Brytyjska marka Q Acoustics powstała w 2006 roku i od tamtej pory wyprodukowała wiele udanych kolumn, cenionych przez szerokie grono odbiorców. Firma rozwija się całkiem dynamicznie i systematycznie dostarcza na rynek kolejne modele cechujące się ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz przyjemnym dla oka designem.
Do sklepów trafiła właśnie najnowsza seria kolumn Q 5000 bazująca na czterech modelach: podłogowych Q 5040, dwóch przeznaczonych na podstawkę Q 5020 i Q 5010, a także konstrukcji przewidzianej do obsługi kanału centralnego w systemach wielokanałowych – Q 5090. Najciekawszą propozycją skierowaną do osób dysponujących średniej wielkości pomieszczeniem odsłuchowym, a zarazem ceniących prosty, nowoczesny i elegancki design jest model wolnostojący.
Budowa
Skrzynka w modelu Q 5040 jest nie tylko świetnie zaprojektowana, ale również bardzo solidna. Jak zawsze liczy się wygląd, w tym wypadku oparty na lekkiej i przyjemniej dla oka linii – głośniki gładko wkomponowano w przednią płytę, a wydatnie zaokrąglone krawędzie boczne, zarówno w dolnej, jak i górnej części obudów, dodatkowo potęgują zjawisko płynności i gładkości bryły. Do wyboru są cztery wersje kolorystyczne – dwie w satynowym kolorze czarnym lub białym oraz dwie imitujące drewniane okleiny dębu i palisandru.
Obudowy imponują wysoką sztywnością, zwłaszcza w obszarze bocznych ścianek o największej powierzchni, narażonych przecież na największe obciążenia. Skrzynki w zasadzie nie wytwarzają żadnych zbędnych przydźwięków, a jeśli już pojawiają się jakieś drgania, to są one kontrolowane i wyprowadzane w obszary, które nie mają wpływu na dźwięk. Zastosowane obudowy wyposażono w tunel rezonansowy układu bas-refleks znajdujący się w obrębie tylnej ścianki, tuż nad pojedynczymi, ale zaprojektowanymi z polotem terminalami wejściowymi.
Układ głośnikowy jest dwudrożny, symetryczny. W jego skład wchodzi miękka tekstylna kopułka wysokotonowa oraz głośniki z charakterystycznymi, jednolitymi na całej powierzchni membranami stożkowymi, określanymi jako C³ Continuous Curved Cone (oznacza to, że są wykonane z jednego elementu o ciągłym zakrzywionym profilu). Producent zapewnia, że dzięki tak zaprojektowanym membranom głośniki cechują się mniejszymi zniekształceniami i jeszcze lepszą kontrolą przetwarzanej charakterystyki częstotliwościowej.
Z kolei tweeter bazuje na specjalnie zaadaptowanej hermetycznej obudowie, w której zainstalowano również pływający układ mocowania, mechanicznie izolujący przetwornik od przegrody. Wewnątrz skrzynek zastosowano również specjalnie wyliczone usztywnienia, a także wyrównywacze ciśnienia w postaci rezonatorów Helmholtza, dzięki którym na jakości, poprzez eliminację podbarwień, ma zyskiwać zwłaszcza bas.
Jakość dźwięku
Q Acoustics 5040 brzmią efektywnie w całym paśmie. Ich brzmienie jest energiczne, motoryczne i dynamiczne, zarówno w skali mikro, jak i makro. Znamienna dla tych kolumn jest czystość dźwięku uzyskiwana szczególnie w paśmie niskich i średnich tonów. Nie miałem jeszcze okazji usłyszeć zestawów głośnikowych w tej cenie, które operują tak klarownym i zróżnicowanym zakresem niskich tonów.
Największe wrażenie kolumny 5040 zrobią na słuchaczach, którzy szczególną uwagę zwracają na zakres niskich tonów, jednak nie tyle na jego ilość, ile na jakość. Dzięki skrzyniom o zoptymalizowanej sztywności, a także dzięki starannie dostrojonym wewnętrznym rezonatorom i precyzyjnie dobranym tunelom bas-refleksu model 5040 jest w stanie generować bas o bezkonkurencyjnej jakości.
Konturowość basu jest wzorcowa i stoi na niemal takim samym poziomie, jak w przypadku obudów zamkniętych.
Pod względem zejścia i potęgi może nie zrobi on aż takiego wrażenia na tzw. osłuchanych osobach, ale czystością brzmienia, konturowością, zróżnicowaniem i reprodukcją barw instrumentów operujących w paśmie niskich tonów – z pewnością tak! Choć są to kolumny bazujące na układzie bas-refleks, to w zasadzie wkracza on do pracy tylko w wyznaczonych momentach, wzmacniając bas, ale go nie podbarwiając. Zakres niskich tonów nie wzbudza się zbędnie i ani przez chwilę nie przeciąga. Konturowość basu jest wzorcowa i stoi na niemal takim samym poziomie, jak w przypadku obudów zamkniętych.
W środku pasma przekaz jest wyrafinowany, bo oparty na bogato zaprezentowanych barwach z wyraźną plastyką i dość intensywnym wysyceniem. Średnie tony pięknie wkomponowują się w zakres niskotonowy. Z kolei góra pasma nie chowa się w cieniu średnicy czy basu, ale daje o sobie wyraźnie znać niezależnie od rodzaju muzyki. Górne rejestry brzmią świeżo, szybko i cechują się świetną dynamiką na poziomie mikro. Miękka kopułka wysokotonowa generuje dużo energii i bez ogródek przekazuje każdy dźwięk – słychać to zwłaszcza w utworach jazzowych, np. Wyntona Marsalisa i Patricii Barber. Góra pasma jest też dość jaskrawa, ale zarazem plastyczna, dzięki czemu nie sprawia wrażenia agresywnej.
Stereofonia prezentowana przez brytyjskie kolumny również nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z brzmieniem wysokich lotów. Obraz stereo jest reprodukowany przy wykorzystaniu wszystkich możliwości symetrycznego układu głośnikowego. Scena dźwiękowa imponuje nie tylko precyzją w lokalizacji poszczególnych źródeł pozornych, usytuowanych w dość obszernie zaprezentowanej przestrzeni, ale też czytelną, wyraźną gradacją planów.
Podsumowanie
Eleganckie wolnostojące kolumny Q Acoustics 5040 wysoko podnoszą poprzeczkę konkurencyjnym produktom w zbliżonej cenie. Ich wyrafinowane brzmienie opiera się na ładnej reprodukcji barw, jaka zwykle charakteryzuje znacznie droższe zestawy głośnikowe. Do tego dochodzi zaskakująco czysty, perfekcyjnie kontrolowany bas oraz selektywna, rześka i wyraźna góra pasma. Z wyjątkową dokładnością i precyzją prezentowana jest także stereofonia, co bardzo pozytywnie rzutuje na ogólny przekaz dźwięku.
Model 5040 zasługuje również na uznanie za atrakcyjny, nowoczesny design oraz wykonanie na wysokim poziomie. W tej cenie trudno będzie znaleźć kolumny łączące w sobie tyle pozytywów!