s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

hi-fi

Q Acoustics 5040

test |
Kolumny podłogowe - Q Acoustics 5040 Najlepszy Zakup

Przetestowaliśmy kolumny Q Acoustics 5040 cechujące się zwartym dwudrożnym, symetrycznym układem głośnikowym i innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi.

Brytyjska marka Q Acoustics powstała w 2006 roku i od tamtej pory wyprodukowała wiele udanych kolumn, cenionych przez szerokie grono odbiorców. Firma rozwija się całkiem dynamicznie i systematycznie dostarcza na rynek kolejne modele cechujące się ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz przyjemnym dla oka designem.

Do sklepów trafiła właśnie najnowsza seria kolumn Q 5000 bazująca na czterech modelach: podłogowych Q 5040, dwóch przeznaczonych na podstawkę Q 5020 i Q 5010, a także konstrukcji przewidzianej do obsługi kanału centralnego w systemach wielokanałowych – Q 5090. Najciekawszą propozycją skierowaną do osób dysponujących średniej wielkości pomieszczeniem odsłuchowym, a zarazem ceniących prosty, nowoczesny i elegancki design jest model wolnostojący.

Budowa

Skrzynka w modelu Q 5040 jest nie tylko świetnie zaprojektowana, ale również bardzo solidna. Jak zawsze liczy się wygląd, w tym wypadku oparty na lekkiej i przyjemniej dla oka linii – głośniki gładko wkomponowano w przednią płytę, a wydatnie zaokrąglone krawędzie boczne, zarówno w dolnej, jak i górnej części obudów, dodatkowo potęgują zjawisko płynności i gładkości bryły. Do wyboru są cztery wersje kolorystyczne – dwie w satynowym kolorze czarnym lub białym oraz dwie imitujące drewniane okleiny dębu i palisandru.

Q Acoustics 5040

Obudowy imponują wysoką sztywnością, zwłaszcza w obszarze bocznych ścianek o największej powierzchni, narażonych przecież na największe obciążenia. Skrzynki w zasadzie nie wytwarzają żadnych zbędnych przydźwięków, a jeśli już pojawiają się jakieś drgania, to są one kontrolowane i wyprowadzane w obszary, które nie mają wpływu na dźwięk. Zastosowane obudowy wyposażono w tunel rezonansowy układu bas-refleks znajdujący się w obrębie tylnej ścianki, tuż nad pojedynczymi, ale zaprojektowanymi z polotem terminalami wejściowymi.

Układ głośnikowy jest dwudrożny, symetryczny. W jego skład wchodzi miękka tekstylna kopułka wysokotonowa oraz głośniki z charakterystycznymi, jednolitymi na całej powierzchni membranami stożkowymi, określanymi jako C³ Continuous Curved Cone (oznacza to, że są wykonane z jednego elementu o ciągłym zakrzywionym profilu). Producent zapewnia, że dzięki tak zaprojektowanym membranom głośniki cechują się mniejszymi zniekształceniami i jeszcze lepszą kontrolą przetwarzanej charakterystyki częstotliwościowej.

Q Acoustics 5040

Z kolei tweeter bazuje na specjalnie zaadaptowanej hermetycznej obudowie, w której zainstalowano również pływający układ mocowania, mechanicznie izolujący przetwornik od przegrody. Wewnątrz skrzynek zastosowano również specjalnie wyliczone usztywnienia, a także wyrównywacze ciśnienia w postaci rezonatorów Helmholtza, dzięki którym na jakości, poprzez eliminację podbarwień, ma zyskiwać zwłaszcza bas.

Jakość dźwięku

Q Acoustics 5040 brzmią efektywnie w całym paśmie. Ich brzmienie jest energiczne, motoryczne i dynamiczne, zarówno w skali mikro, jak i makro. Znamienna dla tych kolumn jest czystość dźwięku uzyskiwana szczególnie w paśmie niskich i średnich tonów. Nie miałem jeszcze okazji usłyszeć zestawów głośnikowych w tej cenie, które operują tak klarownym i zróżnicowanym zakresem niskich tonów.

Q Acoustics 5040

Największe wrażenie kolumny 5040 zrobią na słuchaczach, którzy szczególną uwagę zwracają na zakres niskich tonów, jednak nie tyle na jego ilość, ile na jakość. Dzięki skrzyniom o zoptymalizowanej sztywności, a także dzięki starannie dostrojonym wewnętrznym rezonatorom i precyzyjnie dobranym tunelom bas-refleksu model 5040 jest w stanie generować bas o bezkonkurencyjnej jakości.

Konturowość basu jest wzorcowa i stoi na niemal takim samym poziomie, jak w przypadku obudów zamkniętych.

Pod względem zejścia i potęgi może nie zrobi on aż takiego wrażenia na tzw. osłuchanych osobach, ale czystością brzmienia, konturowością, zróżnicowaniem i reprodukcją barw instrumentów operujących w paśmie niskich tonów – z pewnością tak! Choć są to kolumny bazujące na układzie bas-refleks, to w zasadzie wkracza on do pracy tylko w wyznaczonych momentach, wzmacniając bas, ale go nie podbarwiając. Zakres niskich tonów nie wzbudza się zbędnie i ani przez chwilę nie przeciąga. Konturowość basu jest wzorcowa i stoi na niemal takim samym poziomie, jak w przypadku obudów zamkniętych.

Q Acoustics 5040

W środku pasma przekaz jest wyrafinowany, bo oparty na bogato zaprezentowanych barwach z wyraźną plastyką i dość intensywnym wysyceniem. Średnie tony pięknie wkomponowują się w zakres niskotonowy. Z kolei góra pasma nie chowa się w cieniu średnicy czy basu, ale daje o sobie wyraźnie znać niezależnie od rodzaju muzyki. Górne rejestry brzmią świeżo, szybko i cechują się świetną dynamiką na poziomie mikro. Miękka kopułka wysokotonowa generuje dużo energii i bez ogródek przekazuje każdy dźwięk – słychać to zwłaszcza w utworach jazzowych, np. Wyntona Marsalisa i Patricii Barber. Góra pasma jest też dość jaskrawa, ale zarazem plastyczna, dzięki czemu nie sprawia wrażenia agresywnej.

Q Acoustics 5040

Stereofonia prezentowana przez brytyjskie kolumny również nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z brzmieniem wysokich lotów. Obraz stereo jest reprodukowany przy wykorzystaniu wszystkich możliwości symetrycznego układu głośnikowego. Scena dźwiękowa imponuje nie tylko precyzją w lokalizacji poszczególnych źródeł pozornych, usytuowanych w dość obszernie zaprezentowanej przestrzeni, ale też czytelną, wyraźną gradacją planów.

Podsumowanie

Eleganckie wolnostojące kolumny Q Acoustics 5040 wysoko podnoszą poprzeczkę konkurencyjnym produktom w zbliżonej cenie. Ich wyrafinowane brzmienie opiera się na ładnej reprodukcji barw, jaka zwykle charakteryzuje znacznie droższe zestawy głośnikowe. Do tego dochodzi zaskakująco czysty, perfekcyjnie kontrolowany bas oraz selektywna, rześka i wyraźna góra pasma. Z wyjątkową dokładnością i precyzją prezentowana jest także stereofonia, co bardzo pozytywnie rzutuje na ogólny przekaz dźwięku.

Model 5040 zasługuje również na uznanie za atrakcyjny, nowoczesny design oraz wykonanie na wysokim poziomie. W tej cenie trudno będzie znaleźć kolumny łączące w sobie tyle pozytywów!

Werdykt: Q Acoustics 5040

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Wysterowanie

Plusy: Wysokiej jakości wykonanie i atrakcyjny, nowoczesny design. Brzmienie rześkie, wzbudzające emocje, a zarazem wyrafinowane, z perfekcyjnym basem i świetną stereofonią.

Minusy: Nieznacznie rozjaśniony i subtelnie przejaskrawiony zakres wysokich tonów może nie przypaść do gustu dźwiękowym perfekcjonistom.

Ogółem: Kolumny zasługujące na wysokie noty nie tylko za jakość wykonania, ale również za brzmienie, które w wielu aspektach (bas, scena dźwiękowa) prezentuje wysoki poziom.

Ocena ogólna:

PRODUKT
Q Acoustics 5040
RODZAJ
Kolumny podłogowe
CENA
6.198zł (para)
WAGA
18kg (szt.)
WYMIARY (S×W×G)
361×967×293mm
DYSTRYBUCJA
Horn Distribution S.A.
www.horn.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Konstrukcja: dwudrożna
  • 25mm miękka tekstylna kopułka wysokotonowa
  • 2x125mm głośnik nisko-średniotonowy z membraną C³ Continuous Curved Cone
  • Pasmo przenoszenia: 39Hz–30kHz (-6dB)
  • Skuteczność/impedancja: 91,5dB/6Ω (min. impedancja 3Ω)
  • Efektywna objętość komory wewnętrznej: 27 litrów
  • Sugerowana moc wzmacniacza: 25–150W
  • Podział pasma częstotliwości: 2500Hz
  • Obudowa: bas-refleks z tunelem wyprowadzonym z tyłu
  • Wersje wykończenia: czarny satynowy, biały satynowy, palisander, dąb