s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

gadżety

STATYSTYCZNY CYFROWY POLAK W CYFROWYM DOMU

news |

W pierwszy dzień Świąt, z samego rana, Janek Kowalski - typowy Polak, włączy komputer stacjonarny. Pogra trochę w FIFĘ

W pierwszy dzień Świąt, z samego rana, Janek Kowalski - typowy Polak, włączy komputer stacjonarny. Pogra trochę w FIFĘ, co ją pod choinką znalazł, po czym ze swoim nowym laptopem przeniesie się na kanapę. Tam, korzystając z dobrodziejstw bezprzewodowego Internetu, sprawdzi co nowego u znajomych na Facebooku, i wrzuci na swój profil zdjęcia z Wigilii. Potem wrzuci płytkę z kolejnym sezonem „Dr House” do odtwarzacza DVD. A po południu obejrzy w Jedynce film „Kevin sam w domu”. Mimo jakości HD – ciągle tak samo nudny jak co roku. Tak spędza Święta cyfrowy Polak w cyfrowym domu...

DOMOWA INFORMATYZACJA POLAKÓW
W ciągu ostatniego roku podwoiła się liczba gospodarstw domowych posiadających telewizor HD/ HDReady. O połowę wzrosła też liczba laptopów, a mobilny dostęp do Internetu dostarczany przez operatorów telefonii komórkowej ma już co dziesiąty polski internauta – to dwukrotnie więcej niż w roku ubiegłym. Takie wyniki przynosi ostatnie badanie D-Link Technology Trend poświęcone wyposażeniu polskich domów w nowe technologie.
W ciągu ostatniego roku odsetek gospodarstw domowych posiadających dostęp do Internetu wzrósł z 38 do 48%. Poprawiła się nie tylko ilość, ale i jakość łączy. Obecnie 39% internautów korzysta ze stałego łącza oferowanego przez operatora telefonii stacjonarnej (np. z popularnej Neostrady). Dalsze 22% internautów korzysta z usług operatora telewizji kablowej, a 16% z Internetem łączy się dzięki lokalnemu dostawcy osiedlowemu. Do lamusa przechodzą modemy, z których korzysta jedynie 2% internautów. Prawdziwy boom przeżywają za to operatorzy telefonii komórkowej. Z oferowanego przez nich mobilnego dostępu do sieci rok temu korzystał co dwudziesty internauta. Obecnie – co dziesiąty.
Internauci stają się coraz bardziej mobilni. Obecnie w polskich domach jest ok. 50% więcej laptopów niż rok temu – można je znaleźć w 16% gospodarstw domowych. Co ciekawe, ciągle lekko rośnie nasycenie komputerami stacjonarnymi. Odsetek gospodarstw wyposażonych w stacjonarne PC-ty wzrósł z 44 do 51%.
Co robi Polak w cyfrowym domu?
Coraz częściej oglądamy telewizję na telewizorach HD/ HD Ready. Do posiadania takiego sprzętu przyznał się co piąty ankietowany (22%). W zeszłym roku takich deklaracji było połowę mniej! Jedna trzecia z nas (31%) ogląda też filmy korzystając z multimedialnego odtwarzacza DVD, zaś jedna czwarta (26%) posiada przenośny odtwarzacz mp3 lub mp4. Obraz z kamery internetowej może przesłać 7% badanych, ale dane i pliki multimedialne na dysku zewnętrznym może gromadzić zaledwie 3% Polaków. Coraz rzadziej w polskim domu można skorzystać z telefonu stacjonarnego. Tradycyjną linię telefoniczną posiada obecnie 36% gospodarstw domowych. W zeszłym roku było ich 41%. Najmniejszą popularnością wśród Polaków cieszą się palmtopy – jego obecność w gospodarstwie domowym zadeklarowało jedynie 1% ankietowanych.
Cyfrowa dziura
Jak pokazują badania dostęp do elektroniki użytkowej i nowych technologii ciągle warunkowany jest miejscem zamieszkania. Mimo dynamicznego, 60% wzrostu dostępności, z Internetu na wsiach korzysta tylko nieco ponad jedna trzecia (37%) gospodarstw domowych. Takich gospodarstw w miastach jest już ponad połowa (56%). W dużych miastach laptop w gospodarstwach domowych obecny jest dwa razy częściej niż na wsiach (22% w porównaniu do 11% gospodarstw domowych). Podobnie telewizor HD/HD Ready (odpowiednio 15 i 31%) czy router (odpowiednio 6 i 14%).

Mariusz Piaseczny, D-Link
Operatorzy telefonii komórkowej wypełniają bardzo ważną niszę na rynku usług dostępu do Internetu. Ich rosnący udział jest nie tylko efektem agresywnej promocji ale również słabości tradycyjnych dostawców, którzy nie są w stanie zapewnić łącza internetowego wszystkim zainteresowanym klientom. Udział mobilnego dostępu do Internetu w usługowym torcie będzie rósł wraz z rozwojem infrastruktury operatorów i spadającymi cenami. W ten sposób operatorzy komórkowi są w stanie w ciągu najbliższego roku ponownie podwoić liczbę klientów usług dostępowych. Sprzyja temu także rozwój usług mobilnych w naszych telefonach komórkowych, za pomocą których coraz częściej – oprócz przeglądania stron WWW – słuchamy internetowych stacji radiowych, oglądamy filmy korzystamy z serwisów społecznościowych, przesyłamy zdjęcia.

Kuba Antoszewski, MillwardBrown SMG/KRC
Z prowadzonych przez Millward Brown badań w różnych krajach europejskich w 2009 roku wynika, że Polscy konsumenci stosunkowo lepiej radzą sobie z kryzysem gospodarczym, niż mieszkańcy innych zarówno zamożniejszych, jak i mniej zamożnych krajów. Badanie D-Link Technology pokazuje, że wielu Polaków wykorzystało okres kryzysu do zakupów sprzętu, który dodatkowo jest cenowo coraz bardziej dostępny.
O badaniu D-Link Technology Trend
D-Link Technology Trend to cykliczne badanie nastawienia Polaków do nowych technologii. Realizowane jest na zlecenie firmy D-Link przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC. Badanie prowadzone jest w oparciu o bezpośrednie wywiady ankieterskie w domach respondentów na ogólnopolskiej próbie ok. 1000 osób, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku 15+.
INFO http://www.dlink.pl
Wszystkie zdjęcia wykorzystane w tym artykule przedstawiają sprzęt firmy Philips z najnowszej oferty 2009/10. INFO http://www.philips.pl