s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

hi-fi

PrimaLuna EVO 100 Tube DAC

test |
DAC - PrimaLuna EVO 100 Tube DAC Najlepszy Zakup

Przetestowaliśmy przetwornik cyfrowo-analogowy PrimaLuny, który dzięki sprawdzonej recepturze na lampowe brzmienie jest wręcz skazany na sukces.

Kilkanaście lat temu PrimaLuna podbiła rynek urządzeń stereo wzmacniaczami lampowymi, które doczekały się wielu entuzjastycznych recenzji, nie tylko w naszym kraju. Od tamtej pory firma udoskonala swoje urządzenia, sukcesywnie rozszerzając ofertę. Jednym z takich rozszerzeń jest niewątpliwie jedyny jak dotąd w katalogu holenderskiej marki przetwornik cyfrowo-analogowy, EVO 100 DAC Tube, oparty na kilku nietypowych rozwiązaniach.

Budowa

Nazwa EVO 100 nie jest przypadkowa: swoim wyglądem, rozmiarami i ogólną prezencją DAC PrimaLuny przypomina najmniejszy wzmacniacz holenderskiego producenta. Zastosowano obudowę z giętych blach pomalowanych pięcioma warstwami lakieru oraz szczotkowane aluminium na froncie. Różnice wynikają z odmiennej funkcjonalności. Pokrętła na ścince przedniej zastąpiono przyciskami – wybierakami wejść (AES/EBU, Coaxial, Optical i USB) oraz wyświetlaczem, a właściwie dwoma, z punktowymi matrycami w kolorze chromowej zieleni. Górny pokazuje wybrane wejście, dolny zaś przetwarzaną w danej chwili częstotliwość (a w przypadku braku sygnału poziome kreski).

PrimaLuna EVO 100 Tube DAC

Lampy z przodu wyglądają identycznie jak w integrze: to triody wejściowe i sterujące 12AU7/12AX7. W drugim szeregu, zamiast pentod EL34, zastosowano dwie duodiody 5AR4, które prostują napięcie anodowe, oraz dwa kondensatory. Chroni je charakterystyczna klatka z prętów i pleksi w formie ćwierćwalca. Tył górnej ścianki zajmuje puszka z transformatorami (każdy kanał ma oddzielne zasilanie) – widok typowy dla wzmacniaczy lampowych, a nie DAC-ów.

Na tylnej ściance oprócz gniazda zasilania zintegrowanego z bezpiecznikiem oraz analogowego wyjścia RCA umieszczono cztery wejścia cyfrowe: AES/EBU, koaksjalne, optyczne oraz USB. Sygnał z tego ostatniego jest konwertowany do S/PDIF, co znajduje swoje odzwierciedlenie w ograniczeniu transmisji takich formatów, jak DXD (352,8kHz) czy DSD256/512. Złącze USB przyjmuje sygnał maksymalnie DSD128, a pozostałe wejścia – DSD64, przy czym sygnał 1-bitowy jest kodowany w postaci pliku PCM (DoP). Z kolei maksymalna rozdzielczość PCM-ów na wszystkich wejściach wynosi 24-bit/192kHz.

PrimaLuna EVO 100 Tube DAC

Wnętrze jak zwykle w przypadku urządzeń PrimaLuny robi znakomite wrażenie zarówno schludnością montażu, jak i wysoką jakością podzespołów. Uwagę zwraca zwłaszcza zegar taktujący o nazwie SuperTube Clock, który zamiast półprzewodnikowego oscylatora wykorzystuje... niewielką lampę próżniową o wydłużonej żywotności (do 10 lat).

Producent zapewnia, że tak skonstruowany zegar pozwala skutecznie obniżyć szumy i jitter, a jednocześnie zapewnia lepszą rozdzielczość, przejrzystość oraz dynamikę. Zegar lampowy w EVO 100 Tube DAC obsługuje dwa układy: konwerter C/A Burr Browna PCM1792A (24/192) oraz upsampler SCR4192 tej samej firmy, który zamienia sygnał PCM ze wszystkich wejść na postać 24-bit/192kHz. Drugie bardzo ciekawe rozwiązanie zastosowane w przetworniku to układ Offset Killer, który stabilizuje pracę zasilania i eliminuje niekorzystny wpływ zniekształceń oraz skoków napięcia w sieci energetycznej na pracę urządzenia.

PrimaLuna EVO 100 Tube DAC

Obsługa DAC-a należy do przyjemnych, m.in. za sprawą wąskiego metalowego pilota, który pozwala na zmianę wejścia, wyciszenie oraz przyciemnienie bądź wygaszenie wyświetlaczy. Niestety nie włączymy/wyłączymy nim przetwornika – duży dwupozycyjny fizyczny włącznik umieszczono na lewym boku obudowy.

Jakość brzmienia

EVO 100 dotarł do mnie w pełni wygrzany, więc nie było potrzeby specjalnego, wielogodzinnego "rozruchu". Ewentualne obawy o tzw. zimny start rozwiewa zachowanie DAC-a tuż po jego włączeniu, tj. trwające minutę odliczanie zegara na wyświetlaczu – dopiero po tym czasie załącza się napięcie anodowe. Gotowość do niemal natychmiastowej pracy przetwornika potwierdziły pierwsze chwile odsłuchu, które ujawniły ciepły, barwny i przyjazny charakter brzmienia. W ślepym teście z pewnością pomyślałbym o tym, że mam do czynienia z urządzeniem lampowym. Mało tego, Tube DAC zagrał bardziej "lampowo" niż niejeden wzmacniacz z bańkami na pokładzie, jakiego miałem okazję słuchać.

Jeśli miarą jakości urządzenia audio jest subiektywne odczucie satysfakcji płynące z jego odsłuchu, to EVO 100 Tube DAC zasługuje na bardzo wysokie noty.

Od początku staje się jasne, że przetwornik PrimaLuny narzuca określony sposób grania, choćby za sprawą łagodniejszego ataku dźwięków i związanego z tym minimalnego rozmycia konturów. Można powiedzieć, że EVO 100 Tube DAC jest bardziej miękki niż chirurgicznie dokładny. Słychać to już w basie, który nie ma ani szczególnie twardego uderzenia, ani precyzyjnego konturu, ani specjalnej szybkości.

PrimaLuna EVO 100 Tube DAC

Z drugiej strony jest wystarczająco dobry, by ominęła go poważniejsza krytyka. Owszem, nie wywoła trzęsienia ziemi, ale ma całkiem spory gabaryt, nasycenie oraz głębię barwy, więc z pewnością nie można narzekać na jego wypełnienie. Jego proporcje są po prostu dobre, podobnie jak ogólny poziom motoryki, choć nieco większa "sztywność" w tym zakresie byłaby z pewnością mile widziana.

Średnie tony są największą atrakcją brzmienia EVO 100 Tube'a. One także dowodzą, że holenderski DAC narzuca słuchaczowi swoją estetykę, dokonując swoistej aromatyzacji tej części pasma, nasycając ją i wzmacniając, a w efekcie uatrakcyjniając przekaz. Najbardziej jaskrawym przykładem tej "manipulacji" są wokale. Brzmią bardzo efektownie, co wynika z połączenia zwłaszcza dwóch elementów: poziomu nasycenia barw i trójwymiarowości.

Okazuje się, że głosy, zwłaszcza kobiece, mogą brzmieć w sposób niezwykle gładki, aksamitny, "okrągły" i przestrzenny. Wrażenie jest niezwykłe, ale jednocześnie staje się jasne, że nie dostajemy stuprocentowej prawdy o nagraniu. Sytuację tę można by porównać do obróbki zdjęć przez fotografa w jednym z przeznaczonych do tego programów – "wyciągnięcia" bardziej soczystych barw i zastosowania filtrów nie tyle nawet usuwających zabrudzenia, ile po prostu upiększających rzeczywistość.

PrimaLuna EVO 100 Tube DAC

Jak łatwo się domyślić, poczucie analityczności brzmienia DAC-a EVO 100 nie jest najmocniejsze, aczkolwiek szczegółów z pewnością nie brakuje. To swoista sprzeczność, choć tylko pozorna. Rzecz w tym, że transjenty są oddawane w sposób łagodny, a wysokie tony, mimo że szczegółowe, nie są maksymalnie rozdzielcze. Z drugiej strony informacje o akustyce są przedstawiane wiernie: podczas odsłuchu składów kameralnych DAC z dużą dbałością umiejscawiał muzyków na obszernej scenie. W efekcie przejrzystość ustępuje nieco miejsca homogeniczności, co wyraźnie wpływa na przyjemność płynącą z odsłuchu. Krótko mówiąc, słucha się tego bardzo, bardzo dobrze.

Podsumowanie

Jeśli miarą jakości urządzenia audio jest subiektywne odczucie satysfakcji płynące z jego odsłuchu, to EVO 100 Tube DAC zasługuje na bardzo wysokie noty. Jego zakup powinni rozważyć zwłaszcza ci, którzy myślą o dodaniu do brzmienia swojego systemu lampowego pierwiastka ciepła i namacalności.

Werdykt:

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Możliwości

Plusy: Prawdziwie lampowa muzykalność – takiego brzmienia można słuchać godzinami.

Minusy: Upiększenie dźwięku odbywa się kosztem jego delikatnego zmiękczenia i zawoalowania, co nie każdemu musi odpowiadać. Wejście USB ma swoje ograniczenia.

Ogółem: Niezwykle muzykalny, lampowo brzmiący przetwornik, który powinien przypaść do gustu szerokiemu kręgowi słuchaczy.

Ocena ogólna:

PRODUKT
PrimaLuna EVO 100 Tube DAC
RODZAJ
Przetwornik cyfrowo-analogowy
CENA
15.640zł
WAGA
15kg
WYMIARY (S×W×G)
405×280×190mm
DYSTRYBUCJA
Audiofast
www.audiofast.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Wejścia cyfrowe: USB, AES/EBU, koaksjalne RCA, optyczne Toslink
  • Wyjście analogowe : stereo RCA (2,2V)
  • Obsługa standardu DSD: USB – DSD64–DSD128 DoP, pozostałe wejścia – DSD64 DoP
  • Obsługa standardu PCM: 16–24-bit/44,1–192kHz
  • Upsampling 24bit/192kHz: TI Burr Brown SRC4192
  • DAC: TI Burr Brown: PCM792A
  • Lampy: 2x12AX7, 2x12AU7, 2x5AR4
  • Pilot zdalnego sterowania
  • Pobór mocy: 55W