Na bazie duńskich kolumn DALI Oberon można stworzyć dowolny system stereo lub wielokanałowy, ale mało kto kojarzy, że do obsługi kanałów surround, a nawet górnych dla Dolby Atmos projektuje się kolumny specjalne, które ze względu na płytkie obudowy prezentują się znacznie lepiej na ścianie niż standardowe konstrukcje o znacznie większej głębokości. Poza tym takie kolumny surround lepiej brzmią w bezpośrednim sąsiedztwie ściany, co przekłada się na pełniejszą i efektowniejszą przestrzeń reprodukowaną przez system wielokanałowy.
Kolumny On-Wall z serii Oberon cechują się płytką obudową, specjalnie strojonym, dwudrożnym układem głośnikowym, a także sprytnie zaimplementowanym układem bas-refleks, zwiększającym zasięg kolumn w zakresie niskich tonów.
Budowa
Oberon In-Wall prezentują się zupełnie inaczej niż klasyczne monitory, przede wszystkim ze względu na fakt, że ich obudowy mają tylko 12cm głębokości. Płaskie skrzynki po prostu lepiej wizualnie integrują się ze ścianą, a poza tym korzystniej współpracują akustycznie z tak dużą powierzchnią odbijającą. Tego typu kolumny najczęściej wyposaża się w obudowy typu zamkniętego, bo projektantom zależy przede wszystkim na uzyskaniu dobrej charakterystyki przetwarzania w zakresie średnich i wysokich tonów – w przypadku kolumn obsługujących kanały surround jest to bardzo istotne.
Ze względu na ograniczone pasmo przetwarzania w zakresie niskich tonów takie kolumny zazwyczaj nie nadają się do stereo, ale – co widać na przykładzie zestawów On-Wall – jeśli się je sprytnie zaprojektuje, to z powodzeniem można je zastosować w instalacji dwukanałowej. Oczywiście pod warunkiem, że zostaną powieszone na ścianie, bo tylko wtedy zdołają pokazać pełnię swoich możliwości.
Płaskie skrzynki o zaledwie 12cm głębokości wyposażono w tylny panel z różnego rodzaju mocowaniami, które przydadzą się podczas instalacji. Osobliwe w przypadku tych kolumn jest jednak to, że wykorzystano układ rezonansowy typu bas-refleks, aczkolwiek o bardzo nietypowej budowie. Dwa płaskie kanały biegnące niemal równolegle do tylnej ścianki wypuszczono pionowo, wieńcząc je aerodynamicznymi profilami. Dzięki takiemu rozwiązaniu głośnik nisko-średniotonowy może w pełni "oddychać", mimo że skrzynka znajduje się przy samej ścianie.
Na wykorzystany duet głośnikowy składa się przetwornik wysokotonowy wyposażony w ultralekką kopułkę o średnicy 29mm, o znacznie cieńszej powłoce niż standardowe miękkie kopułki wysokotonowe. Z kolei bas i tony średnie powierzono konstrukcji opartej m.in. na membranie stożkowej wykonanej z celulozy z domieszką obrabianego cieplnie włókna drzewnego. Membrana ta jest sztywna i lekka, dzięki czemu udało się osiągnąć korzystny stosunek odporności na odkształcenia materiału do (niskiej) masy.
Niepozornie prezentujące się kolumny Oberon On-Wall oferują dźwięk spójny i wyraźny.
Warto również zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku wszystkich kolumn z serii Oberon, również w przypadku głośnika wysokotonowego w modelu On-Wall zastosowano specjalnie opracowany system mocujący wraz z układem tłumiącym wibracje. Jego zadaniem jest poprawa środowiska pracy przetwornika, uwolnienie go od nadmiernych drgań przenoszonych zwykle przez skrzynkę. Tuż za pojedynczymi terminalami wejściowymi znalazły się proste filtry o łagodnej charakterystyce, ustalające podział miedzy kopułką wysokotonową a głośnikiem średniotonowym na 2,1kHz.
Jakość dźwięku
Niepozornie prezentujące się kolumny Oberon On-Wall oferują dźwięk spójny i wyraźny. Zaskakują aktywnym basem, aczkolwiek trudno tu mówić o rozciągnięciu i zasięgu w zakresie niskich tonów porównywalnym czy to z większymi kolumnami podstawkowymi, czy z konstrukcjami wolnostojącymi. Niemniej zakres niskotonowy daje o sobie znać całkiem wyraźnie, tworząc swoisty fundament dla wyższych częstotliwości. Największą zaletą tych kolumn jest jednak sposób, w jaki przetwarzają zakres średnich i wysokich tonów. Dźwięk w tej części pasma jest subtelnie wygładzony, barwny, a zarazem całkiem ekspresyjny i łatwo wpadający w ucho.
On-Wall, co jest typowe dla wszystkich kolumn z serii Oberon, wyposażono w udany głośnik wysokotonowy z miękką kopułką, która bardzo delikatnie obchodzi się z górnymi rejestrami. Jego subtelność wpływa na wyjątkowo harmonijne połączenie wysokich tonów ze średnicą – górne rejestry są ładnie, równiutko dobrane względem tonów średnich. Przekaz w zakresie średnio-wysokotonowym można uznać za niemal perfekcyjnie wyrównany tonalnie, niewymuszający odsłuchu analitycznego. Wiele instrumentów brzmi dzięki temu bardzo naturalnie, czego można doświadczyć, sięgając po muzykę jazzową, np. z płyty "Libera Me" Larsa Danielssona. Wiarygodnie zabrzmiały też dość skomplikowane utwory z repertuaru Pata Metheny'ego – z naturalnie przekazanymi, delikatnymi dźwiękami wibrujących strun gitary akustycznej.
Średnie tony, jak już wspomniałem, nie są przytłoczone zbyt agresywną czy nadgorliwą górą pasma, dzięki czemu do uszu słuchacza dociera wiele dźwięków ze środkowej częsci pasma. Jest to szczególnie ważne, jeśli kolumny mają obsłużyć kanały boczne surround lub tylne w systemach kina domowego, a przecież właśnie do tego Oberon On-Wall zaprojektowano. Niemniej brzmią one w stereo na tyle dobrze, że z powodzeniem można je również stosować właśnie w takiej konfiguracji.
Podczas odsłuchów Oberon On-Wall podłączyłem także jako kolumny obsługujące boczne kanały surround w systemie kina domowego. Muszę przyznać, że również z tym zadaniem poradziły sobie nad wyraz dobrze. Duńskie kolumny uzupełniały panoramę wielokanałową, otwierając okno dźwiękowe na całą szerokość, a ponadto cechowały się, tak jak w stereo, spójnym i detalicznym przekazem. Efekty surround podczas projekcji filmów akcji generowane były w sposób zdyscyplinowany, łagodny, a jednocześnie nieskąpiący detali. W znanych mi niemal na pamięć filmach żaden szczegół nie umknął mojej uwadze, co zasługuje na uznanie.
Podsumowanie
Oberon On-Wall to przystępne cenowo, estetycznie wykonane zestawy głośnikowe charakteryzujące się spójnym i naturalnym dźwiękiem pozbawionym wyraźnych podbarwień. Znakomicie sprawdzą się, obsługując kanały boczne czy też tylne surround, a nawet przednie dodatkowe czy górne sufitowe w systemach kina domowego z obsługą Dolby Atmos. Tam, gdzie okaże się to rozwiązaniem koniecznym albo po prostu wygodnym (instalacja ściennych kolumn głośnikowych), poradzą sobie także jako kolumny do stereo.