Przypomnijmy, że Unitra to legendarna marka, której historia sięga lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Niemal półwieczna tradycja, która została przerwana z końcem minionej epoki PRL, cały czas przywodzi pozytywne wspomnienia o sprzęcie tej marki. Świadomość faktu, że marka Unitra była czymś absolutnie unikalnym w historii polskiej myśli technicznej i cały czas jest obecna w świadomości wielu Polaków, były przyczynkiem ocalenia jej od zapomnienia dla kolejnych pokoleń. Intensywne działania prowadzone na przestrzeni ponad roku zaowocowały, tym, że pod marką Unitra powstały produkty zaliczane do kategorii sprzętu i akcesoriów audio-wideo.
Równie ważnym aspektem poza produktowym jest fakt, że wykrystalizowała się, na razie jeszcze w wymiarze nieformalnym, inicjatywa zrzeszenia różnych producentów elektroniki i akcesoriów działających pod jedną wspólną marką - UNITRA.
W jej skład na dzień dzisiejszy wchodzą następujący producenci:
Lobo-Technik - producent mocowań do telewizorów,
PhonoGraph - producent wzmacniacza lampowego Edward,
AD Fontes - producent gramofonu analogowego Fryderyk
Pylon S.A. - producent zestawów głośnikowych ZGWS-R-301-CO
Cechą wyróżniającą wszystkie te produkty występujące pod marką Unitra jest fakt, iż powstały w Polsce, dzięki wysiłkowi i determinacji współpracujących z sobą polskich hobbystów, projektantów, konstruktorów i producentów. Niebagatelną rolę odegrała w tym firma K-Consult z Gdyni, która zainicjowała ten proces i była integratorem działań poszczególnych podmiotów zaangażowanych w projektowanie, tworzenie prototypów, testowanie i wreszcie produkcję powyższych produktów.
Widząc w takiej kooperacji polskich podmiotów głęboki sens, jedyną słuszną decyzją było powołanie do życia formalnej inicjatywy UNITRA 2.0, której celem będzie stworzenie i rozwijanie platformy wsparcia wszelkiego rodzaju aktywności mieszczących się w ramach tzw. polskiej myśli twórczej, w szerokim znaczeniu tego pojęcia, daleko wykraczającym poza myśl wyłącznie techniczną. Ta inicjatywa formalnie rozpocznie swoją działalność w przeciągu najbliższych miesięcy.
Podczas Audio Show zaprezentowano wzmacniacz lampowy EDWARD, który jest pierwszą pozycją sprzętową oferowaną w ramach reaktywowanej marki Unitra. Jego premiera przypadła na maj 2014 roku, natomiast na wystawie Audio Show zaprezentowano nową wersję kolorystyczną urządzenia - srebrną. Wzmacniacz bazuje na układzie ultraliniowym Williamsona z pierwszej połowy minionego stulecia. Techniczne zalety tej konstrukcji są nie do przecenienia.
Zupełną nowością spod znaku Unitry jest gramofon analogowy FRYDERYK. Jest on efektem doświadczeń ukierunkowanych na uzyskanie źródła sygnału analogowego o jakości zapewniającej komfort słuchania muzyki bez kompromisów i ograniczeń. Przyjęto założenie niestosowania elementów sprężystych do wytłumiania drgań, na rzecz wykorzystania elementów o dużej masie jako bazy redukującej wibracje do poziomu nie wpływającego na jakość dźwięku. Redukcję wibracji dodatkowo poprawiono poprzez wykonanie sekcji napędowej w formie osobnego modułu, powiązanego z talerzem jedynie za pomocą sprężystego paska. Ramię, zaprojektowane jako konstrukcja lekka, o masie efektywnej nie przekraczającej 14 gramów pozwala na zainstalowanie większości wkładek typu MM. Dzięki zastosowaniu jednopunktowego łożyskowania (łożysko klasyczne) udało się zminimalizować opory podczas ruchu ramienia i zagwarantować wkładce warunki pracy zbliżone do idealnych.
Kolejną nowością w ofercie Unitry są zestawy głośnikowe ZGWS-R-301-CO. Zastosowano w nich głośniki renomowanego duńskiego producenta Scan Speak. Obudowy wykonano z grubego MDF a konstrukcję dodatkowo usztywniono. Skrzynki od zewnątrz zostały w całości pokryte drewnianą naturalną okleiną. Bardzo precyzyjne wykończenie, ostre krawędzie i bezkompromisowo kanciaste narożniki podkreślają z jednej strony prostotę formy, a z drugiej zaś, delikatne pochylenie kolumn do tyłu podnosi ich atrakcyjność wizualną oraz własności soniczne.
Wszystkie te produkty prezentowane były na Audio Show 2014, gdzie można było je obejrzeć jak również posłuchać. Zainteresowanie ze strony odwiedzających wystawę było olbrzymie, co świadczy o wielkim sentymencie do tej marki.
Informujemy także, że więcej informacji na temat Unitra S.A. oraz produktów, które jako pierwsze trafiły na rynek znajdziecie w naszym wydaniu cyfrowym. Ponadto ogłosiliśmy konkurs w którym do wygrania są 3 pary słuchawek SN-50 będących repliką kultowych "nauszników" sprzedawanych jeszcze w czasach PRL.
Regulamin konkursu jest TUTAJ
INFO www.unitra.pl
hi-fi
Unitra przedstawia nowe produkty
Na wystawie Audio Show 2014 miała miejsce premiera najnowszych urządzeń polskiej firmy Unitra