Kolumny produkowane przez Adam Vox podzielone są na trzy klasy jakościowe: Reference, High End i Hi Fi. Ich wspólną cechą jest to, że są wytwarzane z kombinacji dwóch różnych materiałów - naturalnego drewna i MDF-u. Do jakości obudów producent przykłada szczególną uwagę. Opracowana jeszcze w 1995 roku – a więc przed oficjalnym powstaniem firmy Adam Vox co miało miejsce w 2004 roku - unikalna konstrukcja z przegrodami wewnętrznymi stanowi do dziś bazę dla nowych typów systemów głośnikowych.
Ściany obudów wykonywane z płyty MDF są blokowana zamkiem, co gwarantuje wyjątkowo solidne połączenie. Przednie ścianki kolumn wykonane są z litego drewna. W celu wyeliminowania odbić degradujących dźwięk, wszystkie krawędzie są zaokrąglone. Wnętrza obudów to w istocie system komór o nieregularnych kształtach, co zapobiega powstawaniu fal stojących. Komory te wykonane z materiału MDF wpływają pozytywnie na ogólną sztywność konstrukcji i przyczyniają się do ograniczenia do minimum powstawania rezonansów wewnętrznych. Ponadto wszystkie ścianki wewnętrzne są dodatkowo "wzmocnione" panelami bitumicznymi.
Standardową procedurą przy produkcji obudów jest wybór materiałów – naturalny fornir i lite drewno - w pierwszej klasie jakości. Gotowe produkty zachowają swoje pierwotne właściwości w naszych domach po spełnieniu określonych warunków. Jest to w szczególności względna wilgotność powietrza, która powinna wynosić od 45 do 55% w optymalnej temperaturze od 18 do 22 stopni Celsjusza.
Producent nie używa folii z tworzywa sztucznego ani żadnego innego materiału imitującego drewno. Dopuszcza natomiast drobne zmiany w litym drewnie (na powierzchniach ciętych) takie jak sęki czy ślady pozostawione po gałęziach, gdyż dodaje to kolumnom naturalnego uroku.
Naturalny fornir przykleja się do obudowy w sposób szczególny, a mianowicie za pomocą prasy próżniowej oraz nakładania wysokiej jakości kleju. Nie jest więc możliwe, aby okleina została częściowo lub całkowicie oderwana, nawet po długim użytkowaniu. Sztywność połączenia poszczególnych elementów obudowy jest gwarantowana przez zastosowanie blokad zatrzaskowych i systemu poprzeczek podpierających tworzących wzajemnie połączone komory wewnętrzne - jest to tzw. system CSWA. Końcowa obróbka powierzchni jest wykonywana przy użyciu naturalnych, przyjaznych dla środowiska wosków olejowych spełniających wyśrubowane normy europejskie.Adam Audio stosuje w swoich kolumnach głośnikowych wysokiej klasy komponenty pochodzące od uznanych producentów np. głośniki Morel, elementy pasywne Mundorf, złącza Rike Audio, WBT, AEC, amortyzację TWARON "Angel Hair" itp. Większość prac jest wykonywana ręcznie, dzięki temu każdy egzemplarz jest oryginalny i niepowtarzalny. Produkcja jest czasochłonna i bardzo skomplikowana, wymagająca wysoko wykwalifikowanych specjalistów.
Wszystkie systemy głośnikowe poddawane są kilkugodzinnemu procesowi wstępnego wygrzewania przez klasyczny system stereo, ale przy użyciu specjalistycznego materiału dźwiękowego. Dzieje się to zaraz po zakończeniu procesu produkcyjnego. Po wstępnym wygrzaniu kolumny poddawane są pomiarom kontrolnym pod kątem charakterystyki częstotliwościowej i impedancji. Systemy głośnikowe osiągają standardową jakość dźwięku po wygrzewaniu przez około 300 do 500 godzin pracy.
Dopracowane obudowy i zastosowane komponenty do ich produkcji, mają niebagatelny wpływ na oryginalne brzmienie kolumn tej słowackiej firmy.
Kolumny Adam Vox są dostępne w Polsce od roku 2018, a ich dystrybucję w naszym kraju prowadzi Salon Q21 z Pabianic, gdzie można je obejrzeć i posłuchać. Szerszej publiczności były zaprezentowane podczas Audio Video Show 2018, a nam udało się przeprowadzić wywiad z przedstawicielem tej marki. Zapis wideo tej rozmowy możecie Państwo zobaczyć po kliknięciu na obrazek na końcu artykułu.
Wywiad z Tomasem Veseli przedstawicielem firmy Adam Vox
W pokoju hotelowym odbyliśmy miłą rozmowę z Tomasem, dzięki której dowiedzieliśmy się więcej na temat wchodzącej na nasz rynek słowackiej marki Adam Vox. Zapraszamy do lektury.
HFC: Proszę opowiedzieć o Pana firmie.
TV: Firma Adam Vox to producent ręcznie robionych kolumn głośnikowych. Firma powstawała przez wiele lat, ale oficjalnie zaczęliśmy działalność w 2004 roku, po wielu latach "chodzenia" z tym pomysłem. Tak więc firma powstała w 2004 roku. Jest znana z wysokiej jakości wykonania swoich produktów. Przez lata przetestowaliśmy różne głośniki wielu producentów, jak i wiele elementów zwrotnicy. Kilka lat temu doszliśmy do wniosku, że Morel jako producent głośników, a Mundorf jako dostawca elementów wewnętrznych stanowią najlepszą kombinację, dając nam dźwięk, taki jak ma być. Staramy się, żeby nasz dźwięk był naturalny, nie bawimy się w żadne gry, żeby tego czy tamtego było więcej. Dźwięk powinien być taki, jaki zaplanował i wyprodukował artysta, w taki sposób powinien być odtworzony. W to wierzymy i mamy nadzieję, że tak jest.
HFC: Usłyszałem od dystrybutora w Polsce, że obudowy waszych kolumn są wyjątkowe, zupełnie inne niż wszystkie pozostałe. Proszę opowiedzieć, w jaki sposób przygotowujecie obudowy do swoich kolumn.
TV: Podstawową sprawą jest to, że wszystko robimy sami. Mamy osobę, która jest odpowiedzialna za obudowy. Wyjątkową sprawą jest to, że chcieliśmy je zrobić jak najmocniejsze a jednocześnie bardzo proste. Do tego dochodzi doświadczenie z poprzednich lat, ponieważ ich kształt, a także sposób w jaki je wykonujemy, zmieniały się. Tutaj nie chodzi jedynie o wygląd zewnętrzny, ale także o brzmienie, wszystko musi więc być sztywne, żeby żadne drgania nie wychodziły na zewnątrz. Tak więc w środku jest podwójna płyta MDF pokryta drewnem, a front, poza jednym modelem, jest z litego drewna, wybranego przez klienta. Co jest w nich specjalnego? Poza wyglądem zewnętrznym, to są tak sztywne, że wspomagają naturalne brzmienie, które chcemy osiągnąć. Najważniejsze jest to, że jesteśmy grupą ludzi, która chce wszystko wykonać jak najdokładniej, zwracając uwagę na najdrobniejsze detale nie tylko w brzmieniu, ale w samych obudowach.
HFC: Z tego co słyszę, każda kolumna jest wykonana ręcznie, każda kolumna może być troszkę inna. Czy mogą być dostrojone do potrzeb klienta, czy staracie się, żeby wszystko brzmiało tak samo?
TV: Z punktu widzenia drewna – oczywiście, każdy kawałek drewna jest inny. Jeśli chodzi o brzmienie, to jeśli mówimy o konkretnych kolumnach, zawsze jest takie samo dla danego modelu. Jeśli zostanie zamówiony konkretny model, to jest wykonany ręcznie na zamówienie, można wybrać model i rodzaj drewna jaki się chce, ale możemy, i wykonywaliśmy już takie projekty, kiedy produkowaliśmy zestaw według konkretnego zamówienia, bo klient miał specjalne życzenia, chciał to czy tamto. Więc jest to możliwe, ale raczej trzymamy się tego co już oferujemy. W zeszłym roku zaprezentowaliśmy dwa nowe modele, wystawiamy je także w tym roku. W zeszłym roku byliśmy tutaj sami jako Adam Vox. W ciągu roku udało się nam jednak dogadać z Q21, oni zrobili naprawdę dużo jeśli chodzi o promocję naszych kolumn, w czasie wystawy także się bardzo postarali. W tej chwili na polskim rynku mamy trzy modele, dwa z nich są już od zeszłego roku (2017), trzeci jest jednocześnie stary i nowy. Stary – bo po raz pierwszy zbudowaliśmy go w 2014 roku, więc ma już cztery lata, ale trochę nad nim popracowaliśmy. Obudowa pozostała ta sama, głośniki pozostały te same, ale było trochę zmian w układach wewnętrznych, żeby je trochę odświeżyć. Tak więc można powiedzieć, że to wersja mk2. Został wyprodukowany specjalnie dla Q21, do testów. Spodobał się im, więc też jest dzisiaj dostępny. To są więc trzy produkty, które mamy tutaj.
HFC: Planujecie poszerzyć ofertę? Będzie więcej modeli, czy pozostaniecie przy niewielkiej liczbie modeli, żeby zainwestować najlepsze co macie w produkowane obecnie modele?
TV: Nasza pełna oferta jest nieco większa. Ale ze względu na Q21, bo oni dopiero zaczęli, to pierwszy rok naszej współpracy, zaproponowali żebyśmy zaczęli tylko z trzema modelami, żeby wybadać rynek, zobaczyć jaka jest reakcja klientów. Mamy jeszcze trzy, cztery modele, które możemy sprzedawać, ale nie na polskim rynku, tak się umówiliśmy z dystrybutorem.
HFC: A czy planujecie eksperymentować z innymi głośnikami niż Morel, czy Morel jest dla Was już końcem drogi?
TV: Nigdy nie ma końca drogi. Ale na chwilę obecną jesteśmy usatysfakcjonowani. Jesteśmy zadowoleni z brzmienia, z tego jak wszystko do siebie pasuje, ale nigdy nie mówimy nigdy. Próbowaliśmy wielu głośników różnych producentów. Nie mówię, że były złe, ale oczekiwania właściciela firmy były inne, brzmienie miało być bardziej naturalne, mieć inny koloryt, jest tyle aspektów dźwięku... Jednocześnie jest bardzo trudno zbudować coś dla innych ludzi, bo każdy audiofil ma swoje ucho.
HFC: Dziękuję bardzo za ten wywiad. Mam nadzieję, że pobyt w Polsce będzie się Panu podobał.
TV: Dziękuję.