s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

hi-fi

TAGA Harmony HTA-700B v.3

test |
Hybrydowy wzmacniacz zintegrowany - TAGA Harmony HTA-700B v.3 Najlepszy Zakup

Na rynek trafiła trzecia wersja jednego z najmniejszych hybrydowych wzmacniaczy w ofercie TAGA Harmony. Sprawdziliśmy czy zmiany konstrukcyjne w przypadku HTA-700B v.3, wpłynęły na jego brzmienie.

Polska marka TAGA Harmony szczególnie mocno upodobała sobie wzmacniacze hybrydowe, ale mnie ten fakt zupełnie nie dziwi, bowiem konstrukcje łączące w sobie technologię lampową i tranzystorową, prezentują niepowtarzalne brzmienie. TAGA Harmony na chwilę obecną ma bogatą ofertę takich urządzeń, a z informacji dostarczonych przez dystrybutora wiem, że sprzedaż tego typu wzmacniaczy stale rośnie. Dlatego firma poczyniła duże inwestycje związane z sektorem wzmacniaczy hybrydowych, co objawia się nie tylko wprowadzaniem do oferty nowych urządzeń, ale i regularnym odświeżaniem wcześniejszych modeli. Jednym z takich wzmacniaczy, szczególnie dobrze przyjętym przez rynek, jest HTA-700B, którego to już kolejna, trzecia wersja zadebiutowała właśnie na rynku.

HTA-700B v.3 jest przedstawicielem wzmacniaczy pochodzących z budżetowej półki cenowej, jednak pod wieloma względami nie ustępuje droższym i bardziej rozbudowanym konstrukcjom.

Zmiany, zmiany, zmiany...

Najnowsza odsłona HTA-700B wciąż prezentuje design typowy dla poprzednich konstrukcji, jednak tu i ówdzie widać zmiany, związane z przeprojektowaniem niektórych elementów. Generalnie charakterystyczna bryła tego wzmacniacza nie zmieniła się zbytnio, choć jest nieco szersza, a sam wzmacniacz waży o cały kilogram więcej od poprzednika. Wąska, niewysoka obudowa nawiązuje nieco do rasowych wzmacniaczy wyposażonych w żarzące się bańki. Tak więc lampy ulokowano na górze aluminiowej, estetycznie wykonanej obudowy, a tuż za nimi znalazł się toroidalny transformator zasilający, ukryty wewnątrz.

TAGA Harmony HTA-700B v.3

Choć cena urządzenia jest niewielka, to wzmacniacz prezentuje się okazale. Nie widać tu oszczędności na siłę, nie ma tandetnych plastików, jest za to dbałości o implementację poszczególnych podzespołów. TAGA Harmony przywiązuje dużą wagę do jakości swoich urządzeń, nawet wśród najtańszych modeli, co więcej, z każdą kolejną konstrukcją idzie pod tym względem do przodu.

HTA-700B v.3 prezentuje się jeszcze lepiej niż jego poprzednik, co widać nie tylko na przykładzie solidnie i estetycznie wykonanego chassis, ale również pewnych detali, jak np. centralnie umieszczonego pokrętła regulacji głośności, czy solidnych gniazd znajdujących się w obrębie tylnego panelu. Po zdemontowaniu małych podwójnych triod o niewielkim wzmocnieniu widać porządne, ceramiczne podstawki pod lampy, odporne na wysoką temperaturę, dzięki czemu ząb czasu ich nie naruszy, a wymiana lamp na nowe, nie będzie żadnym problemem.

Warto przy tej okazji wspomnieć, że osoby lubiące eksperymenty z brzmieniem lub poszukujące jeszcze jakichś dodatkowych rezerw w przypadku tego wzmacniacza, mogą wymienić firmowo zamontowane lampy na ich lepsze odpowiedniki, ale tylko tego samego typu. Należy jednak pamiętać, że HTA-700B v.3 to konstrukcja budżetowa, więc inwestowanie sporych kwot pieniędzy w bardzo drogie lampy, mija się z celem. Gdyby jednak udało nam się wyśmienite lampki za przysłowiowe grosze, to niewielkim kosztem możemy znacznie poprawić brzmienie tego wzmacniacza.

TAGA Harmony HTA-700B v.3

Tak czy inaczej, fabrycznie montowane są podwójne triody o niskim wzmocnieniu 12AU7, poprzednio stosowane były lampy 6N2. Producent ograniczył jednak możliwość eksperymentowania z innymi typami lamp, jak to miało miejsce w poprzednich konstrukcjach. Wielu użytkowników sięgało wówczas po 12AX7, co wprawdzie wymagało przestawienia zworek i demontażu obudowy, ale było możliwe do zrobienia. Teraz takiej możliwości nie ma, chyba że zdecydujemy się na lampy tego samego typu – mogą to być lepsze, markowe odpowiedniki innych producentów np. Electro-Harmonix, ale w ich przypadku musimy się liczyć z wydatkiem ok. 60 złotych za jedną taką lampę.

W stopniach końcowych niezmiennie pracują układy scalone TDA7296, na każdy kanał z osobna. W obecnie produkowanej wersji wzmacniacza HTA-700B v.3 zastosowano nieco wydajniejszy transformator z odpowiednio dobraną baterią kondensatorów elektrolitycznych o dużej pojemności. Tym razem są to egzemplarze o pojemności 3.300µF

każdy (wersja SE tego wzmacniacza produkowana od kilku lat, dysponuje kondensatorami marki Nichicon). Tor sygnałowy bazuje na rewelacyjnym potencjometrze marki Alps współpracującym z napędem elektrycznym na potrzeby układu zdalnego sterowania. Pilot prezentuje się znakomicie i jest w całości wykonany z aluminium, co jest raczej typowe dla dużo droższych urządzeń.

TAGA Harmony HTA-700B v.3

W sekcji sygnałowej, obsługującej wejście USB, znalazły się przyzwoitej jakości układy scalone Cirrus Logic 6631A oraz CS4344. Natomiast warto podkreślić, że w układzie obsługującym prosty tor lampowy zastosowano bardzo dobre kondensatory sprzęgające, niewielkiej pojemności, marki Wima.

Wewnątrz znalazł się jeszcze moduł Bluetooth, a także wzmacniacz słuchawkowy z gniazdem wyprowadzonym z przodu obudowy.

Mocny zawodnik!

Od wzmacniaczy w tej cenie nie powinniśmy wymagać cudów, trudno bowiem oczekiwać, że zabrzmią porównywalnie z urządzeniami ze średniej, czy wyższej klasy. Ale HTA-700B v.3 bardzo przyjemnie mnie zaskoczył pokazując wielkie serce do grania z niemal z każdym materiałem muzycznym. Ten wzmacniacz z pewnością polubi wysokoefektywne kolumny i z takimi też powinniśmy go łączyć, aczkolwiek konstrukcje prezentujące przeciętną efektywność też wchodzą w grę, lecz ostateczny efekt będzie oczywiście gorszy.

Podczas testu zdecydowałem się na konfigurację zarówno z kolumnami System Audio SA saxo 40, jak i większymi kolumnami podłogowymi Chora 816 francuskiej marki Focal. W obydwu konfiguracjach nie stwierdziłem problemów z brzmieniem basu. Nie przeciągał się w nieskończoność, ani nie cierpiał na nadmierną kompresję, czy podbicie górnych partii, co jest objawem, że wzmacniacz nie daje rady z pełnym wysterowaniem kolumn głośnikowych.

Może pochwalić się piękną lampową barwą i przyjemnie pulsującymi niskimi tonami, zachowując przy tym przyzwoitą kontrolę.

Od wzmacniaczy opartych na zintegrowanych układach pracujących w stopniach końcowych nie powinniśmy wymagać specjalnej szczegółowości i rozdzielczości grania, ale ku mojemu zaskoczeniu HTA-700B v.3 dzielnie znosił trudy w odtwarzaniu muzyki wymagającej od wzmacniacza nieco lepszej techniki i skupienia na detalach. Album "Libera Me" Larsa Danielssona został odtworzony bez śladów kompresji, czy gubienia szczegółów. Jednak pewne mikroskopijne detale otrzymały mniej wyraźny szlif, zmierzając w kierunku miękkości i pastelowości grania, niż mocnego akcentu, który czasami by się przydał.

Tak czy inaczej, mimo niezbyt dużej neutralności w zachowaniu prawdziwości brzmienia tej płyty, nie odniosłem wrażenia, że słuchało mi się jej mniej przyjemnie ,niż za pośrednictwem znacznie droższych zestawień stereo.

HTA-700B v.3, w kontekście swojej ceny, dysponuje piękną, nieco ocieploną, wygładzoną barwą, co jest zasługą podwójnych triod pracujących w stopniu wejściowym. To z kolei przekłada się na łagodność w oddaniu wysokich tonów, ale z drugiej strony średnica zdecydowanie nabiera rumieńców. W ogóle to średnie tony są mocnym atutem tego wzmacniacza, zresztą tak samo jak bas.

TAGA Harmony HTA-700B v.3

Średnica podana jest lekko, przyswajalnie i dosyć wyraźnie, bez cienia agresji, co przekłada się na atrakcyjnie brzmiące wokale, o czym przekonałem się sięgając po album "Losrivelse", norweskiej śpiewaczki Kari Bremnes. W muzyce klasycznej było podobnie, bo ten wzmacniacz odtworzył soczyście, dosyć dźwięcznie i co najważniejsze, bez nadmiernej suchości.

W zakresie niskich tonów, oprócz dobrej kontroli, a nawet lepszej w porównaniu do starszego modelu, pojawia się również ładna lampowa barwa. Choć i w tym zakresie, jak w przypadku wysokich tonów, nie powinniśmy wymagać od wzmacniacza w tej cenie specjalnej troski o odwzorowanie wszelkich zawiłości związanych z wiernym odtwarzaniem brzmienia instrumentów.

Linia basowa w koncertowych utworach grupy AC/DC brzmiała przyzwoicie, ale rzecz jasna, że nie było mowy o takim poziomie neutralności i szczegółowości, jak w przypadku znacznie droższych wzmacniaczy. Natomiast w zestawieniu z większością wzmacniaczy oferowanych w porównywalnej cenie, HTA-700B v.3 bardzo pozytywnie zaskakuje. Może pochwalić się piękną lampową barwą i przyjemnie pulsującymi niskimi tonami, przy zachowaniu przyzwoitej kontroli. Bas nie jest zbytnio rozbudowany, ale za to zrównoważony, pozwalający cieszyć się z odsłuchu niemal każdego muzycznego gatunku. Warto również dodać, że testowany wzmacniacz posiada odbiornik Bluetooth a streaming ze smartfona z serwisów muzycznych, funkcjonuje bardzo dobrze - brzmienie ma zbliżony charakter do tego, co można usłyszeć z krążków CD.

TAGA Harmony HTA-700B v.3

Warto wiedzieć

TAGA Harmoby HTA-700B v.3 jest minimalistycznym, ale jednak dobrze wyposażonym wzmacniaczem ze względu na swoją zwartą konstrukcję i przemyślane rozwiązania. W niewielkiej obudowie udało się umieścić wiele podzespołów, dzięki sprytnie zaprojektowanemu wnętrzu. Wzmacniacze pracujące w klasie AB oparto na zintegrowanych układach TDA7296 oddających ciepło do niezależnych aluminiowych radiatorów, połączonych z obudową wykonaną z metali lekkich, co poprawia przewodnictwo cieplne. Lampy pracujące w przedwzmacniaczu ulokowano w górnej części, dzięki czemu zarówno wzmacniacz, jak i przedwzmacniacz będą pracować przy pożądanej stabilności termicznej, która jest szczególnie ważna w przypadku wzmacniaczy hybrydowych. Dzięki zaoszczędzeniu sporej ilości miejsca, do HTA-700B v.3 udało się jeszcze upchnąć przetwornik cyfrowo-analogowy oraz moduł Bluetooth, co czyni ten niedrogi wzmacniacz bardzo funkcjonalnym urządzeniem.

Podsumowanie

TAGA Harmony HTA-700B v.3 jest niewielkim, zwartym i ciekawym konstrukcyjnie wzmacniaczem. Hybrydowa konstrukcja oparta na lampowym przedwzmacniaczu i tranzystorowych stopniach końcowych, łączy w sobie posmak brzmienia wzmacniaczy wyposażonych w żarzące się bańki z przyzwoitą kontrolą i dynamicznym brzmieniem tranzystorów.

HTA-700B v.3 wyposażono we wzmacniacz słuchawkowy, funkcję Bluetooth oraz przetwornik cyfrowo-analogowy, obsługiwany przez wejście optyczne, co ułatwia konfigurację wzmacniacza z cyfrowymi źródłami sygnału. Na uwagę zasługuje również fakt zastosowania wyjść z przedwzmacniacza. Ten jest dopracowany na tyle dobrze (lampy 12AU7 oraz potencjometr marki Alps), że możecie zostać miło zaskoczeni, gdy zdecydujecie się wypuścić z niego sygnał do innego wzmacniacza, opartego na stopniach końcowych skonstruowanych na bazie elementów dyskretnych. Efekty brzmieniowe mogą być tak samo imponujące, jak wzrost mocy.

Na wyposażeniu HTA-700B v.3 jest też pilot zdalnego sterowania, czego nie można było uświadczyć w poprzednich modelach. A cena? Wciąż pozostaje na niezmiennym, atrakcyjnym poziomie!

Werdykt: TAGA Harmony HTA-700B SE v.3

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Możliwości

Plusy: Solidna budowa, łatwy i przyjemny w obsłudze. Brzmienie z lampową nutą i subtelnym ciepłem w połączeniu z wydajnością tranzystorów z przyzwoitą kontrolą i timingiem Atrakcyjny stosunek jakości do ceny.

Minusy: Ograniczenia typowe dla wszystkich tanich urządzeń audio.

Ogółem: HTA-700B v.3 mimo minimalistycznej budowy, oferuje całkiem dużo funkcji, należy do jednych z najlepiej wyposażonych wzmacniaczy na tym poziomie cenowym. Bluetooth na pokładzie wraz z obsługiwanym przez wejście optyczne przetwornikiem C/A oraz wzmacniacz słuchawkowy i wyjścia z przedwzmacniacza, pozwalają na rozbudowę systemu i znaczny progres brzmienia.

Ocena ogólna:

PRODUKT
TAGA Harmony HTA-700B SE v.3
RODZAJ
Hybrydowy wzmacniacz zintegrowany
CENA
1.399 zł
WAGA
5,2 kg
WYMIARY (S×W×G)
200×140×270 mm
DYSTRYBUCJA
Polpak Poland Sp. z o.o.
www.polpak.com.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Moc: 2x45W (4Ω); 2x35W (6Ω); 2x26W (8Ω)
  • Stosunek sygnał/szum: >88dB
  • Zniekształcenia: 0,1 %
  • Impedancja wyjścia słuchawkowego: 32-320Ω
  • Moc wyjścia słuchawkowego: 1W (160Ω)
  • Pasmo przenoszenia: 20Hz-28kHz
  • Wejścia cyfrowe: optyczne 192kHz; 24-bit
  • Przedwzmacniacz oparty na lampowym stopniu 2x12AU7
  • Technologia Bluetooth v.4.0, aptX, A2DP
  • Analogowe wyjście: jedna para RCA z przedwzmacniacza
  • Wejścia analogowe: jedna para RCA
  • Aluminiowe pokrętła regulacji głośności i selektora źródeł