W katalogu Audio Physic znajdziemy dwie serie – Classic Line oraz Reference Line. Pierwsza z nich jest serią bazową, oferującą produkty podstawowe oczywiście o umiarkowanych jak na tę markę cenach. Kolumny wchodzące w skład tej serii cechują się imponującymi parametrami technicznymi oraz brzmieniem wyróżniającym je na tle konkurencji. Obecnie w podstawowej serii Classic Line jest osiem modeli - cztery wolnostojące: Classic 35 (najbardziej rozbudowany), Classic 25 (dwudrożny) oraz Classic 15 i Classic 8 (dwuipółdrożne). Ofertę uzupełnia dwudrożny model Classic 3 przeznaczony na podstawkę, a także kolumny stworzone z myślą o wielokanałowych systemach kina domowego, takie jak aktywny subwoofer Luna Subwoofer, centralna Classic Center 2 oraz naścienna Classic On-Wall 2.
Model Classic 8 wyróżniają się najbardziej uniwersalnym układem głośnikowym, umożliwiające nagłośnienie pomieszczeń o powierzchni ok. 20-metrów kwadratowych.
Budowa
Kolumny Audio Physic Classic 8 bazują na dwuipółdrożnym układzie głośnikowym składającym się z jedwabnej kopułki wysokotonowej, stożka nisko-średniotonowego z membraną z włókna szklanego oraz stożka niskotonowego również z włókna szklanego. Cechują się skutecznością 89dB oraz 4-omową impedancją, co sprawia, że należą do dosyć łatwych kolumn do wysterowania.
Głośnik wysokotonowy jest wyposażony w lekką jedwabną kopułkę. Z przodu głośnika znalazł się łagodnie wyprofilowany front sprzyjający równomiernemu rozchodzeniu się fal dźwiękowych w zakresie wysokich tonów. Z kolei głośnik nisko-średniotonowy wyposażono w stożkową membranę z włókien szklanych. Natomiast sztywny, odlewany z metali lekkich kosz, zoptymalizowano pod kątem swobodnego przepływu powietrza w okolicy dolnego resoru centrującego i kanału chłodzącego cewkę. W centrum membrany znalazł się korektor fazowy poprawiający charakterystykę przenoszenia fal w zakresie średnich tonów oraz chłodzenia cewki głośnikowej. Zastosowanie korektora ma na celu obniżenie masy membrany, bowiem nie trzeba wtedy stosować centralnej nakładki.
Membrana głośnika niskotonowego jest również wykonana z plecionki włókna szklanego, dzięki czemu obydwa głośniki zachowają jednorodną barwę w zakresie niskich tonów. Podział między głośnikiem nisko-średniotonowym a niskotonowym ustalono przy częstotliwości 500Hz w celu pełnego wzmocnienia dźwięku w paśmie niskich tonów.
Zwrotnicę filtrującą sygnał dla konkretnych głośników oparto na solidnych elementach marki Jantzen Audio. Filtry nie są zbyt skomplikowane, należą do prostych układów drugiego rzędu. W torze filtra dla głośnika wysokotonowego zastosowano walcowy kondensator polipropylenowy oraz cewkę powietrzną.
Skrzynki, jak zwykle w przypadku Audio Physic, wykonano z wielką starannością i dbałością o detale. Wszystkie powierzchnie zostały pokryte pięknie prezentującym się fornirem - wersje orzech i wiśnia prezentują się szczególnie atrakcyjnie. Oczywiście w palecie kolorów nie zabrakło również klasycznej błyszczącej bieli oraz matowej czerni. Skrzynki spoczywają na specjalnie zaprojektowanych cokołach, wyposażonych w płaskie podkładki nierysujące podłogi.
System bas-refleks oparto na dwóch tunelach rezonansowych – pierwszym wyprowadzonym z tyłu w górnej części oraz drugim, znajdującym się między cokołem, a dolną ścianką. Dzięki takiemu rozwiązaniu zwiększono wydajność kolumn w basie, a ponadto można było je precyzyjniej dostroić. Komorę głośnikową przewidzianą dla obydwu stożków, wytłumiono nietypowym materiałem. Zastosowano bowiem kombinację specjalnych gęsto zbitych i sprasowanych mat włóknistych, przedzielonych miękką wełną syntetyczną. Tak wykonane ustroje tłumiące pochłaniają niepożądane odbicia w różnych zakresach, dzięki czemu głośniki pracują w "czystszej" akustycznie komorze, co przekłada się na mniej podbarwiony dźwięk.
Jakość dźwięku
Dzięki wydajnemu dwuipółdrożnemu układowi głośnikowemu Classic 8 można bez obaw wstawić do pomieszczenia o powierzchni 20-metrów kwadratowych, a nawet nieco większego. Mimo że są to konstrukcje podłogowe mają zwarty, kompaktowy charakter, a mimo to ich wydajność w basie jest znaczna, co nie pozostaje bez wpływu na walory brzmieniowe. Classic 8 brzmią tak, jakby były większe niż w rzeczywistości i oferują obszerny i przede wszystkim masywny bas. Te kolumny od razu skojarzyły mi się z innymi niemieckimi głośnikami, a mianowicie Quadral, gdyż one również są w stanie zaprezentować bas o znacznie większym kalibrze niż wskazywałby na to ich rozmiary. Tak duży bas z relatywnie małych skrzynek, robi wrażenie.
Classic 8 dzięki przyzwoitej skuteczności nie są aż tak wymagające względem wzmacniaczy. Do ich napędzania można zastosować zarówno 40-watową tranzystorową integrę, jak i nieco bardziej wydajne modele wzmacniaczy lampowych. Podczas testu zdecydowałem się na połączenie tych kolumn z włoskim wzmacniaczem Gold Note S1, co okazało się wielce udaną konfiguracją. Prąd ze wzmacniacza do kolumn doprowadzałem za pośrednictwem znakomitych włoskich kabli Ricable Invictus Speaker Reference, a sygnał z odtwarzacza Ayon CD-10 II do wzmacniacza za pośrednictwem rewelacyjnych interkonektów Siltech Classic Legend 380i. Tak przygotowany system spoczywał na stoliku marki Harmonium Audio.
Jak napisałem wcześniej Classic 8 oferują wyjątkowo masywny i dobrze dociążony dźwięk w paśmie basu i to jest ich najbardziej wyrazistą cechą brzmienia. Zakres niskich tonów odtwarzany jest z wigorem, ale też adekwatną siłą dla danego gatunku muzycznego. Z muzyką synth-popową w wykonaniu zespołów De/Vision i Covenant, Classic 8 operowały energicznym i zrywnym basem, zapuszczającym się czasem bardzo nisko, jakby ograniczenia związane z wielkością skrzynek i głośników ich nie dotyczyły. Te kolumny są w basie bardzo precyzyjne o poziomie godnym rozbudowanych konstrukcji trójdrożnych czego mogłem doświadczyć słuchając Agi Zaryan czy Patricii Barber. Szczególnie do gustu przypadł mi kontrabas z płyty "Picking Up The Pieces", brzmiący konturowo a jednocześnie masywnie.
W paśmie średnich tonów Classic 8 pokazały, że potrafią być neutralne, nie stwierdziłem bowiem ani wygładzania, ani podbijania temperatury poszczególnych dźwięków, dlatego brzmienie cechowało się nieco studyjnym zacięciem. Classic 8 nie specjalnie wtrącają się w muzyczną treść, a odtwarzają dźwięk w takiej formie, w jakiej zarejestrowano go podczas sesji nagraniowej. Taki styl może się spodobać zarówno melomanom, ale i audiofilom, preferującym w muzyce realizm.
Średnica płynnie przechodzi w zakres wysokich tonów, które ani nie są nazbyt rozjaśnione czy przerysowane, ani też nadmiernie stonowane.
Do niewątpliwych zalet testowanych kolumn należy efektowny, ale i zróżnicowany bas o wręcz studyjnym zacięciu.
Z kolei góra pasma odtwarzana jest podobnie jak średnie tony, czyli z zachowaniem wysokiej kultury brzmienia i rzetelnym przekazie wszelkich informacji zawartych w muzyce.
Classic 8 dzięki wyrównanemu i dobrze zbalansowanemu zakresowi średnich i wysokich tonów potrafią lepiej "wgryźć" się w muzykę, bez nadmiernej eskalacji poszczególnych dźwięków, co przekłada się na równe i neutralne brzmienie. Wiem, że klawesyn Masaaki'ego Suzuki może być jeszcze dźwięczny z kolumnami wyższej klasy. Ale w swojej grupie cenowej Classic 8 wypadają bardzo dobrze pod względem realizmu. W zakresie wysokich tonów zapewniają transparentne brzmienie, bez popadania w skrajności.
Na uwagę zasługuje też stereofonia, bo jak w przypadku większości kolumn marki Audio Physic, jest to ich duży atut. Scena jest uporządkowana a źródła pozorne mają naturalne rozmiary. Classic 8 bez większego wysiłku znikają z pomieszczenia odsłuchowego, pozostawiając nas sam na sam z muzyką. Mamy do czynienia z dużym rozciągnięciem sceny w głąb a wszystkie plany są od siebie wyraźnie oddzielone, dzięki temu można dokładnie śledzić, co dzieje się w muzyce nie tylko na linii kolumn, ale również w najdalszych zakamarkach sceny.
Podsumowanie
Classic 8 nie popadają w skrajności, nie próbują zarzucić słuchacza nadmierną ilością dźwiękowych fajerwerków. Mimo to nie można im odmówić nad wyraz mocnego i masywnego basu. Dzięki wydajnemu dwuipółdrożnemu układowi głośnikowemu te niemieckie kolumny wypełnią obfitym dźwiękiem pomieszczenia o powierzchni większej niż 20-metrów kwadratowych, a do tego umożliwiają wsłuchiwanie się w muzyczne zawiłości, bez dyskomfortu związanego ze zbyt przejaskrawionym dźwiękiem.
Do niewątpliwych zalet testowanych kolumn należy efektowny, ale i zróżnicowany bas o wręcz studyjnym zacięciu w zakresie średnio-wysokotonowym. Piękne klasyczne skrzynki wkomponują się w wiele różnych pomieszczeń, a dzięki przyzwoitej skuteczności nie potrzebujemy do ich napędzenia bardzo mocnych wzmacniaczy.