wielki, jak na ich gabaryty. Niesamowite wrażenie robi też przestrzenność dźwięku. Głośnik IsoFlare został zaprojektowany i wyprodukowany z myślą o wersji SP, więc jest to konstrukcja zaprojektowana od podstaw.

Wysoka efektywność i łatwość w napędzaniu tych kolumn, stanowią jednocześnie o ich uniwersalności. Nieważne czy połączymy je ze średniej mocy lampą, czy kilkudziesięciowatowym tranzystorem, dźwięk i tak zawsze będzie cechował się świetną dynamiką i znakomitą kontrolą.

Werdykt: Fyne Audio F501SP

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Smukłe, estetyczne obudowy. Wydajny w basie dwuipółdrożny układ głośnikowy. Brzmienie przestrzenne z wyraźnie pokazanymi planami i gradacją głębi sceny dźwiękowej.

Minusy: Nadmiar basu w tych kolumnach może nieco przeszkadzać miłośnikom konturowego i mocno zróżnicowanego grania.

Ogółem: F501SP są nieporównywalnie lepsze od standardowych F501, ale też droższe. Nie zmienia to jednak faktu że ich stosunek jakości do ceny jest znakomity.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Fyne Audio F501SP
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
14.000zł (za parę) czarny/biały wysoki połysk
15.000 zł (za parę) orzech wysoki połysk
WAGA
20,5kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
288×984×318 mm
DYSTRYBUCJA
E.I.C. Sp. z o. o
www.eic.com.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Pasmo przenoszenia: 36Hz-34kHz (-6dB)
  • Skuteczność/impedancja: 91dB/8Ω
  • Sugerowana moc wzmacniacza: 10-120W
  • Moc ciągła (szczytowa): 80W (360W)
  • Podział pasma częstotliwości: 250Hz; 1700Hz
  • Konstrukcja dwuipółdrożna
  • Obudowa wentylowana tunelem bas-refleks wyprowadzonym od spodu
  • Współosiowy przetwornik IsoFlare z 25mm wysokotonową kopułką z magnezu oraz 150mm stożek nisko-średniotonowy z membraną z włóknistej celulozy
  • 150mm głośnik niskotonowy z membraną z włóknistej celulozy
  • Warianty wykończenia: orzech/czarny/biały wysoki połysk
  • Zwrotnica 2-rzędu dla filtra dolnoprzepustowego, 1-rzędu dla filtra górnoprzepustowego
  • Skrzynki z MDF o wysokiej gęstości + wewnętrzne poprzeczne wzmocnienia