Poznajcie historię firmy i jej najważniejsze produkty. Jakość dźwięku, perfekcyjne wykonanie, innowacyjne rozwiązania techniczne oraz wieloletnia historia odmierzana kultowymi dziś produktami - to pierwsze skojarzenia użytkowników sprzętu tej renomowanej marki. Warto więc prześledzić ponad 70 lat działalności firmy Sennheiser, która nazwę wzięła od nazwiska jej założyciela Fritza Sennheisera. Urodził się on w Berlinie w 1912 roku i już od najmłodszych lat interesował się techniką. Mając 11 lat zbudował swój własny odbiornik radiowy. Był wszechstronnie utalentowany, rozważał studia na kierunku architektury krajobrazu jednak, na szczęście dla całego świata audio, ostatecznie wybrał elektronikę na berlińskiej politechnice. Za tę decyzję niewątpliwie powinniśmy być mu wdzięczni...
Po ukończeniu studiów przeniósł się do Hanoweru, gdzie wraz z prof. Oskarem Vierlingiem, który zasłynął z tworzenia instrumentów elektronicznych i elektroakustycznych, np. fortepianu Elektrochord, powołali do życia nowy instytut badawczy. Sennheiser uzyskał tam tytuł doktora, po czym przejął stanowisko Vierlinga. Niestety na skutek działań wojennych budynek został zniszczony i instytucję przeniesiono do wsi Wennebostel, która obecnie jest częścią miasta Wedemark.
Po zakończeniu II wojny światowej, w czerwcu 1945 roku Fritz Sennheiser, ówcześnie 33-latek, wraz z siedmioma innymi inżynierami z Uniwersytetu hanowerskiego, którzy jak i on nie wrócili do swoich rodzinnych domów, właśnie tam, w opuszczonym politechnicznym laboratorium założył firmę o nieprzypadkowej nazwie Laboratorium Wennebostel (lub w skrócie Labor W.). Co ciekawe tam do dzisiaj mieści się największa badawczo-projektowa siedziba Sennheisera.
Na samym początku swojej działalności w Labor W. produkowano woltomierze lampowe i sprzedawano je innej znanej firmie - Siemensowi. Rok później Siemens zlecił dodatkowo wykonanie kopii modelu ich własnego mikrofonu MD 1. Wzorując się na nim w Labor W. stworzono mikrofon dynamiczny MD 2. Właśnie ta współpraca okazała się być przełomowa i naprowadziła firmę na docelowy kierunek działalności - branżę audio. Labor W. szybko się rozrastał. Po czterech latach zatrudnionych było już ponad 300 pracowników.
W latach 50. zaczęto produkcję mikrokomponentów do aparatów słuchowych. Opracowano również mikrofon wyciszający szumy z otoczenia MD 4, który znalazł zastosowanie na lotniskach i dworcach kolejowych, jak również mikrofon reporterski MD 21. Wspomnienia godny jest też pierwszy mikrofon typu shotgun model MD 82, mocowany na ręcznym statywie, wykorzystywany w reportażu bądź na planie filmowym, charakteryzujący się wysoką czułością oraz superkierunkowością.
Kolejnym wielkim osiągnięciem firmy okazało się opracowanie tzw. mikroportu, który trafił na rynek w 1958 roku. Był to system bezprzewodowego przesyłania sygnału. To przełomowe rozwiązanie ułatwiło i usprawniło pracę w wielu branżach, a sama nazwa – mikroport, używana jest do dnia dzisiejszego.
Kolejne lata rozwoju marki podporządkowane były rozszerzeniu grupy docelowej klientów, a więc otwarcie się na rynek komercyjny. Dlatego też Laboratorium Wennebostel zmieniło swą nazwę na Sennheiser Electronic. W 1960 roku wprowadzono mikrofony dynamiczne MD 421, które z racji na swoją uniwersalność i niezawodność są produkowane i sprzedawane do dziś. Wtedy też rozpoczęto prace nad mikrofonami pojemnościowymi, które w swej idei miały rejestrować wszystkie, nawet najcichsze dźwięki, więc świetnie sprawdzały się w studiach radiowych i nagraniowych. Efektem tych badań jest dostępny do dziś, kierunkowy mikrofon pojemnościowy MKH 416.
Można śmiało powiedzieć, że marka Sennheiser zawdzięcza swoją popularność właśnie mikrofonom. W kolejnych latach oferta była rozszerzana i dopracowywana, Powstały takie produkty jak klasyk z 1971 roku mikrofon MD 441. A także stereofoniczny mikrofon nagłowny MKE 2002 umożliwiające nagrywanie binauralne.
Innym produktem niezwykle ważnym dla Sennheisera były słuchawki. W ich przypadku wszystko zaczęło się od roku 1968, który przyniósł pierwszy model stereofoniczny HD 414 o konstrukcji otwartej. Stanowiły one przeciwwagę dla dostępnych na rynku słuchawek zamkniętych. Do końca roku 1969 sprzedano ponad 100 tysięcy par takich słuchawek. Pozostają one najlepiej sprzedającymi się słuchawkami pełnowymiarowymi. Wiadomo też, że Sennheiser dalej ma w swoich magazynach zgromadzone do nich części zamienne.
Kolejnym innowacyjnym modelem były słuchawki z technologią przetworników elektrostatycznych. Pozwalało to na osiągnięcie większej rozdzielczości dźwięku oraz niskiego poziomu zniekształceń harmonicznych.
W latach 70. Sennheiser na zlecenie telewizji zaczął prace nad systemem mikrofonów pozwalających na jednoczesną transmisję z wielu mikrofonów nie generując przy tym zakłóceń. Tak właśnie powstały: radiomikrofony SKM 4031, nadajniki SK 2012 i odbiorniki EM 1036. System umożliwiał konfigurację nawet 40 kanałów bezprzewodowych, co na ówczesne czasy było ogromnym osiągnięciem.
W 1975 roku pojawiły się pierwsze konsumenckie słuchawki na podczerwień, przecierając drogę dla konstrukcji bezprzewodowych. Rok 1980 zapoczątkował współpracę z Lufthansą – niemieckim przewoźnikiem lotniczym – dla którego Sennheiser dostarczał zestawy słuchawkowe. Firma poszerzyła również swoją działalność o nową fabrykę w Burgdorf niedaleko Hanoweru.
W 1982 Fritz Sennheiser przekazał zarządzanie firmą swojemu synowi Jörgowi Sennheiserowi, który mając tytuł doktora na politechnice w Zurychu, od 1976 roku objął stanowisko Dyrektora Technicznego. Jörg bardzo dużo czasu spędzał z muzykami, by poznać i zrozumieć ich potrzeby, a później odpowiedzieć na nie odpowiednimi rozwiązaniami technicznymi. Rozdzielił on całą produkcję na dwa sektory – do użytku domowego i profesjonalnego oraz rozpoczął również ekspansję na inne rynki poprzez otwarcie pierwszego zagranicznego oddziału firmy we Francji.
W 1982 Fritz Sennheiser przekazał zarządzanie firmą swojemu synowi Jörgowi Sennheiserowi, który z doktoratem po politechnice w Zurychu od 1976 roku objął stanowisko Dyrektora Technicznego. Jörg bardzo dużo czasu spędzał z samymi muzykami, by poznać i zrozumieć ich potrzeby, a później odpowiedzieć na nie odpowiednimi rozwiązaniami technicznymi. Rozdzielił on całą produkcję na dwa sektory – do użytku domowego oraz profesjonalnego. Rozpoczął również ekspansję na inne rynki poprzez otwarcie pierwszego zagranicznego oddziału firmy we Francji. Również w 1982 roku rozpoczęto produkcję mikrofonów bezprzewodowych SKM 4031-TV, które stały się początkiem pracy nad bezprzewodową transmisją audio. Sześć lat później premierę miały warte uwagi słuchawki HD 25 – pierwotnie dedykowane do profesjonalnej pracy w studio. Jednak swoje zastosowanie znalazły także na pokładzie samolotów, jak DJ'ów. Do dziś są one dostępne w sprzedaży. Wyjątkowo cenny dla branży lotniczej okazał się też opracowany przez Sennheisera systemu redukcji szumów z otoczenia o nazwie Noise Guard.
W 1991 roku Sennheiser po raz kolejny zaskoczył świat swoimi najbardziej high-endowymi słuchawkami - to elektrostaty Orpheus HE 90/HEV 90, których wyprodukowano zaledwie 300 sztuk. Zastosowano tu innowacyjną technologię - dwie membrany pokryte warstwą platyny wibrujące między pokrytymi złotem elektrodami ze szkła. W dalszym ciągu to jedno z największych dzieł Sennheisera i bezwzględnie najlepsze słuchawki na świecie.
Rok później Sennheiser przejął inną firmę produkującą znane na całym świecie mikrofony studyjne – Neumanna. W tym samym roku zaprezentowano również system Sennheiser 5000. Pozwalał on na konfiguracje nawet 140 bezprzewodowych urządzeń, bijąc swój poprzedni rekord. W 1996 roku po raz kolejny firma zmieniła nazwę, tym razem na Sennheiser Electronic GmbH & Co. KG i pod tą nazwą funkcjonuje do dziś. W 1998 roku wypuszczona została półprofesjonalna seria mikrofonów scenicznych evolution, które rok później mają już swoją bezprzewodową odsłonę. Z racji na ogromne zainteresowanie tymi mikrofonami w późniejszych latach opracowano następne generacje serii evolution.
Niewątpliwie wartym wspomnienia wydarzeniem w historii Sennheisera było wystawienie "Traviaty" w 2000 roku w Paryżu. Widowisko odbywało się symultanicznie na czterech scenach wraz z oddalonym od nich stanowiskiem orkiestry. Wydarzenie było transmitowane na żywo do ponad 100 krajów. Największym wyzwaniem tego przedsięwzięcia była synchronizacja dźwięku, a to nie udałoby się bez setek mikrofonów i słuchawek firmy Sennheiser. Również w tym czasie w ofercie firmy pojawił się MKH 800 - pierwszy studyjny mikrofon pojemnościowy pozwalający przy użyciu jednego przetwornika aby w pełni obsłużyć pasmo częstotliwości typowe dla nowych cyfrowych formatów dźwięku. W 2005 Sennheiser przejął markę Klein + Hummel, która zajmowała się produkcją profesjonalnych studyjnych głośników odsłuchowych.
W roku 2008 i 2010 w firmie zaczęli pracować przedstawiciele kolejnego pokolenia założyciela firmy - wnuk Daniel Sennheiser, a później jego brat Andreas Sennheiser. Od 2013 roku obaj pełnią równoważną funkcję dyrektorów zarządzających, zaś ich ojciec pozostał przewodniczącym rady nadzorczej. W międzyczasie Sennheiser do swojej oferty dodał nowe słuchawki referencyjne klasy high-end - HD 800 znane chyba wszystkim interesującym się tematyką audio. W 2012 roku swoją pierwszą, ale nieostatnią odsłonę, miała seria słuchawek Momentum, zaś w 2015 roku Sennheiser przedstawił słuchawki HE 1 jako następcę legendarnego Orpheusa. Te jedyne w swoim rodzaju słuchawki prezentowane były w Warszawie podczas Audio Video Show 2017 i reklamowane były jako najdroższe, bo kosztujące 250 tys. złotych "audiofilskie nauszniki". Żeby ich posłuchać trzeba było się wcześniej zapisać.
W 2016 roku firma zaprezentowała technologię Ambeo 3D, którą wprowadzono do Ambeo Soundbar, który dzięki 13 wysokiej klasy głośnikom zapewniał dźwięk w formacie 5.1.4. Innymi przełomowymi produktami i osiągnięciami, o których należy wspomnieć to mikrofon sufitowy TeamConnect Ceiling przeznaczony do sal konferencyjnych czy pierwszy dwukanałowy system bezprzewodowy Digital 6000 oraz słuchawki PXC 5500 z aktywną redukcją hałasu otoczenia.
Niestety nie sposób wymienić wszystkich nowatorskich i przełomowych produktów marki Sennheiser powstałych na przestrzeni dekad jej działalności. Jednak ciekawym może być przyjrzenie się samemu procesowi wprowadzania nowych modeli do produkcji na przykładzie słuchawek. Każdy z nich testowany jest bardzo skrupulatnie. Istotna jest ich wytrzymałości na rozciąganie, zginanie i skręcanie kabla. Specjalne maszyny rozciągają i ściskają słuchawki oraz oddzielnie przewód po 3000 razy po czym poddawane są szczegółowym oględzinom. Następnie testowana jest ich odporność na wilgoć – cztery dni pozostają w pomieszczeniu, gdzie wilgotność powietrza sięga 100 procent. Później testowana jest ich wytrzymałość w komorze termicznej, gdzie narażone są na wahania temperatury od -20 do +50 stopni. Szczególną uwagę Sennheiser przykłada także do bezpiecznego transportu produktów z fabryki do sklepów, dlatego ostatnim testem jest wytrzymałość już zapakowanych słuchawek na drgania i uderzenia. Osoby wybierające produkty Sennheisera mogą zatem czuć się spokojne o ich wytrzymałość i niezawodność.
W roku 2022 rok mija już 77 lat od początku działalności Sennheisera. Teraz firmę prowadzi już ich trzecie pokolenie rodziny. Sam jej założyciel, Fritz Sennheiser zmarł w 2010 roku. Wypracował on standardy jakimi od trzech pokoleń dalej kieruje się marka projektując ciągle to nowe modele i systemy skupiając się na dążeniu do doskonałego dźwięku i ciągłym rozwoju technologicznym. I właśnie za co działalność Sennheisera doceniona została licznymi nagrodami, w tym Oscarem technicznym od Amerykańskiej Akademii Filmowej za mikrofon MKH 861 w 1987 roku czy techniczną nagrodą Emmy za osiągnięcia w rozwoju bezprzewodowej transmisji dźwięku w 1996. Największe sławy ze świata telewizji, filmu i muzyki zarówno artystów jak i realizatorów wybierają produkty tej marki. Na angielskiej stronie internetowej Sennheisera znaleźć możemy nawet ich listę. W roku 2021 dział konsumencki został sprzedany szwajcarskiej firmie Sonova Holding, która na zasadzie licencji będzie dalej rozwijała te produkty pod marką Sennheiser. Jako powód takiej decyzji zarządzający Sennheiserem przyznają, że nie docenili szybko rozwijającego się rynku słuchawek bezprzewodowych i zostali w tyle za konkurencją. O pogorszenie jakości słuchawek marki Sennheiser nie należy się obawiać, gdyż Sonova Holding to światowy potentat w dziedzinie medycznych rozwiązań słuchawkowych gwarantujący precyzję wykonania i właściwy rozwój brandu Sennheiser.
W Polsce od wielu lat dystrybutorem produktów z logo Sennheiser jest firma Aplauz sp. z o.o.