Francuski Focal jest posiadaczem rozbudowanego katalogu opartego na imponujących konstrukcjach takich jak Utopia Evo, czy Sopra. Są to ekstremalne hi-endowe konstrukcje bazujące na najdroższych materiałach i co za tym idzie, bardzo drogie. Ale w ofercie firmy można znaleźć wiele tańszych serii np. Kanta i Aria 900, dostępnych dla szerszego grona miłośników dobrego brzmienia.
Testowane kolumny należą do najtańszej serii Chora, choć w ich przypadku nie zaryzykowałbym stwierdzenia, że są to konstrukcje budżetowe. Podłogówki w cenie ok. 5 tys. złotych trzeba zaliczyć do klasy średniej i w takich kategoriach należy je rozpatrywać. Od takich kolumn należy oczekiwać znacznie więcej niż od niedrogich głośników sprzedawanych w marketach z elektroniką. I tak jest w przypadku kolumn Chora 816 – oryginalne i nietypowe głośniki są specjalnością marki Focal, a klasyczna skrzynka odziana w ładne szaty, może stać się ozdobą niejednego pomieszczenia. Na uwagę zasługuje również fakt, że są to wysokoefektywne kolumny, co oznacza, że powinny być łatwe do wysterowania dla większości wzmacniaczy. Osiągają wysokie poziomy głośności i niezłą dynamikę.
Efektowna stylistyka
Kolumnom z serii Chora nie można odmówić urody i choć skrzynki pokrywane są drewnopodobnymi okleinami, co ujmuje im nieco szlachetności, to jednak trzeba przyznać, że zarówno jakość wykonania, jak i dobór poszczególnych materiałów stoją na wysokim poziomie, jak przystało na producenta z wieloletnią tradycją.
Chora 816 występują w trzech wersjach kolorystycznych: pierwsza oparta jest na klasycznej czerni, gdzie błyszczący czarny front współgra z matową czernią skrzynki; w drugiej mamy mahoniową skrzynkę i grafitowy front; a trzecia, która według mnie prezentuje się najładniej, to jasne drewno skrzynek i piękne, kremowo-beżowe fronty. Ta ostatnia opcja szczególnie dobrze wpasuje się w efektownie urządzone wnętrza.
Kolumny Focal Chora 816 wyposażono w wydajny dwuipółdrożny układ głośnikowy, który bardzo dobrze radzi sobie z uzyskiwaniem wysokiej efektywności w zakresie niskich tonów. Natomiast wysokie tony odtwarza klasyczna, można by rzec focalowska, odwrócona kopułka wykonana z połączenia aluminium i magnezu. Niska masa i wysoka sztywność sprawiają, że ten głośnik z wielką łatwością reaguje na wszelkie, nawet subtelne impulsy podawane ze wzmacniacza. Ponadto głośnik ten wyposażono w specjalną perforowaną metalową osłonę, chroniącą delikatną kopułkę przed uszkodzeniem.
Głośnik nisko-średniotonowy, jak i niskotonowy dysponują membranami wykonanymi z tego samego kompozytowego materiału o nazwie Slatefiber, powstałego w wyniku połączenia włókien węglowych z polimerem. Głośniki różnią się natomiast centralną częścią. Tą w przypadku woofera zoptymalizowano pod kątem wyższej sztywności, co ma poprawić zachowanie się membrany w paśmie niskich tonów. Natomiast midwoofer dysponuje lżejszą i bardziej aerodynamiczną centralną nakładką, poprawiającą propagację fal akustycznych w zakresie średniotonowym.
Głośniki są tradycyjnie autorskim opracowaniem tego producenta. Ich membrany na tle konkurencji są nietypowe, co jeszcze bardziej potęguje ciekawość z jakim brzmieniem kolumn będziemy mieć do czynienia.
Wnętrze każdej ze skrzynek wykorzystano do maksimum, zapewniając obydwu głośnikom sporą objętość. Dzięki temu oferują one masywny i rozbudowany bas, mimo że nie zapuszczający się zbyt nisko – dolna granica basu wynosi 45Hz przy spadku o 6 decybeli. Komorę wzmocniono od wewnątrz kilkoma poprzecznymi wieńcami ukształtowanymi w taki sposób, aby maksymalnie zwiększyć sztywność skrzynki w najbardziej newralgicznych miejscach. Jako wytłumienia użyto wełny syntetycznej, którą wyściełano wszystkie wewnętrzne ścianki.
Tunel bas-refleks wyprowadzono z przodu i wyposażono w opływowe, aerodynamiczne elementy zarówno przy wylocie, jak i wlocie. Zwrotnicę, dzielącą pasmo między poszczególne głośniki, zainstalowano tuż za pojedynczymi, bardzo wygodnymi w użyciu terminalami wejściowymi. Elementy dobrano pod kątem jak najniższych strat – cewki są zarówno powietrzne, jak i rdzeniowe, a kondensatory polipropylenowe, głównie w gałęziach szeregowych.
Pasmo dzielone jest między głośnikami niskotonowym a nisko-średniotonowym w punkcie 270Hz, natomiast między głośnikiem nisko-średniotonowym a wysokotonowym, w punkcie 2.700Hz.
Kolumny spoczywają na specjalnie zaprojektowanych cokolach, odchylających je nieco o kilka stopni od pionu, dzięki czemu głośnik wysokotonowy został wyrównany czasowo względem stożków odtwarzających bas i tony średnie.
Oryginalne brzmienie
Chora 816 skonstruowano według autorskiego pomysłu tego francuskiego producenta i chociażby z tego względu kolumny te prezentują kilka nietypowych rozwiązań technicznych. Duży wpływ na ich brzmienie mają głośniki, których membrany wykonano z kompozytu o nazwie Slatefiber, łączącego w sobie włókna węglowe i polimer. Głośniki te obsługują pasmo basu i średnich tonów, pokrywając najszerszy zakres częstotliwości.
Bas generowany przez Chora 816 ma swój własny, niepowtarzalny charakter. Jest on gęsty, wręcz oleisty i masywny zarazem, ale też czysty i konturowy. Podczas odsłuchu kilku utworów Patricii Barber i towarzyszącego jej kontrabasu, nie mogłem oprzeć się wrażeniu, że instrument ten zabrzmiał jak na żywo, właśnie ze względu na ową gęstość basu, jego masę i sprężystość. To wielki atut tych kolumn Focala.
816-tki brzmią bardzo plastycznie, a w zakresie niskich tonów nie ma cienia kompresji. Za sprawą tych kolumn mamy świetny wgląd w fakturę brzmieniową muzyki. Grają swobodnie, bez wysiłku, nie mamy wrażenia, że wyciskają z każdego dźwięku wszystkie soki. Jest to zupełnie inne granie: lekkie, zróżnicowane i bezstresowe.
Warto również zaznaczyć, że szczególnie ciekawie prezentuje się zakres wysokich tonów. Góra pasma jest wprawdzie nieco rozjaśniona, ale bez znacznych przerysowań i z rozdzielczością pozwalającą słuchaczowi bez większego skupienia wyłapywać wszelkie niuanse. Owszem, wprawne ucho wychwyci pewne odstępstwa od neutralności, bowiem głośnik mimo wszystko zestrojono z naciskiem na jego wyższą efektywność względem średnich i niskich tonów, więc te kolumny nie zachowują idealnej równowagi tonalnej. Ale z drugiej strony Francuzi mają tendencję do takiego właśnie strojenia kolumn, czego mogłem wielokrotnie doświadczyć testując niegdyś różne model Triangle, czy BC Acoustique.
Średnie tony określiłbym jako alabastrowe i nieco wygładzone, nasycone, ale z drugiej strony bardziej pełniące rolę towarzyszącą niskim i wysokim tonom, niż pierwszoplanową. Mimo wszystko ich soczystość i plastyka pozwalają zabrzmieć niektórym płytom świeżo i pełniej, tak jak to miało miejsce w przypadku utworów z albumu "Forever Young" zespołu Alphaville, a w szczególności energicznego i pięknego "Sounds Like a Melody".
Duży wpływ na ich brzmienie mają głośniki, których membrany wykonano z kompozytu o nazwie Slatefiber.
Co więcej Chora 816 mają własny patent na odtwarzanie stereofonii. Brzmienie jest przestrzenne, a poszczególne dźwięki swobodnie rozsiane na scenie przy dosyć szerokim rozstawie, co dodatkowo potęguje wrażenie jej rozłożystości.
Generalnie w dźwięku tych kolumn panuje porządek, ale i swego rodzaju lekkość w oddaniu nawet tych pozornie najlżejszych, wręcz mikroskopijnych detali dryfujących gdzieś między głównymi i bardziej wyrazistymi partiami melodycznymi.
Warto wiedzieć
Focal należy do grupy producentów wytwarzających nie tylko kolumny, ale również głośniki. Bazując na wieloletnim doświadczeniu oraz wykorzystując ciekawe kombinacje materiałów i własne opatentowane rozwiązania techniczne firma jest w stanie tworzyć nietypowe konstrukcje, jakich daremnie szukać u innych producentów. Tak właśnie jest w przypadku materiału o nazwie Slatefiber, będącego konstrukcją kompozytową, powstałą w wyniku połączenia włókien węglowych z polimerem. Materiał ten wykorzystywany jest do wytwarzania stożkowych membran głośników niskotonowych oraz nisko-średniotonowych, a także średniotonowych, co możemy zaobserwować w przypadku wszystkich kolumn pochodzących z serii Chora.
Slatefiber w dosłownym tłumaczeniu nawiązuje do skały łupkowej, ponieważ membrany głośnikowe są do niej podobne. Nietypowo, ale i niepowtarzalnie prezentujące się membrany wykonane z włókien węglowych i polimeru są lekkie, ale jednocześnie bardzo sztywne, przy zachowaniu wysokiego współczynnika tłumienia wewnętrznego. Dzięki specyficznej konstrukcji opartej na ułożonych w tym samym kierunku włóknach węglowych, udało się uzyskać jeszcze większą sztywność. Z drugiej strony włókna węglowe nie są tkane, a zatopione w polimerowej masie, więc bez obniżenia sztywności membrany wzrosła jej zdolność do tłumienia wewnętrznego, co ma wielkie znaczenie w przypadku membran głośnikowych. Dzięki specyficznej konstrukcji, głośniki produkowane przez francuskiego Focala znalazły się w gronie jednych z najlepszych na tym poziomie cenowym. Wyróżniają się przede wszystkim brzmieniem pozbawionym kompresji i zniekształceń. Zapewniają czystość dźwięku w połączeniu z dynamiką na wysokim poziomie.
Podsumowanie
Focal słynie głównie z produkcji drogich, zaawansowanych konstrukcyjnie zestawów głośnikowych, jednak w przypadku serii Chora klient również otrzymuje zaawansowane technologie, ale w znacznie niższych cenach. Chodzi głównie o membrany głośników Slatefiber czy też znaną z wielu innych kolumn, charakterystyczną dla Focala odwróconą kopułkę wysokotonową, nadającą brzmieniu szczególnego wyrazu w górnych rejestrach.
Dwuipółdrożny układ głośnikowy zastosowany w kolumnach Chora 816 pozwala rozwinąć im skrzydła i to nie tylko w basie, ale również w kwestii przestrzenności grania. Poza tym membrany Slatefiber łączą w sobie zalety aluminium - szybkość reakcji, celulozy – naturalność, bez nadmiernego podkolorowania, jak również polipropylenu - soczystość i plastyka brzmienia.
Chora 816 są zatem nowoczesnymi kolumnami spełniającymi wymagania osób kładących nacisk na swobodę brzmienia, lekkość, dynamikę i plastyczność.