W katalogu litewskiego producenta AudioSolutions najwyżej pozycjonowana jest referencyjna, wyśrubowana technologicznie seria Vantage, lecz znajdującą się piętro niżej seria Virtuoso, również należy zaliczyć do hi-endu. Konstrukcje z serii Virtuoso, co oczywiste, nieco ustępują cenowo topowym modelom Vantage, ale też mogą poszczycić się zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, hi-endowymi głośnikami i wysoką jakością wykonania.
Imponująco prezentujące się podłogowe kolumny z serii Virtuoso uzupełnia nie mniej ciekawa konstrukcja przeznaczona na podstawkę, czyli Virtuoso B. Wyróżniają się na tle konkurencyjnych produktów tym, że zostały wyposażone w niezwykle rzadko spotykany w przypadku tego typu konstrukcji, trójdrożny układ głośnikowy z wooferem zainstalowanym od spodu skrzynki. Dzięki takiemu rozwiązaniu Virtuoso B nie tylko brzmią inaczej niż klasyczne monitory, a moc którą mogą przyjąć te kolumny jest taka, jak w przypadku niedawno testowanych kolumn podłogowych Virtuoso S.
Budowa
Osobliwie zaprojektowana obudowa Virtuoso B w układzie Box-in-a-box o różnych grubościach ścianek, w celu lepszego wygaszania rezonansów, stanowi idealne środowisko pracy dla tak rozbudowanego układu głośnikowego.
Trójdrożny układ głośnikowy oparto na 30mm jedwabnej kopułce wysokotonowej, znajdującej się tuż pod 165mm stożkiem średniotonowym, natomiast 190mm stożek niskotonowy jest od spodu skrzynki. Zarówno głośnik średniotonowy, jak i niskotonowy dysponują niezależnymi komorami. Woofer ma naturalnie do dyspozycji znacznie większą, współpracuje jednocześnie z wyprofilowanym tunelem bas-refleks wyprowadzonym z tyłu skrzynki. Natomiast stożek średniotonowy pracuje w mniejszej, zamkniętej komorze. Zarówno membranę głośnika średniotonowego, jak i niskotonowego wykonano z utwardzanej papierowej pulpy, a głośniki produkowane są przez skandynawską firmę SB Acoustics. Uwagę zwraca fakt, że średniotonowiec pracuje w szerokim paśmie od 500Hz aż do 7kHz. A co za tym idzie, punkty podziału z głośnikiem niskotonowym, jak i wysokotonowym, znajdują się w obszarach, na które ludzkie ucho jest najmniej wyczulone, co przekłada się na poprawę spójności dźwięku.
Virtuoso B wyposażono w podwójne terminale wejściowe, z których górne, doprowadzają sygnał do sekcji średnio-wysokotonowej, a dolne do sekcji niskotonowej. Ponadto producent wyposażył kolumny w dwa rodzaje zworek, zarówno w klasycznej formie pięknie wykonanych pokrytych rodem blaszek lub też w postaci krótkich odcinków kabli zakończonych z jednej strony widełkami, a z drugiej wtykami.
Ciekawy design uzupełnia niezwykle bogata i przede wszystkim niespotykana paleta kolorystyczna w jakiej dostępne są obudowy AudioSolutions B. Jednak za niektóre, atrakcyjne kolory, należy dopłacić ok. 10% od ceny detalicznej kolumn. Ale muszę obiektywnie przyznać, że Virtuoso B w takich niestandardowych kolorach, jak Martino Copper czy British Racing Green robią niesamowite wrażenie.
Jakość dźwięku
Do odsłuchów Virtuoso B podłączyłem do sprawdzonego systemu oferującego wysokiej jakości dźwięk i wystarczającą moc, a ów system składał się ze wzmacniacza Accuphase E-270 i odtwarzacza CD Ayon CD-10II Ultimate. Litewskie monitory AudioSolutions są dość wymagające prądowo, ale dzięki wysokiej skuteczności, na poziomie 91dB, są w stanie dobrze wykorzystać niemal każdy wat dostarczanej mocy. Z tego względu do ich pełnego wysterowania wystarczą już wzmacniacze kilkudziesięciowatowe, ale mile widziane są konstrukcje oferujące moc powyżej 100 watów na kanał, zwłaszcza jeśli Virtuoso B będą pracować w pomieszczeniach o powierzchni większej niż 30 metrów kwadratowych.
Dzięki rzadko stosowanemu, w przypadku monitorów trójdrożnemu układowi głośnikowemu, AudioSolutions Virtuoso B są nietypowymi, a przez to niezwykle ciekawymi kolumnami.
Pierwsze co zwróciło moją uwagę w brzmieniu Virtuoso B to zakres średnich tonów, głównie z racji swojej otwartości. Średnica jest wolna od podbarwień i zdecydowanie wysuwa się na pierwszy plan. I to właśnie średnicy podporządkowany jest bas, jak i tony wysokie. Przejścia między zakresami są płynne i harmonijne, więc dźwięk mimo nieco dominującego środkowego zakresu jest wciąż homogeniczny i monolityczny, choć jednocześnie pozostaje zróżnicowany i pełen informacji.
Celulozowa membrana stożkowa głośnika średniotonowego artykułuje wszelkie dźwięki w sposób naturalny. Generalnie średnica nie jest przerysowana, ale jeśli w odtwarzanym materiale muzycznym pojawią się agresywne brzmienia, to zostaną pokazane przez Virtuoso B bez ogródek, tak jak zostały zapisane.
Jeśli chcemy w pełni wykorzystać potencjał brzmieniowy litewskich monitorów, a więc uzyskać równy, przyjemny w odbiorze, a zarazem barwny i naturalny dźwięk, musimy zwrócić szczególną uwagę na elektronikę towarzyszącą. Virtuoso B polubią się z tranzystorami oferującymi wyrafinowane, ale absolutnie nie rozjaśnione brzmienie, jak również z lampowymi konstrukcjami o właściwej równowadze tonalnej i zapewniające naturalną barwę konkretnych instrumentów i wokali. Duet Accuphase E-270 i Ayon CD-10II Ultimate znakomicie sprawdził się do napędzenia kolumn Virtuoso B, o czym przekonał mnie odsłuch albumu "The Magic Hour". Te litewskie trójdrożne monitory bardzo rzetelnie i wiernie odtworzyły brzmienie trąbki z dobrze nasyconą barwą, a zarazem efektowną reprodukcją dynamiki.
Słów kilka o basie. AudioSolutions Virtuoso B potrafią połączyć siłę przebicia z zasięgiem i kontrolą. Oczywiście jeśli porównamy je z wolnostojącymi kolumnami Virtuoso S, bas nieco krócej wybrzmiewa, ale za to jest bardziej zróżnicowany, dzięki czemu mamy wrażenie, że w zakresie niskich tonów pojawia się więcej informacji. Dotyczy to głównie muzyki opartej na brzmieniu instrumentów szarpanych i smyczkowych, gdzie od kolumn wymagana jest większa zdolność różnicowania dźwięku, by pokazać ich pełen wachlarz brzmieniowy.
Nie mniej ważny jest też zakres wysokich tonów, mimo wychodzącej na pierwszy plan, otwartej średnicy. Góra pasma akcentowana jest z należycie podkreśloną dynamiką w skali mikro, a także aksamitną barwą, łagodzącą ekspresyjnie brzmiące wyższe partie średnich tonów. Świetlista średnica jest łagodzona przez wysokie tony, a to sprawia, że dźwięki odtwarzane w górnych rejestrach stają się integralną częścią odtwarzanej muzyki. Słuchanie za pośrednictwem litewskich monitorów brzmienia klawesynu, w wykonaniu japońskiego wirtuoza Masaaki Suzuki, niesie z sobą wiele przyjemności z obcowania z tym bogatym brzmieniowo instrumentem, oferującym dużą rozpiętość dynamiczną. W nagraniach z dziełami Bacha zostały rzetelnie oddane nie tylko wszelkie akcenty dynamiczne klawesynu, ale także odgłosy pracującej mechaniki tego złożonego konstrukcyjnie instrumentu. Na słowa uznania zasługuje też umiejętność oddawania przez Virtuoso B akustyki pomieszczenia, w którym dokonano nagrania.
Mimo rozbudowanego układu głośnikowego, te monitory są wierne studyjnym wzorcom w prezentowaniu przestrzeni. Wyposażone w niewielkie, ale zwarte obudowy litewskie kolumny, łatwo znikają w pomieszczeniu wypełnionym po same ściany muzyką. Oczywiście dzięki trójdrożnemu układowi głośnikowemu Virtuoso B precyzyjnie ustawiają na scenie źródła pozorne, sugestywnie pokazując ich wielkość, co jest domeną znacznie większych konstrukcji podłogowych. Precyzja w uwidacznianiu nie tylko samych instrumentów, jak i skrupulatność w prawidłowym odwzorowaniu gradacji poszczególnych planów, włącznie z tymi najdalszymi, jest doprawdy imponująca.
Podsumowanie
AudioSolutions Virtuoso B są nietypowymi, a przez to niezwykle ciekawymi kolumnami. Dzięki rzadko stosowanemu w przypadku monitorów trójdrożnemu układowi głośnikowemu, mimo niewielkich gabarytów samych skrzynek, są w stanie nagłośnić pomieszczenia o znacznie większej powierzchni niż dwudrożne monitory o zbliżonej wielkości. Można za ich pośrednictwem uzyskać wyższe poziomy głośności dzięki zdolności do przenoszenia większych mocy.
Litewskie monitory oferują otwarty, nieskrępowany, wysokiej jakości dźwięk. Do tego prezentują przyjemną dla oka nowoczesną linię wzorniczą. Szeroka gama przepięknych i niespotykanych kolorów obudów, może przyprawić o zawroty głowy! Ale na pochwałę zasługuje również solidność wykonania oraz wysokiej jakości elementy i hi-endowe przetworniki skandynawskiej marki SB Acoustics. W tych kolumnach wszystko jest dopracowane do perfekcji, co przekłada się na ich nietuzinkowy wygląd, ale również dźwięk, który docenią zarówno audiofile, jak i melomani gustujący w muzyce klasycznej i jazzowej.