Wielkimi krokami zbliża się święto niezależnych sklepów muzycznych, w których tego dnia będzie można kupić płyty winylowe przygotowanych przez większość wytwórni specjalnie na okoliczność tego święta. Jako, że to wydarzenie odbywa się w Polsce po raz pierwszy, organizatorom zależy na odróżnieniu tej inicjatywy od wszelkich innych imprez związanych ze sprzedażą i wymianą płyt winylowych.
W związku z tym w Studio U22, gdzie zwyczajowo odbywają się przedpremierowe odsłuchy płyt i spotkania z artystami, tym razem zorganizowano konferencję prasową poświęconą właśnie Record Store Day. Podczas tego spotkania przedstawiono ideę tego przedsięwzięcia i zasady jakie obowiązują wszystkie firmy, które zdecydują się na wzięcie udziału w Record Store Day.
Tomasz Sikora reprezentujący Winylownię, a więc głównego organizatora powiedział m.in.: "Idea Record Store Day narodziła się w USA w roku 2007, a więc w momencie, gdy wydawało się, że lada dzień nastąpi śmierć płyt winylowych, gdyż powszechnie panował format CD, ale już pojawiły się pliki MP3 i rodził się streaming on-line. I właśnie wtedy dwóch właścicieli niewielkich sklepów płytowych postanowiło wymyślić coś, co odrodziłoby ten chylący się ku upadkowi segment rynku. Pomysł został bardzo szybko zrealizowany i już w roku 2008 zespół Metallica został ambasadorem tego wydarzenia, a jedenaście lat później ten pomysł wprowadzamy do Polski".
Z kolei przedstawicielka tłoczni WMfono, będącej patronem tej imprezy powiedziała – "nasza firma zaangażowała się w tę imprezę z racji tego, że jesteśmy producentem płyt CD, DVD i winylowych, więc wspieranie tego typu inicjatyw jest w naszym interesie, ale oprócz tego jesteśmy pasjonatami muzyki. A płyta winylowa jest takim ponadczasowym nośnikiem.
W ramach Record Store Day wydane zostaną trzy tytuły na winylu, a będą to "Astigmatics" Krzysztofa Komedy, singiel 7" "Tribjut" Nocnego Kochanka, "Lifeline" zespołu Afterload" w formacie 10". Dwa ostatnie tytuły były tłoczone u nas w tłoczni WMfono, a z okazji RSD będzie można zwiedzić naszą tłocznię i zobaczyć, jak powstają płyty winylowe – zaproszenia będą dostępne w sklepach muzycznych. Oczywiście termin tego zwiedzania nie będzie przypadał na 13 kwietnia".
Do polskiej edycji Record Store Day przystąpiło w tym roku 20 sklepów muzycznych z całej Polski. Są to niezależne sklepy stacjonarne, ponieważ jednym z warunków uczestnictwa w Record Store Day jest prowadzenie tego rodzaju działalności. Dlatego w RSD nie mogą uczestniczyć sklepy sieciowe, prowadzące wyłącznie sprzedaż internetową, ani hurtownie muzyczne.
Z okazji Record Store Day, sklepy uczestniczące w akcji będą organizować u siebie koncerty/odsłuchy/prezentacje i inne atrakcje. Pojawi się też wiele wydawnictw płytowych przygotowanych specjalnie na tę okoliczność. Przez pierwszy tydzień od RSD nie będą one mogły być sprzedawane przez inne sklepy i przez internet.
Przypominamy, że pierwszy w Polsce oficjalny RSD odbędzie się w sobotę 13 kwietnia.
INFO www.recordstoredaypolska.com
muzyka
Record Store Day
Przypominamy, że w sobotę 13 kwietnia po raz pierwszy w Polsce odbędzie się oficjalny Record Store Day.