Kolumny duńskiego producenta DALI mieliśmy okazję testować wielokrotnie. Tym razem w nasze ręce trafił model 7 C z popularnej serii Oberon. Litera "C" w nazwie oznacza, że jest to model aktywny – jeden z trzech dostępnych w ramach tej serii. Oprócz 7 C, są jeszcze podstawkowe 1 C oraz naścienne OW C.
W przypadku kolumn aktywnych dobrą wiadomością jest to, że nie jest wymagana zewnętrzna amplifikacja, ponieważ wykorzystują własną, a to oznacza, że nie musimy dysponować wzmacniaczem. Natomiast złą jest konieczność zakupu DALI Sound Hub Compact, bez którego żadna kolumna serii Oberon C się nie obędzie. Urządzenie to służy do bezprzewodowej komunikacji ze źródłami dźwięku, a jego koszt to 1.399zł. Dzięki temu rozwiązaniu wyeliminowano kable głośnikowe, które są wymagane w przypadku klasycznych systemów stereo, a także takich kolumn aktywnych, w których tylko w jednej z nich zainstalowano wzmacniacz napędzający taki dwukanałowy system.
Oberon 7 C to okazałe, dwudrożne podłogówki wyposażone w dwa stożkowe głośniki nisko-średniotonowe, co jednoznacznie wskazuje, iż przeznaczone są do dużych pomieszczeń. Zainstalowany w tylnej części kolumn tunel bas-refleks jest w tym przypadku sprzymierzeńcem w uzyskiwaniu masywnego i mocno rozciągniętego basu, nawet w pomieszczeniach przekraczających 30-metrów kwadratowych.
Przemyślane rozwiązania
W przypadku Oberon 7 C tunel rezonansowy został zestrojony dosyć nisko. W tym przypadku jest to zaletą, bowiem te kolumny umieszczone w dużym pomieszczeniu, nawet bez tunelu bas-refleks byłyby w stanie efektywnie przetwarzać wyższe i średnie partie basu. Natomiast tunel zestrojony do częstotliwości 31Hz wzmacnia najniższe partie niskich tonów. Umieszczony z tyłu wylot tunelu rezonansowego dodatkowo potęguje efekt wzmocnienia basu, który można modyfikować poprzez przysuwanie (lub odsuwanie) kolumn do ściany za nimi.
Oberon 7 C dysponują wzmacniaczami o identycznej mocy, jak w przypadku mniejszych kolumn 1 C. Pokazuje to, jak wydajnymi jednostkami są stopnie końcowe pracujące w klasie D, zwłaszcza te sprzężone z impulsowym układem zasilającym. Wprawdzie 50W na kanał może wydawać się niską wartością, ale trzeba wziąć pod uwagę fakt, że głośniki nisko-średniotonowe oraz wysokotonowy mają do dyspozycji niezależne wzmacniacze. Oznacza to, że na jedną kolumnę przypada 100W mocy. Jest to więc wartość w zupełności wystarczająca do prawidłowego wysterowania wszystkich głośników, sprzyjająca osiąganiu wysokich poziomów głośności całego systemu.
Układ głośnikowy nawiązuje do pasywnej wersji kolumn Oberon 7 i bazuje na dwudrożnej kombinacji, opartej na miękkiej wysokotonowej kopułce oraz dwóch stożkach nisko-średniotonowych. Firma DALI opracowała własny materiał na membrany głośników nisko-średniotonowych – jest to mieszanka celulozy z włóknami drzewnymi, uzyskiwana w specjalnym procesie łączenia w wysokiej temperaturze. Dlatego membrany cechują się charakterystyczną delikatną brązowawą barwą.
Skrzynki są wykonane z płyt MDF, a wewnątrz zastosowano poprzeczne wzmocnienia oraz wytłumienie z wełny mineralnej. Sygnał do wzmacniaczy doprowadzany jest bezprzewodowo, drogą cyfrową. Jedynymi kablami są więc doprowadzające prąd 230V, co upraszcza całą instalację do maksimum i ogranicza koszty, gdyż nie musimy kupować kabli głośnikowych.
Kolumn nie wyposażono w żadne wejścia, należy więc korzystać z modułu DALI Sound Hub Compact. W zestawie znajduje się pilot zdalnego sterowania, dzięki czemu nie wstając z fotela można błyskawicznie dokonać zmiany obsługiwanego przez DALI Sound Hub Compact źródła, bądź skorzystać z innych opcji.
Zważywszy na fakt, że są to kolumny aktywne, zastosowano w nich technologie, które wpływają na poprawę współpracy między wzmacniaczem a głośnikami. Chodzi nie tylko o brak długich odcinków kabli między głośnikami a wzmacniaczem, ale przede wszystkim użycie aktywnych zwrotnic, zwykle bardziej precyzyjnych niż ich pasywne odpowiedniki. Głośniki otrzymują zatem sygnał o pożądanej charakterystyce ściśle dostosowanej do ich wymagań.
DALI Oberon 7 C dostępne są w czterech wariantach kolorystycznych – satynowej bieli lub czerni, jasnym dębie oraz ciemnym orzechu. Wykończone są folią winylową udanie imitującą drewniane odpowiedniki. Maskownice montowane są do frontów za pośrednictwem klasycznego systemu opartego na kołkach.
Kolumny spoczywają na odlewanych z metali lekkich eleganckich cokołach, nadających całej formie lekkości, a jednocześnie gwarantujących stabilne podparcie. Dodatkowo w cokoły można wkręcić regulowane kolce.
Melodyjnie i potężnie
"Siódemki" w wersji aktywnej potrafią zadziwić swoim potencjałem, nie tylko pod względem dynamiki, ale też charakterem niskich tonów. Bas w wykonaniu Oberon 7 C jest gęsty, zwarty, dobrze kontrolowany, trzymany w ryzach, a kiedy trzeba atakujący z należytą siłą. To właśnie owa zwartość niskich tonów, niezależnie od odtwarzanego muzycznego materiału, zrobiła na mnie największe wrażenie. Jest to typowe dla aktywnych zestawów głośnikowych, dysponujących wysokosprawnymi wzmacniaczami klasy D.
Dynamiczne utwory w wykonaniu grupy Mesh i elektroniczne dźwięki takich wykonawców, jak Tangerine Dream i De/Vision zaskoczyły mnie witalnością brzmienia. Co więcej, nawet przy sporych poziomach głośności obyło się bez słyszalnej kompresji. Bas cechował się zdecydowanym i szybkim uderzeniem, a kiedy trzeba było, stawał się miękki i rozłożysty. Zwłaszcza w utworach Tangerine Dream niektóre partie instrumentalne brzmiały potężnie i efektownie.
Z drugiej strony można odnieść wrażenie, że Oberon 7 C należą do kolumn oferujących kulturalne i dosyć dobrze wyważone brzmienie. Generalnie objawia się to nienarzucającymi się wysokimi tonami, które są jednocześnie czytelne i dobrze zróżnicowane. Jeśli ktoś oczekuje od kolumn plastycznego i łagodnego, ale jednocześnie dźwięcznego brzmienia, to powinien wciągnąć Oberony 7 C na swoją listę odsłuchową.
Miękka kopułka tekstylna potrafi wystarczająco dobrze rozciągnąć wybrzmienia poszczególnych instrumentów. Przekonałem się o tym sięgając po utwory Wyntona Marsalisa, gdzie delikatne uderzenia w talerze perkusyjne, zostały dobrze podkreślone, ale i odpowiednio zaakcentowane w czasie, dzięki czemu nie zostały zamaskowane przez instrumenty większego kalibru np. trąbkę czy bas. Ponadto kolumny są w stanie zaoferować przyzwoitą rozdzielczość grania, typową dla lekkich, miękkich kopułek, przy zachowaniu mikrodynamiki na poziomie umożliwiającym właściwe odtworzenie nawet skomplikowanych brzmieniowo instrumentów, jak klawesyn czy lutnia.
Średnie tony w wykonaniu Oberon 7 C są nieco bardziej stonowane niż w przypadku podstawkowego modelu 1 C i bynajmniej nie chodzi o brak otwartości czy harmonii w przejściu w zakres wysokich lub niskich tonów, a raczej o łagodniej podkreśloną dynamikę.
W odtwarzaniu wokali model 1 C okazał się być bardziej bezpośredni, oferując typowo monitorowy styl grania, natomiast w przypadku zdecydowanie większych Oberon 7 C mamy do czynienia z większą masą dźwięków. Wokal Freddy'ego Cole'a był pełniejszy, ale już nie tak wyrazisty jak w przypadku monitorów 1 C. Różnice w brzmieniu wynikają wprost z zastosowania znacznie większych głośników nisko-średniotonowych, zdolnych do poruszenia większych mas powietrza. Z tego względu pierwsze skrzypce zaczynają grać duże dźwięki pojawiające się również w średnicy.
Bas w wykonaniu Oberon 7 C jest gęsty, zwarty, dobrze kontrolowany, trzymany w ryzach, a kiedy trzeba atakujący z należytą siłą.
Oberon 7 C stworzono do pracy w dużych pomieszczeniach i w takich będą spisywać się najlepiej, oferując dźwięk o rozmiarach adekwatnych do metrażu pokoju odsłuchowego. Kolumny operują dużymi dźwiękami, więc budowanie zjawisk przestrzennych w muzyce rockowej czy klasyce, przychodzi im bez najmniejszego trudu. Obraz stereo cechuje się w tym przypadku pełnymi i nasyconymi źródłami pozornymi. Scena dźwiękowa kreowana jest pod dyktando potęgi i obszerności. Kolumny skupiają się przede wszystkim na rozmiarach odtwarzanej muzyki, nie próbując nawet budować kameralnego klimatu na podobieństwo monitorów Oberon 1 C.
Warto wiedzieć
DALI Sound Hub Compact jest nieco mniej rozbudowanym urządzeniem względem bardziej zaawansowanego konstrukcyjnie Dali Sound Hub, który jest polecany do współpracy z kolumnami aktywnymi z wyższej serii Rubicon C. Można go wykorzystać nawet w roli przedwzmacniacza w klasycznej konfiguracji stereo, ponieważ wyposażony jest w analogowe wyjścia z regulowanym poziomem napięcia. Mimo to nawet pozbawiony tej funkcji, tańszy DALI Sound Hub Compact wciąż jest znakomitą propozycją dla osób decydujących się na zakup aktywnych kolumn Oberon C. Dzięki niemu możemy połączyć się nie tylko z odtwarzaczem CD, ale też innymi źródłami bazującymi na analogowych wyjściach stereo.
Oprócz tego DALI Sound Hub Compact jest w stanie łączyć się z cyfrowymi źródłami sygnału poprzez cyfrowe wejścia optyczne, jak również HDMI z funkcją kanału zwrotnego ARC. Natomiast dzięki funkcji Bluetooth można strumieniować muzykę z wielu urządzeń przenośnych takich jak smartfon, laptop czy tablet. DALI Sound Hub Compact bez względu na typ obsługiwanego źródła przesyła potem sygnał drogą bezprzewodową przy wykorzystaniu pasma radiowego o częstotliwości w zakresie 5725-5875MHz. Dlatego nie musimy stosować kabli głośnikowych ani sygnałowych. Wystarczy jeden, dostarczający do wzmacniaczy napięcie 230V z gniazdka czy listwy zasilającej.
Podsumowanie
Aktywna wersja klasycznych kolumn podłogowych Oberon doskonale wtapia się w obecne realia szeroko pojętego minimalizmu oraz rosnących wymogów związanych z łatwością obsługi i szybkością konfiguracji. Pięknie zaprojektowane detale dodają prostopadłościennej skrzynce uroku, a niezbędny do ich obsługi bezprzewodowy moduł DALI Sound Hub Compact, oferuje niezbędny zestaw złączy do obsługi przeróżnych źródeł. Miłośników strumieniowania muzyki z przenośnych urządzeń na pewno ucieszy funkcja Bluetooth.
Oberon 7 C dysponują wystarczająco wydajnym układem głośnikowym, aby nagłośnić pomieszczenia o dużej powierzchni, reprodukującym dźwięk zwarty o dobrej kontroli w basie i obszernie prezentowanej przestrzeni.