Założona w 1975 roku w Mediolanie firma Chario Audio, to niewielka, specjalistyczna manufaktura, która jako jedna z nielicznych sama produkuje zarówno obudowy, jak i przetworniki. Ich kolumny słyną z wytwornego, charakternego brzmienia i stolarki na bardzo wysokim poziomie. Na przestrzeni ostatnich lat bardzo dużą popularność zdobyły kolumny z serii Constellation. Niedawno wprowadzono do sprzedaży ich drugą generację.
Model Delphinus, który otrzymaliśmy do testu, jest jednym z dwóch monitorów wchodzących w skład serii Constellation MKII. Drugim jest Lynx MKII, nieco mniejszy niż Delphinus, wyposażony w głośnik nisko-średniotonowy o średnicy 130mm. W serii Constellation MKII znajdują się również dwie konstrukcje wolnostojące: Cygnus MKII oraz Pegasus MKII. Te kolumny przewidziano do użytku w pomieszczeniach o znacznie większej powierzchni.
Budowa
Delphinus to klasyczna, dwudrożna, dwugłośnikowa konstrukcja, przeznaczona na podstawkę. Różni się ona jednak od innych nietypowym układem głośnikowym, zdolnym do współpracy przy znacznie niższym podziale częstotliwości niż w większości podobnych zestawów. Wartość podziału wynosi 1500Hz, co oznacza, że projektantom tych kolumn, zależało na wykorzystaniu jak najlepszych charakterystyk kierunkowych, gwarantowanych przez kopułkę wysokotonową o specyficznej konstrukcji. Głośnik wysokotonowy zastosowany w Chario Delphinus MKII dysponuje kopułką o znacznie większej średnicy. Standardem jest 25mm, czasami zdarzają się kopułki 28mm. Tymczasem membrany kopułkowe w Delphinus MKII mają średnicę aż 38mm. Kopułka wysokotonowa o takich rozmiarach jest w stanie przenieść większą energię i jest zdolna do odtwarzania górnych partii średnich tonów, czego nie można powiedzieć o większości standardowych głośników wysokotonowych.
Duża kopułka nie może być jednak ciężka, dlatego zdecydowano się zastosować gęsto tkany materiał nasączany substancją tłumiącą rezonanse. Do tego głośnik dysponuje specjalnie zaprojektowaną komorą, znajdującą się tuż za układem magnetycznym, co pozwoliło skutecznie obniżyć rezonans kopułki i tym samym umożliwić jej pracę w szerszym zakresie częstotliwości. Cewkę o zwiększonej średnicy dostosowano do pracy przy wyższych temperaturach, dzięki czemu jest ona zdolna do przenoszenia większej mocy, będącej pochodną dosyć niskiej wartości podziału, ustalonej za pośrednictwem zwrotnicy.
Przetwornik nisko-średniotonowy jest klasyką gatunku w przypadku kolumn marki Chario. Jego membranę wykonano z papieru prasowanego w specjalnie opracowanym procesie, dzięki czemu jest ona lekka i jednocześnie oferuje naturalne brzmienie pozbawione rezonansów. We wszystkich kolumnach należących do drugiej generacji serii Constellation użyto przeprojektowanych głośników o jeszcze bardziej wyśrubowanych parametrach. Dzięki wielu zabiegom technologicznym udało się zwiększyć precyzję działania cewek głośnikowych współpracujących ze staranniej wykonanymi szczelinami magnetycznymi.
Dzięki tym rozwiązaniom nowa generacja kolumn Chario cechuje się jeszcze lepszą dynamiką i bardziej naturalnym brzmieniem. Skrzynki nowych kolumn Delphinus wykonano przy zachowaniu najwyższych standardów stolarskich. Obudowy zrobiono z wysokogatunkowych płyt MDF i wzbogacono panelami bocznymi wykonanymi z drewna orzechowego. Jest to cecha charakterystyczna, można powiedzieć znak rozpoznawczy, wszystkich kolumn z serii Constellation od początku jej istnienia.
Inną cechą szczególną tych kolumn jest tunel rezonansowy z wylotem znajdującym się w podstawie skrzynek. To korzystne rozwiązanie, ponieważ wzmocnione przez ten tunel fale niskotonowe promieniowane są w zakresie 360 stopni, co pozwala na równomierne rozładowanie ciśnienia w otoczeniu. Zapobiega to również nadmiernemu wzbudzaniu się basu. W celu prawidłowego działania układu rezonansowego, producent zastosował firmowe, drewniane podstawki o ściśle wyliczonej powierzchni górnej płyty, na której ustawiane są kolumny. Ponadto każdą kolumnę wyposażono w stopy antywibracyjne w formie łagodnie zakończonych stożków dystansujących spód skrzynek od podstawki celem optymalnego rozkładu ciśnienia zakresu niskotonowego.
Klasyczne filtry zwrotnicy, charakteryzujące się tłumieniem 12dB/okt, ulokowano na pojedynczej płytce drukowanej, wyposażonej w elementy dobierane pod względem najniższej stratności i charakteru dźwięku nad jakim Włosi pracowali przez długie lata. Tył kolumn zwieńczono pięknie wykonanymi, pojedynczymi terminalami wejściowymi.
Jakość brzmienia
Dwudrożny układ głośnikowy ma przyjazny dla większości wzmacniaczy przebieg impedancji z minimalną wartością ok. 5,8Ω w zakresie niskich tonów. Oznacza to, że bliżej tym kolumnom do zestawów określonych nominalnie jako 6Ω, niż 4Ω. Atutem modelu Delphinus MKII jest to, że przy przyjaznym przebiegu impedancji osiąga dosyć wysoką efektywność w granicach 90dB. Dodatkowo dwudrożny, dwugłośnikowy układ nie jest prądożerny, z tego względu do pełnego wysterowania tych kolumn wystarczą wzmacniacze osiągające średnie poziomy mocy. Bardzo dobrze brzmiącą konfigurację udało mi się uzyskać z węgierską tranzystorową integrą Obelisk Si III marki Heed.
Chario Delphinus MKII zabrzmią dobrze nawet, gdy będą ustawione na komodzie, lub biurku dosyć blisko ściany. Jednak najlepsze efekty brzmieniowe uzyskamy stosując firmowe, drewniane standy, specjalnie zaprojektowane dla tych kolumn. Standy są zoptymalizowane nie tylko pod względem wysokości, ale również wielkości powierzchni styku spodniej ścianki kolumn z płaszczyzną podstawy, na której je postawimy. Dopiero tak ustawione kolumny zaoferują przestrzenne, swobodne brzmienie i bas o prawidłowej charakterystyce.
Generalnie Chario Delphinus grają dźwiękiem o fenomenalnej gęstości i namacalności, opartym w głównej mierze na wyrafinowanej, ponadprzeciętnie kulturalnej średnicy oraz masywnym i dosyć konturowym basie. Jednak największe wrażenie w brzmieniu tych włoskich monitorów robi stereofonia. Muzyczną namacalność i niemal fizyczne poczucie obcowania z prawdziwymi instrumentami, uzyskano dzięki specyfice konstrukcyjnej głośników, a także niskiemu podziałowi pasma częstotliwości (1500Hz). Kopułka wysokotonowa jest więc w stanie pracować znacznie niżej niż standardowe odpowiedniki, stosowane w konkurencyjnych kolumnach. Dzięki temu kąt promieniowania fal akustycznych jest znacznie większy, co znajduje bezpośrednie przełożenie na sugestywną i bardziej wiarygodną scenę dźwiękową. Wraz z kulturalną średnicą, a także starannie dobraną pod względem efektywności górą pasma, idą w parze dobra dynamika i czytelny przekaz.
Chario Delphinus należy uznać za wzorzec kultury i przestrzenności brzmienia wśród kolumn podstawkowych z tego zakresu cenowego.
Zakres wysokich tonów jest istotny w brzmieniu tych kolumn. Cechą szczególną wysokotonowej kopułki kolumn Delphinus MKII jest umiejętne dozowanie emocji w górze pasma, co ważne bez nadmiernej agresji i wyostrzeń. Producent postawił na jakość górnych rejestrów, a nie na ich ilość. W porównaniu z brzmieniem kolumn Klipsch czy Triangle, które obficie sieją wysokimi tonami, Delphinusy nie są natarczywe ani krzykliwe. Góra jest bardziej uspokojona, złagodzona, co nie oznacza, że jest przez to mniej precyzyjna w odwzorowaniu wszelkich detali. Po prostu nie "kaleczy" wrażliwych uszu ludzi dysponujących dobrym słuchem. Ta cecha szczególnie dobrze sprawdza się w muzyce jazzowej i instrumentalnej.
Chario Delphinus należy uznać za wzorzec kultury i przestrzenności brzmienia wśród kolumn podstawkowych z tego zakresu cenowego. Ich wielką zaletą jest wyrafinowany przekaz, poparty precyzyjnym, masywnym basem, a także przejrzyście brzmiącymi wysokimi tonami, które są adekwatnie dobrane pod względem efektywności do nasyconej, czytelnej średnicy. Zaletą Chario Delphinus jest łatwość w osiąganiu wysokich poziomów głośności, przy jednoczesnym braku słyszalnych zniekształceń.
Inną imponującą cechą jest nie tylko spójność brzmienia na przełomie średnich i wysokich tonów, ale też jego otwartość. Pod tym względem mogą one się mierzyć z bardziej rozbudowanymi, trójdrożnymi kolumnami wolnostojącymi.
Podsumowanie
Dzięki niskiemu podziałowi przy wartości 1500Hz, udało się przesunąć pełne spektrum wysokich częstotliwości w obszar odtwarzany przez głośnik wysokotonowy. Dlatego dźwięk w zakresie wysokich tonów jest praktycznie w całości odtwarzany przez kopułkę, która ma znacznie szerszy kąt promieniowania fal dźwiękowych niż głośnik stożkowy. Zyskuje na tym nie tylko scena dźwiękowa, ale i precyzja górnych rejestrów. Muskularny głośnik wysokotonowy zainstalowany w kolumnach Delphinus MKII radzi sobie z tak niskim podziałem bez najmniejszego wysiłku i jest to dla niego naturalne środowisko pracy. To właśnie dlatego Chario Delphinus MKII oferują rozbudowaną scenę dźwiękową z zachowaniem właściwych proporcji poszczególnych źródeł pozornych, niczym bardziej zaawansowane konstrukcje. Jest to jedna z najmocniejszych stron tych kolumn.
Dzięki niezwykle kulturalnemu przekazowi, zwłaszcza w zakresie wysokich i średnich tonów, kolumny Chario będą dobrym kompanem dla szerokiego spektrum elektroniki, nawet takiej o specyficznym dźwięku. Przykładowo ze wzmacniaczami preferującymi nadmiernie rozjaśniony przekaz wysokich tonów, te monitory nie będą miały problemu.
Kolumny podstawkowe Delphinus MKII są adresowane przede wszystkim do osób ceniących obszerny, zwarty, gęsty dźwięk z masywnym basem. Niewiele monitorów z tego poziomu cenowego może to zaoferować.