Produkty węgierskiego Heeda cechują się nowoczesnym designem, prostotą obsługi i niewielkimi gabarytami. Do niedawna elektronika w katalogu tego producenta była podzielona na trzy serie: Modular, Elixir i najbardziej znaną Obelisk. Ostatnio do tego zacnego grona dołączyła seria Lagrange, ale o dziwo zawierająca tylko jeden komponent w postaci wzmacniacza, oraz seria Thesis. I to właśnie urządzenia pochodzące z tej wymienionej jako ostatnia, trafiły do naszych testów. Thesis jest najbardziej zaawansowaną technicznie linią produktów, mają odzwierciedlać brzmieniowy ideał do jakiego od początków swojej działalności zmierzał węgierski Heed Audio.
W skład serii Thesis wchodzą dwa przedwzmacniacze Lambda i Alpha, monofoniczna końcówka mocy Omega, stereofoniczna końcówka mocy Gamma, zaawansowany przedwzmacniacz gramofonowy PHI, odtwarzacz CD Delta i uzupełniający całą linię produktów, zewnętrzny zasilacz PI, mający niebagatelny wpływ na poprawę jakości reprodukowanego brzmienia. Widać wyraźnie, że Heed zapewnia duże pole manewru przy doborze poszczególnych komponentów.
Bazując na urządzeniach serii Thesis, można zbudować dwa rodzaje dzielonego systemu: pierwszy w oparciu o stereofoniczną końcówkę mocy, a drugi wyposażony w oddzielne monobloki, dzięki czemu użytkownik może go dalej rozbudowywać. Natomiast dzięki dwóm przedwzmacniaczom może eksperymentować z różnie skonfigurowanymi systemami i wybrać ten najlepiej brzmiący w określonym zestawieniu.
Mimo że seria Thesis miała swoją premierę stosunkowo niedawno to, jak zapewnił nas węgierski producent, nad wszystkimi komponentami pracowano latami. Zaprojektowano i wykonano je w oparciu o wieloletnie doświadczenie firmy oraz wykorzystując najnowsze zdobycze technologiczne Heed Audio.
Budowa
Thesis Line jest bardzo zaawansowaną linią produktów, to absolutny top w ofercie marki Heed. Zresztą wystarczy przeanalizować budowę poszczególnych komponentów, żeby przekonać się, że są to obecnie najbardziej wyszukane konstrukcyjnie urządzenia znajdujące się w katalogu tego producenta.
Znakomite wrażenie robi przedwzmacniacz Lambda, w całości zbudowany na elementach dyskretnych, z torem zasilającym, bazującym na wydajnym transformatorze toroidalnym o mocy 60VA. Dostarcza on napięcie z dwóch oddzielnych odczepów do niezależnych sekcji sygnałowych prawego oraz lewego kanału. Obydwie sekcje zasilające tor sygnałowy są stabilizowane i bazują na wysokiej jakości podzespołach. W filtrach prądowych wykorzystano między innymi mostki prostownicze w całości skonstruowane na oddzielnych diodach, a także selekcjonowane kondensatory elektrolityczne marki Mundorf z ekskluzywnej serii M-Lytic. Kondensatory sprzęgające sekcję regulacji głośności z odrębnymi sekcjami przedwzmacniającymi dla lewego i prawego kanału, należą do wysokiej klasy polipropylenowych jednostek, wyprodukowanych według ścisłej specyfikacji narzuconej przez Heed Audio.
Przedwzmacniacz Lambda może współpracować z opcjonalnym zewnętrznym zasilaczem Thesis PI, posiadającym potężny 300VA transformator toroidalny oraz baterię kondensatorów M-Lytic o łącznej pojemności 40.000µF.
Thesis PI może jednocześnie zasilać dwa urządzenia. Przykładowo jest w stanie dostarczać równolegle prąd zarówno do przedwzmacniacza gramofonowego Thesis PHI oraz do przedwzmacniacza Lambda, wydatnie poprawiając walory soniczne obydwu urządzeń. Thesis PI jest zatem doskonałym rozwiązaniem dla osób chcących znacząco poprawić walory brzmieniowe wyżej wymienionych urządzeń, przy stosunkowo niewielkiej inwestycji.
Dwukanałowa końcówka mocy Thesis Gamma bazuje na układzie zasilającym, w którego skład wchodzi 300VA masywny, izolowany, w celu minimalizacji wibracji, transformator toroidalny, ale również na ponadprzeciętnie elastycznych stopniach końcowych, zdolnych do współpracy z obciążeniem 1,6Ω, co jest typowe dla najbardziej wydajnych wzmacniaczy z hi-endowej półki cenowej. Za te imponujące właściwości dwukanałowej końcówki mocy Thesis Gamma odpowiada przede wszystkim duży bufor prądowy, składający się z czterech kondensatorów elektrolitycznych Mundorf z serii M-Lytic, o łącznej pojemności 40.000µF. Na dodatek wspomaganych dodatkową baterią w wyjściowym stopniu prądowym dla stopni końcowych – zainstalowano tam jeszcze dwa dodatkowe kondensatory elektrolityczne Mundorf M-Lytic o pojemności 10.000µF każdy.
W torze sygnałowym znalazły się wysokiej klasy kondensatory polipropylenowe, wykonane na specjalne zamówienie przez zewnętrznego podwykonawcę sygnowane logiem Heed.
Przedwzmacniacz gramofonowy Thesis PHI cechuje się nieprzeciętnie wysoką funkcjonalnością. Heed Audio dołożył wszelkich starań, żeby zaprojektować Phono Stage zdolny zaspokoić gusta nawet najbardziej wybrednych miłośników muzyki odtwarzanej z płyt winylowych. Thesis PHI obsługuje zarówno gramofony wyposażone we wkładki magnetyczne typu MM, jak i MC. Przewidziano opcję indywidualnej regulacji impedancji oraz poziomu wzmocnienia dla wkładek typu MC. Ponadto wyposażono go również w wyjścia sygnałowe o niskim i wysokim poziomie wzmocnienia dla obydwu rodzajów wkładek.
PHI jest naszpikowany po same brzegi najwyższej jakości, selekcjonowanymi elementami. To przedwzmacniacz gramofonowy o zaawansowanej konstrukcji zrealizowanej w całości na elementach dyskretnych. Uwagę zwracają nie tylko wysokiej jakości kondensatory polipropylenowe, ale również elektrolity, w filtrze prądowym sekcji przedwzmacniacza MC, dostarczone przez markę Nichicon.
Wszystkie urządzenia wchodzące w skład serii Thesis mają designerskie, nowocześnie podświetlane fronty, zbudowane na płytach z odlewów metali lekkich, a także masywne obudowy skonstruowane z lakierowanych proszkowo płyt stalowych. Wysokiej jakości gniazda RCA dopełniają komfortu użytkowania oraz wizji perfekcyjnie wykonanych urządzeń, zgodnych z najwyższymi standardami.
Jakość brzmienia
Seria Thesis Line Heed Audio zbliżyła się do granicy brzmienia prezentowanej przez najwyższej klasy urządzenia high-end, a przecież jeśli spojrzymy na ceny poszczególnych komponentów, a potem policzymy za ile możemy zbudować określony system, to okazuje się, że są to urządzenia o wyjątkowo atrakcyjnym stosunku jakości brzmienia i wykonania do ceny.
Brzmienie pozbawione jest jakichkolwiek niedostatków, daremnie tu szukać słabych punktów.
Thesis Line niewątpliwie stanowi odzwierciedlenie brzmieniowego ideału do jakiego od lat zmierzał Heed Audio. Brzmienie reprodukowane przez system oparty na przedwzmacniaczu Lambda (przedwzmacniacz wspomagany był przez opcjonalny zasilacz PI), dwukanałowych stopniach końcowych Gamma oraz odtwarzaczu CD, było ponadprzeciętnie namacalne i sugestywne z gęstą jak pudding fakturą brzmieniową, a poszczególne instrumenty odwzorowane były w niemal realnej skali. System Thesis pod tym względem wręcz ociera się o perfekcję, dając słuchaczowi poczucie fizycznego obcowania z artystami i ich instrumentami, niczym podczas wykonania na żywo. Do tego oferuje plastyczny, a jednocześnie zrównoważony, przekaz, doskonale wpasowujący się w charakter brzmienia kolumn Spendor A7 czy Phonar Veritas P4 Next, z których korzystałem podczas odsłuchów. W tej konfiguracji dźwięk wzniósł się na brzmieniowe wyżyny.
Thesis daje przede wszystkim poczucie nieograniczonej mocy i to bez względu na podpięte zespoły głośnikowe, co jest typowe dla stopni końcowych dysponujących tak wysoką rezerwą prądową. Postawiono na wyrafinowany przekaz muzyczny, oparty na doskonale zorganizowanej strukturze brzmieniowej. Ten zestaw imponował wyraźnym rysunkiem przestrzennym i niesamowitą przejrzystością w odtwarzaniu wysokich i średnich tonów.
Taki styl grania potęguje wrażenie czytelności dźwięku, sprawiając, że do naszych uszu dociera znacznie więcej informacji. Przekonałem się o tym zwłaszcza w muzyce klasycznej i jazzowej. Zaskakująco dobrze poradził sobie także w repertuarze rockowym, wyciągając z muzyki wiele elementów, które na pierwszy rzut ucha mają niewielkie znaczenie. Było tak chociażby w przypadku kultowego albumu "Ok Computer" zespołu Radiohead. W pamięci zapadł mi sposób w jaki zestaw Heed Audio odtworzył utwór "No Surprises". Wrażenie zrobiły na mnie perfekcyjne wręcz wybrzmiewające wysokie tony. Ponadto drobne dźwięki w górnych rejestrów zostały subtelnie wygładzone i nieco osłodzone, a każdy z nich był wyraźnie zaakcentowany w przestrzeni.
Z kolei zakres średnich tonów, powinien przypaść do gustu osobom ceniącym bogaty i wierny przekaz zgodny z zamysłem realizatora dźwięku. Na tym polu Heed wykazuje się dużą autentycznością, zwłaszcza jeśli chodzi o odwzorowanie charakteru barw poszczególnych żywych instrumentów i wokali. System marki Heed jest w stanie zaprezentować brzmienie w sposób wierny, naturalny, ale i swobodny, bez kompresji objawiającej się przytłoczonymi w charakterze niskimi tonami, operującymi z nadmierną twardością czy też przesadną rozłożystością.
Bas jest w pełni kontrolowany, nie tylko w kontekście prowadzenia rytmu, ale również w odwzorowaniu motoryki. A tam gdzie szczególnie wymaga tego materiał muzyczny, zwłaszcza w klasyce, zakres niskich tonów cechuje się pełną, nieskrępowaną barwą, bez cienia zafałszowania.
Przedwzmacniacz gramofonowy PHI, w połączeniu z gramofonem dps3 marki Bauer Audio, zaopatrzony we wkładkę magnetyczną MC Dynavector dv-20x2l, zaprezentował brzmienie na poziomie hi-endowym, z typową, mocno zaznaczoną, analogową, gęstą fakturą brzmieniową o bardzo dobrej rozdzielczości w prezentacji nawet najsubtelniejszych mikrodźwięków. Najlepiej słyszalne to było w zakresie wysokich tonów. Album "Dziecko Słońca" Marka Bilińskiego, zabrzmiał za pośrednictwem PHI współpracującego z przedwzmacniaczem Lambda i końcówką mocy Gamma ponadprzeciętnie swobodnie i jednocześnie szczegółowo, dzięki czemu w pełni mogłem docenić ogromny potencjał tego wspaniałego wydawnictwa, pochodzącego z odświeżonej, wydanej na winylu dyskografii tego artysty.
Podsumowanie
Thesis Line zbudowano w oparciu o najwyższej jakości elementy elektroniczne i wieloletnie doświadczenia węgierski Heed Audio. System ten konstrukcyjnie, jak i dźwiękowo, reprezentuje poziom jakiego nie spodziewałem się po komponentach w tej cenie. Brzmienie pozbawione jest jakichkolwiek niedostatków, daremnie tu szukać słabych punktów. Thesis Line zadowoli zarówno miłośników minimalistycznych, jak i dzielonych systemów audio, gdzie właściwości brzmieniowe każdego z komponentów, można wykorzystać do granic możliwości. I co ważne, bez ryzyka wpadki związanego na przykład z niewystarczającą wydajnością wzmacniacza, gdy zmuszony jest do współpracy z wymagającymi kolumnami. System Thesis Line zapewnia neutralny, a jednocześnie wciągający i angażujący styl brzmienia, więc dopasowanie go do dowolnych, dobrze brzmiących zestawów głośnikowych nie powinno stanowić większego wyzwania. Nie mniej jednak w firmowym zestawieniu, proponowanym przez dystrybutora, opartym na kolumnach Phonar Veritas P4 Next, lub Spendor A7, udało się osiągnąć dźwięk na poziomie znacznie droższych systemów.
Thesis zaimponował mi tym, że za stosunkowo niewielkie pieniądze dostajemy w pełni dzielony system, oparty na przedwzmacniaczu Lambda i dwukanałowej końcówce mocy Gamma. Co należy jednak podkreślić, seria Thesis, daje duże możliwości wzbogacenia bazowego zestawienia stereo o oferujący ponadprzeciętne funkcje przedwzmacniacz gramofonowy PHI, a opcjonalnie również zasilacz PI. Ten ostatni komponent umożliwia osiągnięcie pełni możliwości zasilanych za jego pośrednictwem urządzeń.