Seria Veritas Next ze względu na zróżnicowaną gamę produktów, a także szeroki przedział cenowy, jest ciekawą propozycją dla osób poszukujących kolumn głośnikowych skrojonych pod ich gust muzyczny, jak i wymagania. Znajdziemy tu zarówno minimalistyczne dwudrożne monitory, jak i rozbudowane konstrukcje wolnostojące. Najbardziej imponującym modelem jest Veritas p10.2 bazujący na trójdrożnym symetrycznym układzie głośnikowym, w skład którego wchodzą aż dwa stożki średniotonowe oraz dwa woofery i mocno zaawansowany konstrukcyjnie głośnik wysokotonowy R3004 duńskiej marki Scan-Speak. W serii Veritas Next nie zabrakło również kolumn centralnych oraz aktywnego subwoofera.
Najtańsze kolumny przeznaczone na podstawkę Veritas m4.2 Next mogą pracować zarówno w konfiguracji stereo, jak i stanowić idealną bazę do rozbudowy systemu kina domowego o kolumny efektowne obsługujące tylne lub boczne kanały surround. Z kolei Veritas p4.2 Next charakteryzują się najlepszymi parametrami i możliwościami w stosunku do ceny i są to konstrukcje, jak do tej pory najbardziej uniwersalne ze względu na zastosowany dwuipółdrożny układ głośnikowy. Tego typu kolumny, mimo stosunkowo niewielkich gabarytów, są zdolne do nagłaśniania dość dużych pomieszczeń, stanowiąc jednocześnie niskie obciążenie dla wzmacniacza. Z tego względu model Veritas p4.2 Next można napędzać wzmacniaczami tranzystorowymi o niewielkiej mocy lub lampowymi o średniej mocy.
Budowa
Podczas oględzin i analizy technicznej kolejnej już wersji jednych z najpopularniejszych w ofercie marki Phonar kolumn, dostrzegłem pewne zmiany względem poprzedniego modelu. A są to m.in. nieznacznie zmodyfikowane głośniki znane z poprzedniego modelu. Górę pasma obsługuje miękka tekstylna kopułka z szeroką fałdą zawieszenia o średnicy 27mm, a więc nieco większej w porównaniu do najczęściej spotykanych kopułek o średnicy 25mm. Większa średnica wynika ze zwiększonej szerokości zawieszenia, a to z kolei sprawia, że kopułka pracuje z mniejszym oporem mechanicznym i dzięki temu głośnik jest w stanie szybciej reagować na impulsy przekazywane z lekkiej i delikatnej cewki. Taka konstrukcja głośnika wysokotonowego wpływa na odtwarzanie muzyki w bardziej kulturalny sposób, zarówno przy niskich, jak i wysokich poziomach głośności.
Zakres średnich i niskich tonów powierzono klasycznej stożkowej konstrukcji marki Peerless, bazującej na celulozowej membranie, wzbogaconej włóknem Nomex w celu zwiększenia sztywności i efektowniejszego tłumienia wewnętrznego. Odlewane z metali lekkich kosze zaprojektowano tak, żeby uzyskać swobodny przepływ powietrza pompowanego przez tylną część membrany. Pod dolnym resorem centrującym zostawiono sporo wentylowanej przestrzeni, dzięki czemu ograniczono ryzyko przegrzewania się cewki głośnikowej przy wyższych poziomach głośności. Drugi stożkowy przetwornik jest identyczny z nisko-średniotonowym, ale ze względu na podział przy częstotliwości 700Hz, pełni rolę typowego głośnika niskotonowego, mającego za zadanie zwiększyć efektywność kolumn w paśmie basu.
Warto podkreślić, że Phonar jako jeden z niewielu producentów stosuje w przypadku kolumn dwuipółdrożnych, oddzielne komory zarówno dla głośnika nisko-średniotonowego, jak i niskotonowego. Każda z nich jest wentylowana precyzyjnie dostrojonym tunelem rezonansowym. Taki układ komór choć jest nieco bardziej skomplikowany od klasycznego z tylko jedną komorą, ale zapewnia więcej korzyści, płynących przede wszystkim z oddzielnie zestrojonych układów rezonansowych. Przekłada się to na precyzyjniej odwzorowany bas, osiągający jednocześnie duży zasięg, co zresztą widać już po danych technicznych – 36Hz w paśmie niskich tonów przy tej wielkości kolumnach to wyśmienity wynik. Poza tym odizolowanie głośnika nisko-średniotonowego od niskotonowego ogranicza niekorzystne interakcje między nimi zwłaszcza, że pracują w rożnych zakresach częstotliwości. Niemieckiemu producentowi chodziło zapewne o zapewnienie tym kolumnom precyzji brzmienia typowej dla monitorów dwudrożnych i basu o imponującym zasięgu, co jest z kolei typowe dla znacznie większych trójdrożnych kolumn głośnikowych.
Względem poprzedniej konstrukcji zmianie uległa zwrotnica. Podzielono ją na dwie niezależne sekcje, czyli niskotonową, zlokalizowaną na pierwszej płytce, oraz nisko-średnio i wysokotonową ulokowaną na drugiej płytce. Poza tym zmieniono niektóre elementy, głównie kondensatory, na lepsze jakościowo. Przykładowo w sekcji nisko-średniotonowej i wysokotonowej znajdującej się na wspólnej płytce drukowanej są wyłącznie kondensatory typu MKP i MKT, co z pewnością przekłada się pozytywnie na jakość dźwięku.
Warto również zaznaczyć, że w okolicy podwójnych złoconych terminali wejściowych zastosowano rozwiązanie znane z poprzednich kolumn w postaci zworki zmieniającej poziom głośności kopułki wysokotonowej. Gniazda, które łączy zworka są doprowadzone do sekcji wysokotonowej zwrotnicy z dwoma rodzajami tłumika efektywności. Jeden tłumik ustawiono tak, żeby zapewniał najbardziej liniowe brzmienie przy wyrównanej charakterystyce głośnika wysokotonowego, względem pozostałych. Dzięki zmianie położenia zworki można też wyciszyć lub pogłośnić głośnik wysokotonowy o 1dB. Dzięki możliwości regulacji poziomu głośności tweetera, użytkownik sam może uzyskać interesującą go charakterystykę brzmienia, dodatkowo dostosowując ją do wzmacniacza z jakim skonfiguruje kolumny, lub do pomieszczenia w jakim przyjdzie tym kolumnom pracować.
Jakość dźwięku
Veritas p4.2 Next oferują dźwięk kulturalny, zrównoważony i chyba najbliższy audiofilskim preferencjom brzmieniowym wśród kolumn z porównywalnego pułapu cenowego. W przypadku niemieckich kolumn postawiono nie tylko na osiągi, ale i charakter brzmienia. Dźwięk Veritas p4.2 Next jest więc naturalny i możliwie jak najwierniejszy, dzięki czemu sprawdzą się zarówno z jazzem, jak i klasyką, a także innymi muzycznymi gatunkami, w przypadku których istotnym elementem brzmienia jest właściwie pokazywana barwa instrumentów i zjawiska przestrzenne.
Te Niemieckie kolumny oferują brzmienie w szerokim zakresie, sięgającym 27kHz w górnych skrajach pasma i 36Hz w najniższych rejestrach. To jak na tak niewielkie rozmiary skrzynek, jak i samych głośników, są wartości imponujące! Niewiele kolumn o takich gabarytach jest w stanie pochwalić się takimi parametrami. Ale najważniejsza w ich przypadku jest charakterystyka brzmienia, bliska klasycznemu wzorcowi wypracowanemu przez markę Phonar wiele lat temu. Chodzi tu przede wszystkim o dźwięk kompletny i pełny, ale bez popadania w przesadę. Na tym polega właśnie brzmieniowa uniwersalność kolumn marki Phonar. W ich dźwięku występują wszystkie niezbędne składniki dobrego brzmienia, ale żaden z nich nie wybija się ponad inne.
Za pośrednictwem Veritas p4.2 Next dobrze zabrzmią smyczki i instrumenty dęte, nie wspominając o wokalach.
Górne rejestry raczą uszy nasyconym i detalicznym przekazem. Szczególne muzyka jazzowa w zakresie wysokotonowym brzmi równo z dobrą mikrodynamiką. Brzmienie w tym zakresie jest swobodne i naturalne, bez przejaskrawień oraz nadmiernego przytłoczenia średnicy. Co warte podkreślenia, między średnimi a wysokimi tonami panuje wzorowa symbioza – obydwa zakresy łączą się płynnie, dzięki czemu muzyka odtwarzana na przełomie średnicy i wysokich tonów brzmi harmonijne. Przekonały mnie o tym dźwięki poszczególnych instrumentów smyczkowych na płycie płyty "Libera Me" Larsa Danielssona. Również repertuar Patricii Barber wypadł za pośrednictwem tych niemieckich kolumn naturalnie, przyjemnie i bez przekłamań.
Ze średnimi tonami jest podobnie, jak z wysokimi. Kolumny brzmią w tym zakresie czytelnie i jednocześnie nie przytłaczająco. Średnica ma swój charakter i jest rzetelnie odtwarzana pod względem barwy poszczególnych instrumentów. Brzmienie celulozowego stożka nisko-średniotonowego można określić jako wierne i naturalne. Za pośrednictwem Veritas p4.2 Next dobrze zabrzmią smyczki i instrumenty dęte, nie wspominając o wokalach, którym niczego nie brakuje. Niemieckie kolumny mogą okazać się trafionym wyborem zarówno dla melomana, ale i audiofila ceniącego w kolumnach umiejętnie dozowany dźwięk we wszystkich aspektach brzmienia.
Jednak ze wszystkich zakresów najbardziej imponuje bas. Zarówno jego rozpiętości, siła przebicia i zasięg, są odpowiednie dla znacznie bardziej rozbudowanych kolumn, niż dwuipółdrożnym Phonarom. Ale mimo tej siły przebicia i zasięgu, bas jest jednocześnie wyrafinowany o wielkiej kulturze, konturowy i zróżnicowany, wpasowując się tym samym w ogólną estetykę brzmienia tych kolumn.
W kwestii stereofonii Veritas p4.2 Next zadowolą zarówno osoby preferujące wiarygodną scenę dźwiękową, jak i bogactwo detali. W aspekcie budowania sceny stereo Phonary mają wiele do zaoferowanie, ale i w tym przypadku nie ma tu gigantomanii. Źródła pozorne pokazywane są we właściwej skali, a w muzyce, zwłaszcza okraszonej dużą ilością szczegółów np. na albumie "Amarok" Mike'a Oldfielda, żaden drobny detal w przestrzeni rysowanej przez kolumny nie był pominięty. Brawo!
Podsumowanie
Veritas p4.2 Next prezentują brzmienie o wysokiej kulturze, barwne, ale nie przejaskrawione, detaliczne, momentami aksamitne i plastyczne z basem o imponującej głębi, ale też dobrej kontroli. Phonar stworzył kolumny, które służą po prostu do słuchania muzyki. Za ich pośrednictwem szczególnie dobrze zabrzmi jazz i klasyka, gdyż Veritas p4.2 Next oferują szczegółowe, zbalansowane tonalnie brzmienie w szerokim paśmie. Mimo że nie biją rekordów pod względem dynamiki i przestrzeni, to i tak są w stanie "wgryźć" się w muzyczny materiał lepiej niż niejedne szczegółowe do bólu, analityczne kolumny. Jeśli więc poszukujecie brzmienia o solidnej podstawie basowej, ale zarazem zrównoważonego, kulturalnego i szczegółowego, a budżet Wam na to pozwala, to koniecznie posłuchajcie tych kolumn.
W odniesieniu do wcześniej produkowanego modelu najnowsze Veritas p4.2 Next idą o krok dalej pod względem precyzji w budowaniu stereofonii i szczegółowości brzmienia. Średnica stała się jeszcze bardziej barwna, a bas wciąż imponujący swoim zasięgiem, zyskał jeszcze na zróżnicowaniu i konturowości.