Wiele osób podważa zasadność stosowania wysokiej jakości kabli audio. Oczywiście nieprzekonanych nie ma sensu przekonywać na siłę, więc nie zamierzam tego robić. Jednak zdecydowana większość doświadczonych audiofilów wie, że pieczołowicie zestawione systemy audio z wyższej półki cenowej nie mogą się obejść bez kabli adekwatnej jakości i co za tym idzie ceny. W pełni zgadzam się z opinią, że zestaw audio jest tak dobry, jak dobry jest jego najsłabszy element. I właśnie do osób kierujących się tą zasadą, jest adresowana oferta takich firm jak Combat Corporation, właściciela m.in. marek Hijiri i Harmonix.
Ten szanowany Japoński producent znany jest z wytwarzania kabli z "duszą" wprowadzających do systemów synergię i wręcz zjawiskową spójność. Wystarczy wpiąć w system zaledwie jeden kabel z oferty Hijiri lub Harmonix, obojętnie czy będzie to głośnikowy, sygnałowy, czy zasilający, żeby się o tym przekonać. W dobrze zestawionym systemie wysokiej klasy zawsze usłyszymy jego wpływ na jakość dźwięku. A jeśli pójdziemy krok dalej i zastosujemy kompletne okablowanie Hijiri, to uwolnimy cały potencjał brzmieniowy drzemiący w poszczególnych komponentach audio. Mogłem się o tym wielokrotnie przekonać testując systemy, głównie hi-end, w całości spięte właśnie kablami tego japońskiego producenta.
Tym razem do testu trafił Hijiri HDG Million Digital, a więc jeden z najbardziej dopracowanych i bezkompromisowych produktów w historii firmy Combak Corporation. Generalnie produkty Hijiri są niezwykle transparentne i "polubią" się z produktami wysokiej klasy innych producentów. Najlepszym tego przykładem może być ten cyfrowy interkonekt Hijiri HDG Million Digital.
Jak przystało na topowy produkt Hijiri, również i w przypadku testowanego interkonektu mamy poczucie, że otrzymujemy produkt luksusowy, wykonany zgodnie z filozofią Kazuo Kiuchi, twórcy Combak Corporation. Bardzo estetyczne drewniane pudełko, staranność pakowania, dbałość o szczegóły, to wszystko składa się na wyjątkowe pierwsze wrażenie kontaktu z tym produktem. Sam kabel również prezentuje się nietuzinkowo i gdy przyjrzymy się mu bliżej, to zauważmy, że posiada bardzo specyficzną geometrię. Można to wywnioskować chociażby po samych uwypukleniach pod plecioną bawełnianą koszulką izolacyjną, tworzącą jednocześnie piękny wzór.
Do wnętrza kabla niestety nie da się zajrzeć bez jego zniszczenia, więc po raz kolejny, jak to bywa w przypadku kabli Hijiri (ale nie tylko), kwestie techniczne i szczegóły związane z budową wewnętrzną, znowu pozostają jedynie w sferze domysłów i dywagacji. W każdym bądź razie coś jest na rzeczy skoro Kazuo Kiuchi-san, tak skrzętnie pilnuje tajemnic związanych z konstrukcją produkowanych pod szyldem Combak Corporation kabli.
Hijiri HDG Million Digital został wykonany perfekcyjnie, zresztą wystarczy przyjrzeć się wtykom RCA, żeby się o tym przekonać. Wyposażono je w osłony regulujące siłę docisku, co samo w sobie nie jest niczym nadzwyczajnym. Ale uwagę zwraca konstrukcja osłon wykonanych z materiałów niemagnetycznych, w tym charakterystycznego dla produktów Hijiri, włókna węgłowego o zielonkawym zabarwieniu. To wszystko zalane jest żywicą polerowaną na lustrzany połysk i zwieńczone firmowym logo.
Wtyk RCA jest konstrukcją całkowicie zamkniętą, a nie tak jak większość wtyków półotwartą, z łatwym dostępem do pinów lutowniczych samego wtyku. Ten dwuczęściowy wtyk RCA składa się tulei ekranującej, szczelnie zamykającej w swoim wnętrzu pozostałe elementy oraz punkty przejść z przewodników na sam wtyk.
Dźwięk cechował się zjawiskową organicznością i piękną, naturalną barwą, doskonale oddającą brzmienie poszczególnych instrumentów.
W informacjach dotyczących kwestii technicznych, producent wspomina jedynie, że jako przewodnik stosuje najwyższej klasy kierunkową miedź PCOCC. Dlatego na koszulkach termokurczliwych, zarówno w okolicy jednego, jak i drugiego wtyku, umieszczono oznaczenia kierunków. Kabel jaki otrzymaliśmy do testu ma długość jednego metra, ale dostępne są też długości 0,75m, 1,5m, 2m, 2,5m.
Dźwiękowe wyżyny
Początkowo testowałem Hijiri HDG Million Digital w systemie składającym się z komponentów japońskiej marki Accuphase: odtwarzacza DP-430, przetwornika C/A DC-37, dalej sygnał kierowany był do przedwzmacniacza C-2150 i stereofonicznej końcówki mocy P-4500. Jednak pokusiłem się o pewien eksperyment polegający na zamianie przetwornika Accuphase C/A DC-37 na, testowany w tym czasie, NuPrime Evolution One DAC. Kolumny jakich używałem podczas testów odsłuchowych to dwudrożne podłogówki własnej produkcji, ustawione w pomieszczeniu ok. 30 metrów kwadratowych o dość przyjaznej akustyce ze średnim pogłosem.
Muszę przyznać, że konfiguracja z zewnętrznym przetwornikiem NuPrime Evolution One DAC, bardziej mi odpowiadała chociażby ze względu na fakt bardziej precyzyjnej, trójwymiarowej i rozciągniętej w głąb sceny dźwiękowej. Wyraźnie lepsza była też szczegółowość brzmienia, zwłaszcza w zakresie wysokich tonów.
Hijiri HDG Million Digital w tym zestawieniu porównałem z interkonektem cyfrowym Nordost Blue Heaven Digital, który z wiadomych względów, z góry stał na przegranej pozycji. Ale w tym konkretnym przypadku chodziło mi raczej o porównanie skali zmian w brzmieniu jakie wprowadził Hijiri HDG Million Digital w zastępstwie za Nordost Blue Heaven Digital, który uznaję za bardzo dobrą propozycję do wielu systemów klasy średniej. Już w pierwszym zestawieniu z Accuphase C/A DC-37, dźwięk stał się bardziej punktowy i rozdzielczy, pokazując tym samym nawet najdrobniejszy i pozornie ledwo słyszalny plankton mikrodźwięków towarzyszących muzyce Jana Garbarka z dwupłytowego albumu "Rites". Hijiri HDG Million Digital sprawił, że system uwolnił cały swój potencjał w zakresie przetwarzania subtelnych detali. Stereofonia została pokazana z autentyzmem jakiego, prawdę mówiąc, nie spodziewałem się po samej wymianie kabla cyfrowego Nordost Blue Heaven Digital na Hijiri HDG Million Digital. Zmiany te objęły przede wszystkim zwielokrotnienie wyrazistości poszczególnych planów, poprzez lepsze pokazanie głębi sceny dźwiękowej. Nastąpiła poprawa ogniskowania źródeł pozornych, nie tyle w kwestii rozmiarów czy konturów konkretnych instrumentów, ale również struktury brzmieniowej każdego z nich.
Hijiri HDG Million Digital, podobnie jak testowane przeze mnie wcześniej interkonekty analogowe, potrafi z wielką łatwością wejść w strukturę każdej odtwarzanej muzyki, robiąc to przy zachowaniu obłędnej lekkości każdego, nawet najmniejszego detalu, nie tylko związanego z prezentacją rozdzielczości czy barwy, ale również naturalnej dynamiki danego instrumentu.
Kontrabas w koncertowych utworach Patricii Barber z albumu "Companion" (wydanie XRCD) zabrzmiał ponadprzeciętnie precyzyjnie, zapuszczając się jednocześnie bardzo nisko, przy zachowaniu pełnej barwy i plastyki. Również wokal samej artystki zabrzmiał obłędnie, głównie za sprawą fenomenalnie otwartej, pozbawionej jakichkolwiek niedociągnięć, średnicy.
Po zmianie Accuphase DC-37 na Evolution One DAC, brzmienie stało się jeszcze bardziej punktowe, a stereofonia zyskała na obszerności brzmienia, co nie jest dla mnie żadnym zaskoczeniem, ponieważ miałem sporo czasu na zaznajomienie się z brzmieniem topowego przetwornika C/A marki NuPrime. Jednak bez względu na to jaki przetwornik zastosowałem, dźwięk cechował się zjawiskową organicznością i piękną, naturalną barwą, doskonale oddającą brzmienie poszczególnych instrumentów, jak chociażby trąbki w utworach Wyntona Marsalisa.
Oczywiście w przypadku obydwu przetworników C/A mogłem sobie pozwolić na transmisję sygnału nie tyko poprzez złącza RCA, ale również XLR. W tym przypadku jednak przewaga XLR okazała się nieść ze sobą niewielką zmianę względem klasycznego połączenia za pośrednictwem kabli RCA. Natomiast dużo więcej zyskałem na jakości brzmienia właśnie przy użyciu testowanego cyfrowego interkonektu Hijiri HDG Million Digital.
Podsumowanie
Gdy Hijiri HDG Million Digital zostanie wpięty w system, dźwięk zauważalnie zyskuje na transparentności, przejrzystości i rozdzielczości, nie wspominając już o wybitnym odwzorowaniu barwy poszczególnych instrumentów. Można odnieść wrażenie. że to wszystko dzieje się bez jakiekolwiek wysiłku i raczej na zasadzie wydobywania z muzyki jej ukrytego potencjału niż dodawaniu zbędnych elementów ponad te, które ją definiują. Hijiri po prostu pozwala płynąć sygnałowi bez żadnych przeszkód.
Seria Million jest szczytowym osiągnięciem w ofercie Hijiri, która adresowana jest do posiadaczy najlepszych i najbardziej dopracowanych systemów audio.