Niemiecki Trigon Elektronik GmbH z siedzibą w Fuldabruck ma w ofercie pokaźną gamę urządzeń. Niedawno testowałem system stereo z najniższej serii Exxact i przy tej okazji szerzej przedstawiłem portfolio tego producenta, więc tym razem ograniczę się do serii Exxceed. W jej skład wchodzą trzy komponenty, a mianowicie odtwarzacz CD, serwer muzyczny oraz wzmacniacz zintegrowany.
Budowa
O ile w przypadku serii Exxact wzmacniacz bazował na stopniach końcowych pracujących w klasie D, to znacznie droższa integra Trigon Exxceed Integrated, wykorzystuje mocno rozbudowane stopnie końcowe pracujące w klasie AB. Jednak sądząc po dużych radiatorach, bliżej mu do wzmacniaczy klasy A.
Wszystkie urządzenia z serii Exxceed cechują się charakterystycznymi wyświetlaczami LCD z matrycą TFT oraz podświetlanymi sensorami dotykowymi, przewidzianymi do ręcznej obsługi.
W porównaniu z niedawno testowanym, tańszym systemem stereo z serii Exxact, wzmacniacz Trigon Exxceed Integrated dysponującą znacznie wyższą mocą i wydajnością prądową. Predysponuje go to do konfiguracji nawet z bardzo wymagającymi zestawami głośnikowymi np. wielodrożnymi, wyposażonymi w prądożerną sekcję niskotonową.
Wzmacniacz i odtwarzacz dysponują solidnymi, odpornymi na rezonanse, "głuchymi" obudowami. W ich przypadku mamy do czynienia z budową kanapkową. Dwie aluminiowe płyty o różnej grubości przedzielono specjalną substancją elastyczną, pochłaniającą mikrodrgania. Poszczególne elementy chassis są specyficznie skręcane poprzez "dystanse" dodatkowo wygaszające drgania. Całość prezentuje się bardzo solidnie, ale i estetycznie, ponieważ producent zadbał o eleganckie wykończenie z dbałością nawet o drobne detale.
Odtwarzacz CD
Odtwarzacz wykonano w oparciu o architekturę typową dla montażu SMD, zwłaszcza sekcję sygnałową. Na oddzielnej płytce drukowanej obsługującej tor analogowy, znajdziemy między innymi znakomity przetwornik cyfrowo-analogowy ES9026PRO Sabre. W dalszej części czystego już, analogowego toru sygnałowego są wzmacniacze operacyjne Analog Devices 4898-2 ze sprzężeniem zwrotnym i liniowym stopniem wejściowym, charakteryzującym się niskim poziomem szumów oraz wewnętrzną kompensacją, gwarantującą wysoki poziom narastania przy jednocześnie niskim poziomie szumów.
Obwody analogowe, jak i cyfrowe są zasilane za pośrednictwem stabilizowanych gałęzi napięciowych. Sam układ zasilania robi duże wrażenie, ponieważ wykorzystano w tym przypadku dwa niezależne, ekranowane transformatory niskiej mocy renomowanego producenta, firmę Talema.
Zarówno sekcja cyfrowa, jak i analogowa są zasilane z niezależnych torów zasilających. Prostowniki zbudowano w oparciu o dyskretną architekturę, natomiast stopnie filtracji prądu oparto na selekcjonowanych kondensatorach elektrolitycznych o dużej pojemności.
Dla wyjść sygnałowych toru zbalansowanego, jak i klasycznego na gniazdach RCA, zastosowano hermetyczne przekaźniki, natomiast znaczną część elektroniki sterującej zainstalowano na płytce drukowanej tuż za wyświetlaczem LCD. W przypadku odtwarzacza użytkownik ma do dyspozycji dwa optyczne i dwa koaksjalne wyjścia cyfrowe, natomiast w sekcji analogowej znalazło się po parze wyjść XLR i RCA.
Wzmacniacz
Wzmacniacz wypełniony po brzegi elektroniką, imponuje rozmachem konstrukcyjnym. Amplifikację zaprojektowano w układzie dual-mono, tak więc zarówno lewy, jak i prawy kanał otrzymują napięcie z separowanych torów zasilających. Każdy kanał ma transformator toroidalny, wysokoprądowy układ prostujący, a także magazyn prądowy oparty na czterech kondensatorach elektrolitycznych o sporej pojemności. Na osobnej płytce znalazł się przedwzmacniacz wraz z analogową sekcją wejściową – sekcja głośności oparta jest na aktywnym układzie regulującym napięcie na wyjściu, natomiast wejścia obsługiwane są zautomatyzowanym selektorem źródeł współpracującym z hermetycznymi przekaźnikami. Sekcję obsługującą sygnał cyfrowy również umieszczono na osobnej płytce drukowanej z montażem przeprowadzonym w technologii SMD.
Tranzystory mocy zamontowano do bocznych sekcji obudowy wzmacniacza, które tworzą olbrzymie, aluminiowe, jednoczęściowe radiatory. Zarówno końcówka mocy obsługująca lewy, jak i końcówka mocy obsługująca prawy kanał, dysponują niezależnymi radiatorami, co jest typowe dla konstrukcji dual-mono.
Wzmacniacz ma bogatą paletę wejść, bo wśród cyfrowych znajdziemy dwa optyczne oraz dwa koaksjalne. Z kolei w torze analogowym użytkownik może wykorzystać trzy pary wejść RCA i jedną XLR. Można również wyprowadzić sterowany sygnał z przedwzmacniacza zarówno poprzez wyjścia XLR, jak i RCA.
W przypadku wzmacniacza, jak i odtwarzacza główne włączniki zasilania znalazły się z tyłu urządzeń, w okolicy gniazda zasilającego IEC. Natomiast włączniki uruchamiające tryb pracy lub czuwania, ulokowano z przodu nieopodal wyświetlacza LCD. Do zdalnego sterowania odtwarzaczem CD, jak i wzmacniaczem, producent przewidział elegancki i dosyć wygodny pilot w aluminiowej obudowie.
Jakość dźwięku
Testując niedawno tańszy system marki Trigon z serii Exxact, przekonałem się, że te urządzenia najlepiej brzmią za pośrednictwem zbalansowanej transmisji sygnału analogowego. Podobnie jest w przypadku tego zestawu, aczkolwiek słychać, że różnica w jakości dźwięku między sygnałem przesyłanym poprzez gniazda XLR a RCA, nie jest już tak duża. Warto jednak wiedzieć, że lepsze efekty soniczne uzyskamy poprzez gniazda XLR. Przekonałem się o tym gdy postanowiłem posłuchać odtwarzacza, a potem wzmacniacza w towarzystwie innych komponentów.
Odsłuchy zacząłem naturalnie od firmowego zestawienia, a system napędzał dwudrożne kolumny podłogowe własnej konstrukcji. W tym zestawieniu Trigon pokazał duży potencjał brzmieniowy, właśnie za pośrednictwem zbalansowanej transmisji poprzez gniazda XLR.
Żeby porównanie z wcześniej testowanym systemem Trigon było jak najbardziej wiarygodne, zastosowałem to samo okablowanie, a mianowicie interkonekty sygnałowe marki Acrolink 7N-A2400III w wersji RCA i XLR. Brzmienie w takim zestawieniu i przy transmisji zbalansowanej, cechowało się dojrzałością i wyrafinowaniem w prezentacji barwy, co najlepiej było słychać w utworach jazzowych i klasyce. Z kolei konturowy, punktowy, nisko zapuszczający się bas, dominował w utworach rockowych, gdzie wymagana jest bezpretensjonalnie zaprezentowana dynamika, mająca wpływ na całościowy odbiór muzyki tego gatunku.
Niezależnie od repertuaru dźwięk jest plastyczny, czytelny, a źródła pozorne precyzyjnie osadzone w przestrzeni. Jednak brzmienie tego systemu nacechowane jest własnym charakterem objawiającym się delikatnym zmiękczeniem konturów i lepszym wypełnieniem dźwięku poszczególnych instrumentów, bez śladu kompresji. Dźwięk jest energiczny, sprężysty, zdecydowany, dobrze kontrolowany i przede wszystkim niezwykle plastyczny.
Brzmienie tego niemieckiego systemu zrobiło na mnie wielkie wrażenie. Jest w nim pewna magia sprawiająca, że odtwarzana muzyka wciągająca słuchacza bez reszty, a przy tym nie jest natarczywa, ani nadmiernie agresywna. Za ten stan rzeczy w dużej mierze odpowiada wzmacniacz, ponieważ nawet gdy zmieniłem firmowy odtwarzacz Exxceed na lampowego Ayona CD-10 II, nadal czar nie prysnął.
Końcówki mocy pracujące w klasie AB jakimi dysponuje Trigon Exxceed oferują dźwięk, który plasuje się między tym co potrafią wzmacniacze klasy AB i A. Mamy więc znakomitą kontrolę brzmienia w pełnym paśmie przy mocnym nasyceniu barwą, jakiego możemy oczekiwać po wzmacniaczach A-klasowych.
System marki Trigon oferuje liniowe brzmienie o bardzo wyrównanej charakterystyce. Z tego względu ani wzmacniacz, ani odtwarzacz nie ciska w słuchacza bezpardonowo przetwarzanymi harmonicznymi, ale podaje każdy dźwięk z wielką estymą i kulturą, jakby chciał wydobyć z każdego detalu jego najpiękniejsze cechy. Bardzo dobrze wypadła muzyka elektroniczna, zyskująca na wypełnieniu i plastyce poszczególnych dźwięków. Utwory Vangelisa czy Tangerine Dream brzmiały tak, jakby zostały w pewnych aspektach dopalone przez lampową amplifikację – pojawiło się delikatne ciepełko sprawiające, że muzyka była bardziej czarująca i sugestywna, a tym samym przyjemniejsza w odbiorze.
Niezależnie od repertuaru dźwięk jest plastyczny, czytelny, a źródła pozorne precyzyjnie osadzone w przestrzeni.
Po przełączeniu się na złącza RCA średnica nieznacznie się wycofywała względem wysokich i niskich tonów. Dynamika subtelnie się uspokoiła, tak jakby cały system przeszedł w bardziej relaksacyjny tryb brzmienia. Być może niektórym osobom właśnie taki styl bardziej odpowiada, więc jest możliwość jego kreowania dzięki zmianie sposobu transmisji poprzez gniazda XLR lub RCA.
Warto wiedzieć
Wzmacniacz Trigon Exxceed Integrated wyposażono w rozbudowany układ zasilający składający się z dwóch transformatorów toroidalnych o znacznej mocy. Każdy z transformatorów przyporządkowano do zasilania tylko jednego kanału. Taki układ z osobnymi transformatorami oraz końcówkami mocy często określany jest mianem pełnego dual-mono. Aczkolwiek bardzo często możemy się również spotkać z inną konfiguracją dual-mono, opartą na oddzielnych końcówkach mocy, osobno obsługujących lewy oraz prawy kanał, ale czerpiących prąd ze wspólnego transformatora i wspólnej baterii kondensatorów.
Czasem magazyn prądowy jest też dzielony indywidualnie dla lewego i prawego kanału, podobnie jak ma to miejsce z transformatorami, co pozwala ograniczyć szumy i przesłuchy między kanałami. Generalnie nie można mieć jednak pewności, że zastosowana w danym wzmacniaczu konfiguracja z dwoma transformatorami i oddzielnymi końcówkami mocy dla kanału lewego i prawego będzie na pewno miała przewagę nad konfiguracją ze wspólnym transformatorem dla obydwu kanałów. Wiele zależy od jakości samego transformatora, jego wykonania oraz materiałów użytych do jego budowy. Często jest tak, że w droższych wzmacniaczach jeden najwyższej klasy transformator dla obydwu kanałów oferuje zasilanie na wyższym poziomie, niż układ z dwoma transformatorami zastosowany w nieco tańszych konstrukcjach.
Podsumowanie
System Exxceed oferuje zupełnie inną estetykę wykonania niż tańszy Exxact. Prezentuje się bardziej futurystycznie. Obudowy poszczególnych komponentów są solidniejsze, a ich konstrukcja sprawia, że są odporniejsze na rezonanse. Do mocnych stron testowanego systemu można zaliczyć bogate wyposażenie w gniazda, zarówno w przypadku odtwarzacza CD, jak i wzmacniacza.
Należy podkreślić, że Exxceed Integrated dysponuje ponadprzeciętnie wydajnymi stopniami końcowymi klasy AB. Dzięki temu jego finezją brzmienia i zaangażowaniem może konkurować z konstrukcjami z wyższego pułapu cenowego.
System Exxceed gra dźwiękiem zrównoważonym, nasyconym i naturalnym, co jest ukłonem ku bardziej wymagającym użytkownikom.