s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

hi-fi

DALI Opticon 2 MK2

test |
Kolumny podstawkowe - DALI Opticon 2 MK2

Na rynek trafiła nowa generacja kolumn duńskiego DALI z serii Opticon. Przetestowaliśmy model Opticon 2 MK2, wyposażony w udoskonalony głośnik wysokotonowy.

Seria Opticon 2 MK2 składa się na obecną chwilę z wolnostojących kolumn Opticon 8 MK2 oraz Opticon 6 MK2 i podstawkowych konstrukcji Opticon 2 MK2 oraz Opticon 1 MK2. Jako uzupełnienie do systemu kina domowego w ofercie znalazła się również kolumna centralna Opticon Vokal MK2, a także specjalna kolumna przystosowana do montażu ściennego, wyposażona w płytką obudowę Opticon LCR MK2. W serii Opticon MK2 nie zabrakło również aktywnego subwoofera SUB K-14F oraz dedykowanych podstawek pod kolumny w różnych wersjach kolorystycznych.

Budowa

Opticon 2 MK2 to kolumny przeznaczone na podstawkę, bazujące na prostym, dwudrożnym układzie głośnikowym. Wysokie tony obsługuje miękka kopułka wysokotonowa o średnicy 29mm, a więc membrana jest nieco większa od tych standardowych. Ze względu na udoskonalony proces produkcyjny, w wyniku którego udało się uzyskać jeszcze niższą masę kopułki można było zastosować odpowiednik o nieco większej średnicy, co skutkuje zwiększeniem powierzchni czynnej membrany. Dzięki temu głośnik jest w stanie efektywnie przetwarzać pasmo wysokich tonów do podziału z głośnikiem nisko-średniotonowym przy częstotliwości 2.000Hz.

DALI Opticon 2 MK2

Membranę głośnika nisko-średniotonowego wykonano z celulozy z domieszką włókna drzewnego. W produkcji tego typu membran DALI specjalizuje się od wielu lat. Tak skonstruowana membrana pozwala w kontrolowany sposób rozpraszać rezonanse powstające w jej obrębie. Ponadto, przy wysokim współczynniku tłumienia tego typu stożkowa, membrana cechuje się też pożądaną sztywnością. To dlatego Opticon 2 MK2 są tak wydajne w basie, sprawiając wrażenie jakby były większymi kolumnami.

Skrzynki są solidne, ładne i starannie wykonane, a dostępne są w trzech wersjach kolorystycznych: białej satynie, czarnej satynie (dwie pierwsze to lakier) oraz tobacco. Każdy z tych odcieni można więc dopasować do konkretnie urządzonego wnętrza. Producent wyposażył kolumny w miękkie podkładki, dzięki którym można ustawić je na komodzie lub półce, a także na podstawce bez ryzyka zarysowania danej powierzchni czy spodu kolumny. Płócienne maskownice zostały starannie dopasowane do kształtu kolumn, więc jako całość prezentują się elegancko - równie dobrze wyglądają z maskownicami i bez nich.

DALI Opticon 2 MK2

Wytłumiona wełną syntetyczną komora, w której pracuje głośnik nisko-średniotonowy, jest wentylowana tunelem rezonansowym wyprowadzonym z tyłu. Tuż za pojedynczymi, solidnymi terminalami wejściowymi znajduje się płytka drukowana z elementami zwrotnicy. Filtry są prostymi układami, bazującymi na podzespołach przyzwoitej jakości.

Jakość dźwięku

Charakter brzmienia prezentowany przez Opticon 2 MK2 daje przedsmak tego, co usłyszymy za pośrednictwem większych kolumn z serii Opticon MK2, takich jak Opticon 6 MK2 czy Opticon 8 MK2. Nie zapominajmy jednak, że kolumny podłogowe nie są zalecane do małych pomieszczeń, a więc o powierzchni mniejszej niż 18 metrów kwadratowych. W takich najlepiej sprawdzą się niewielkie dwudrożne kolumny, jakimi są właśnie Opticon 2 MK2.

DALI Opticon 2 MK2

Testowane monitory nie posiadają co prawda wstęgowego głośnika superwysokotonowego, jak bardziej rozbudowane, wolnostojące Opticon 6 MK2 i Opticon 8 MK2. Jednak w ich brzmieniu nie odczujemy dotkliwie braku tego superwysokotonowca, rozciągającego górny skraj pasma poza granice słyszalności ludzkiego ucha. Wysokie tony sprawiają sporo przyjemności z odsłuchu, gdyż cechują się delikatnym, wręcz alabastrowym brzmieniem. Owszem, dźwięk może nie jest tak rozdzielczy i nie ujmuje taką lekkością w cyzelowaniu mikrodetali, jak w przypadku podłogowych kolumn wyposażonych we wstęgi wysokotonowe, ale góra pasma jest wystarczająco świetlista, wręcz promienista, a jednocześnie trochę osłodzona, podawana miękko i gładko. Brzmienie miękkiej kopułki wysokotonowej zainstalowanej w tych kolumnach DALI, kojarzy mi się z dźwiękiem kolumn innego duńskiego producenta, a mianowicie Dynaudio.

Duńczycy zawsze projektowali głośniki wysokotonowe, brzmiące inaczej od większości produkowanych na świecie. Zarówno Dynaudio, jak i DALI należą do marek dodających do brzmienia głośników wysokotonowych coś ekstra, co sprawia, że chce się ich słuchać godzinami. Cechą szczególną Opticon 2 MK2 jest swego rodzaju brzmieniowa szlachetność, objawiająca się rzetelnym przekazem w zakresie wysokich tonów, ale bez bicia rekordów pod względem rozdzielczości, jak ma to miejsce w przypadku droższych kolumn z serii Opticon MK2. Mamy za to subtelną słodycz, gładkość i niewymuszoną dźwięczność przy absolutnym braku agresji.

DALI Opticon 2 MK2

Opticon 2 MK2 sprawiają, że odtwarzana muzyka nabiera rumieńców, mieniąc się w zakresie wysokich tonów bogatą paletą barw. Do tego dochodzi jeszcze taka typowa dla DALI plastyczność w prezentowaniu konkretnych dźwięków w zakresie wysokich tonów, sprawiająca że do uszu słuchacza zawsze dociera czysta i wyraźna góra, ale bez nadmiernej eskalacji nawet tych ostrzej zrealizowanych dźwięków. Przekonałem się o tym chociażby słuchając albumu "Wonderful Life" Colina Vearncombe'a, występującego pod pseudonimem "Black". Na tej płycie zakres wysokich tonów nagrany jest w stylu, jaki przeważał w nagraniach z lat 80. XX wieku. Góra pasma zrealizowana jest nazbyt jasno, więc na analitycznie brzmiących kolumnach, nie szczędzących radosnego przekazu w zakresie wysokich tonów, ta płyta już po odsłuchaniu pierwszego utworu zaczyna być męcząca. Natomiast Opticon 2 MK2 potrafią tak wymodelować dźwięk w paśmie wysokich tonów, że nawet ten album zabrzmi za ich pośrednictwem przyjemnie, nie kłując naszych uszy nadmiarem ostrych dźwięków.

Duńczycy zawsze projektowali głośniki wysokotonowe, brzmiące inaczej od większości produkowanych na świecie.

Zakres średnich tonów jest wyrównany i nieuwypuklony. Mamy tu do czynienia z plastyką, kolorytem i pewnością w operowaniu brzmieniem takich instrumentów, jak trąbka czy skrzypce. Przykładowo w muzyce jazzowej, a konkretnie utworach Diany Krall, smyczki miały wystarczającą masą i wypełnienie. DALI w przypadku tych nowych monitorów zastosował sprawdzony już we wcześniejszych konstrukcjach styl brzmienia, oparty na gęstym i plastycznym przekazie. Nie jest to brytyjska szkoła grania ze średnicą wysuniętą na pierwszy plan. W tym przypadku łączy się ona spójnie z basem i wysokimi tony, nie odbierając im jednocześnie charakteru, lecz pozostaje nawet nieco w ich cieniu. Średnica w założeniach konstruktorów miała po prostu być równie przyjemna w odbiorze, jak góra pasma i tak właśnie jest.

DALI Opticon 2 MK2

Brzmienie w zakresie średnio-wysokotonowym to prawdziwą ucztą dla koneserów brzmienia analogowego, plastycznego, gęstego i mocno nasyconego w alikwoty, pozbawionego agresji oraz natarczywości, nawet gdy materiał muzyczny jest zdominowany przez wysokie tony.

Jeśli chodzi o bas to ten jest dość mocny, dynamiczny, a zarazem plastyczny, choć bardziej nastawiony na masę, niż wydobywanie zawartych w muzyce informacji. Taka prezentacja niskich tonów w przypadku średniej wielkości konstrukcji podstawkowych sprawia, że brzmią one nad wyraz ekspresyjnie, prezentując dźwięk cięższy, niż byśmy się spodziewali po kolumnach tej wielkości. Przy czym nie odnosimy wrażenia, iż bas jest pompowany na siłę, stając się tym samym nieco sztuczny w odbiorze. Generalnie bas-refleks zestrojono przy optymalnej częstotliwości rezonansowej i to słychać.

Fragmenty niskich partii basu są wzmacniane przez tunel rezonansowy dosyć kulturalnie. W efekcie bas zawsze nadąża za rytmem wyznaczanym przez poszczególne instrumenty. Przekonałem się o tym sięgając po mocne syntezatorowe bity generowane przez rozbudowane instrumentarium zespołu Tangerine Dream. Również muzyka w wykonaniu Jana Garbarka otrzymała za pośrednictwem DALI wystarczająco mocne wsparcie w basie, aby zabrzmieć solidnie i z charakterem w paśmie niskich tonów.

DALI Opticon 2 MK2

Stereofonia jest budowana przez Opticon 2 MK2 w sposób bliższy kameralnym klimatom niż rozbuchanej sceny daleko wykraczającej poza rozstaw głośników. Kolumny DALI budują intymny klimat poprzez wydobywanie z muzyki drobnych dźwięków i pokazanie ich jak najbliżej słuchacza. Pierwszy plan jest wyraźny, bardzo ładnie podany, pełny i nasycony w detale w warstwie wysokich tonów.

Podsumowanie

Opticon 2 MK2 oferują dźwięk spójny, łagodny, nasycony i plastyczny, dający wiele przyjemności z odsłuchu. Jeśli miałbym je porównać pod względem charakteru brzmienia, jaki prezentują, do monitorów innych producentów, to jest im najbliżej do konstrukcji Xaviana oraz Dynaudio. Natomiast są zupełnym przeciwieństwem kolumn Polk Audio Reserve 200 czy Klipsch RP-500M, nastawionych głównie na dynamikę i energię w możliwie najbardziej efektownym stylu.

Brzmienie monitorów DALI jest bardziej wyrafinowane, wyważone, plastyczne i nieagresywne, a więc przyjemne w odbiorze. Natomiast warto jeszcze zaznaczyć, że osoby dysponujące niewielkim pomieszczeniem odsłuchowym, ale lubiące dość masywny, gęsty i mocny bas, również mogą być z tych kolumn zadowolone.

Na koniec ważna uwaga, otóż Opticon 2 MK2 najlepiej zabrzmią na podstawkach. Próby ustawienia ich na komodzie blisko ściany, spaliły na panewce, głównie ze względu na mocno podbity średni zakres basu. Również przestrzeń została zaburzona, bo choć szerokość sceny dźwiękowej się rozszerzyła, to jednak jej głębokość uległa poważnemu spłyceniu. Przy ustawieniu ich na podstawkach oraz zachowaniu nieco większego dystansu od ściany za kolumnami, bas był wyraźnie lepiej kontrolowany i bogatszy w informacje, a scena dźwiękowa wreszcie nabrała właściwej głębi.

Werdykt: DALI Opticon 2 MK2

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Dobrze zrównoważone, spójne brzmienie niefaworyzujące żadnego zakresu. Dźwięk łagodny, nasycony, plastyczny, nieagresywny. Starannie wykonane, estetyczne obudowy są dodatkowym atutem.

Minusy: Zakres niskich tonów mógłby być nieco bardziej rozdzielczy. Dokupienie dedykowanych podstawek, jest warunkiem uzyskania lepszego brzmienia.

Ogółem: Opticon 2 MK2 prezentują muzykę od jej piękniejszej strony, nie rozkładają jej na czynniki pierwsze. Brzmienie nawet słabo zrealizowanych płyt nie jest przeszkodą w zaprezentowaniu ich lepiej niż zostały nagrane.

Ocena ogólna:

PRODUKT
DALI Opticon 2 MK2
RODZAJ
Kolumny podstawkowe
CENA
4.998 zł (para)
WAGA
9,2 kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
195×351×297 mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Konstrukcja dwudrożna
  • Pasmo przenoszenia: 59Hz-25kHz (+/-3dB)
  • Skuteczność/impedancja: 86,5dB/4Ω
  • Maksymalne ciśnienie akustyczne: 107dB
  • Sugerowana moc wzmacniacza: 30-150W
  • Podział pasma częstotliwości: 2000Hz
  • 29mm miękka kopułka wysokotonowa
  • 165mm głośnik z membraną stożkową z włóknem drzewnym
  • Strojenie bas-refleksu: 46Hz
  • Obudowa o pojemności 10 litrów
  • Dostępne wersje wykończenia: czarny satynowy, biały satynowy, tobacco