Marka EverSolo Audio Technology Co. Ltd. należy do chińskiego potentata Zidoo Technology Co. Ltd. działającego od lat na globalnym rynku audio. Doświadczony zespół pracuje nad rozwojem urządzeń hi-fi, a oczkiem w głowie jest dział badawczy zajmujący się przetwarzaniem sygnałów w domenie cyfrowej i analogowej. Firma tworzy również projekty związane z integracją systemów audio i ich strojeniem, a także rozwojem wzmacniaczy audio. Na obecną chwilę w dość skromnym ilościowo, ale opartym na dopracowanych urządzeniach, katalogu EverSolo znajdziemy odtwarzacz sieciowy DMP-A6 oraz dwa przetworniki C/A – droższy i bardziej zaawansowany model DAC-Z8 oraz tańszy DAC-Z6.
W Polsce również urządzenia marki EverSolo błyskawicznie zyskują popularność, ostatnio wielkim hitem stał się odtwarzacz sieciowy DMP-A6, ale recenzją tego modelu zajmiemy się w późniejszym czasie. Teraz na warsztat wzięliśmy znakomicie wyposażony a przy tym atrakcyjnie wyceniony, topowy przetwornik C/A DAC-Z8. Jak na swą niewygórowaną cenę imponuje on rozbudowaną analogową sekcją wyjściową oraz zaawansowanym układem odpowiadającym za cyfrową obróbkę sygnału audio.
Budowa
EverSolo DAC-Z8 ma starannie zaprojektowaną i elegancką obudowę, wykonaną z aluminium. W części frontowej znalazł się estetyczny i czytelny wyświetlacz LCD, pokazujący wszelkie informacje związane z pracą urządzenia. Wszelkie ustawienia można przeprowadzić przy użyciu czytelnego i dobrze zorganizowanego menu.
Z tyłu użytkownik ma do dyspozycji całkiem pokaźną gamę różnego rodzaju złączy. Na uwagę zasługuje fakt, że wśród wyjść analogowych zastosowano zarówno niezbalansowane RCA, jak i zbalansowane XLR. Natomiast wśród wejść cyfrowych znalazły się takie klasyki, jak gniazdo optyczne czy koaksjalne RCA, a także nowoczesne USB-B, USB-C. Z tyłu urządzenia umieszczono także główny włącznik zasilania i gniazdo anteny Bluetooth oraz klasyczne wejście USB, ale służące wyłącznie do aktualizacji oprogramowania.
Wnętrze EverSolo DAC-Z8 ukazuje uporządkowaną i logicznie rozplanowaną architekturę elektroniczną, opartą na wysokiej jakości podzespołach. Szczególnie imponująco prezentuje się sekcja odpowiadająca za cyfrową obróbkę sygnału opartą między innymi na flagowym przetworniku cyfrowo-analogowym ESS Sabre ES9038Pro z 32-bitowym układem przetwarzania. Uwagę zwraca również zaawansowany moduł dla Bluetooth, funkcjonujący w oparciu o nowoczesny układ Qualcomm QCC5125.
Bardzo dobrze prezentuje się analogowa sekcja wyjściowa, składająca się między innymi z wysokiej klasy blokowych kondensatorów polipropylenowych oraz wzmacniaczy operacyjnych w postaci ośmiu układów OPA1612. Również sekcję zasilania dopracowano do perfekcji, wykorzystując wydajny impulsowy układ, wyposażony w rozbudowany filtr przeciwzakłóceniowy i kaskadowy układ zabezpieczający. Zasilanie zaprojektowano z naciskiem na ograniczenie zniekształceń i eliminację tych pochodzących z sieci.
Jakość dźwięku
EverSolo DAC-Z8 dysponuje pokaźną gamą wejść cyfrowych, ale najbardziej interesowało mnie brzmienie uzyskane przez popularne wciąż, cyfrowe wejście koaksjalne. Z tego względu postanowiłem, że DAC-Z8 połączę z cyfrowym transportem odtwarzacza Ayon CD-10 II Ultimate poprzez koaksjalny kabel cyfrowy Ricable Invictus Coaxial. Natomiast sygnał z sekcji analogowej DAC-Z8 wyprowadziłem do wzmacniacza Gold Note S1 za pośrednictwem interkonektów analogowych Siltech Classic Legend 380i.
Z kolei wzmacniacz połączyłem z dwudrożnymi, wolnostojącymi kolumnami własnego projektu i wykonania za pośrednictwem kabli głośnikowych Ricable Invictus Speaker Reference. Kolejnym, znacznie tańszym źródłem sygnału cyfrowego był odtwarzacz DVD Cambridge Audio DVD99, co pozwoliło mi na chłodno ocenić wpływ testowanego przetwornika na dźwięk tak taniego źródła. Oczywiście nie omieszkałem sprawdzić brzmienia DAC-Z8 również w połączeniu z laptopem za pośrednictwem wejścia USB (w tym przypadku skorzystałem ze znakomitej cyfrowej łączówki Ricable Invictus USB).
Odsłuch pokazał że DAC-Z8 oferuje bardzo gładkie, dźwięczne brzmienie pozbawione cyfrowych naleciałości w postaci artefaktów i zniekształceń, mających zwykle negatywny wpływ na szereg aspektów brzmienia, jak np. szczegółowość, plastyczność, klarowność wysokich tonów, koloryt, nasycenie barw, co sprawia, że muzykę odbieramy jako chłodną i syntetyczną. Te negatywne cechy często występują w przypadku niedrogich przetworników, ale nie tym razem! Miłym zaskoczeniem był dla mnie fakt, że brzmienie EverSolo nosiło cechy analogowej, lampowej sekcji wyjściowej austriackiego odtwarzacza Ayon CD-10 II Ultimate, który tym razem dostarczał wyłącznie sygnał cyfrowy do EverSolo.
Test przetwornika DAC-Z8 potwierdził wszystkie entuzjastyczne opinie pojawiające się w necie, zarówno o tym, jak i innych produktach EverSolo.
Powiem szczerze, że nie spodziewałem się po stosunkowo tanim przetworniku C/A tak szlachetnego brzmienia, tak dobrej równowagi tonalnej i czystych jak łza wysokich tonów oraz pięknej barwnej średnicy, połączonej płynnie z organicznym i zróżnicowanym zakresem niskich tonów. Nawet po dwóch, trzech godzinach odsłuchu, nie spoglądałem z utęsknieniem na analogową lampową sekcję wyjściową austriackiego odtwarzacza. Oczywiście nadal będę twierdził, że dźwięk wyższej jakości można uzyskać bez traktowania Ayona jako transport cyfrowy będący źródłem sygnału dla EverSolo. Ale nawet gdy wracałem do konfiguracji z DAC-Z8 różnice w brzmieniu były na tyle niewielkie, że nie były w stanie zepsuć wielkiej przyjemności z odsłuchu moich ulubionych płyt. Larsa Danielssona słuchałem zarówno z płyty CD, jak i z laptopa.
Kolejnym miłym zaskoczeniem było to, jak EverSolo poradził sobie z transmisją sygnału poprzez wejście USB. Muzyka sączyła się z kolumn równie czysto i gładko jak z CD, pięknie oddając bogatą fakturę barw instrumentów smyczkowych. Z kolei z muzyką Depeche Mode z najnowszego albumu "Memento Mori" DAC-Z8 pokazał, że nie obce jest mu ani sprawne odtwarzanie dynamiki, ani treściwy, czytelny bas z uwzględnieniem jego zróżnicowania.
DAC-Z8 dał również popis w kwestii budowy obrazu stereo. Muzyka prezentowana była w oparciu o precyzyjnie rozmieszczone na scenie dźwiękowej źródła pozorne. Mimo, że nie były one tak intensywnie nasycone, względem tego, co uzyskiwałem z lampowej sekcji wyjściowej Ayona, to dało się wyczuć pewnego rodzaju finezję, polegającą na elastycznym operowaniu gradacją poszczególnych planów i naturalnym skalowaniu konkretnych instrumentów. Jestem pod dużym wrażeniem!
Podsumowanie
Test przetwornika DAC-Z8 potwierdził wszystkie entuzjastyczne opinie pojawiające się od jakiegoś czasu w necie, zarówno o tym, jak i innych produktach EverSolo. Z tak dobrym przetwornikiem cyfrowo-analogowym za tak niewielkie pieniądze, spotykam się po raz pierwszy, a przecież tego rodzaju sprzętu audio przerzuciłem już mnóstwo. Nawet gdyby jego cena była dwukrotnie wyższa, nadal uznałbym go za świetną propozycję! Dlatego kosztujący nieco ponad 3 tysiące złotych DAC-Z8, to obecnie okazja zakupowa w kategorii przetworników cyfrowo-analogowych.
EverSolo oferuje dźwięk oparty na wyrafinowanej prezentacji barw z perfekcyjną dynamiką i zakresem niskich tonów. Zaś w górnych rejestrach, nawet wprawne ucho audiofila, nie wychwyci żadnych przekłamań i zniekształceń, nie wspominając o zachwianiu równowagi tonalnej. Tym modelem chiński producent wysoko zawiesił poprzeczkę konkurencji. Z mojej strony, gorąca rekomendacja.