Po raz kolejny okazało się, że pomysł Steve'a Jobsa sprzedaży muzyki przez internet był genialny. Początkowo mało kto wierzył w możliwość zrobienia dobrego interesu na dystrybucji muzyki w sieci, ale upór szefa Apple i jego osobiste zaangażowanie w ten projekt przyczyniły się do olbrzymiego sukcesu firmy na tym polu.
Według danych firmy Apple, wstępne dane o wielkości sprzedaży muzyki Beatlesów w usłudze iTunes po pierwszym tygodniu od wprowadzenia katalogu Beatlesów (16 listopada) to ponad 450 tys. albumów i 2 mln pojedynczych utworów na całym świecie. W Stanach Zjednoczonych najlepiej sprzedającym się albumem był "Abbey Road", natomiast wśród pojedynczych utworów pierwsze miejsce zajął utwór "Here Comes the Sun".
Jak podają źródła branżowe, na rynku amerykańskim sprzedano łącznie 119 tys. albumów, z czego 13 tys. zestawów cyfrowych (tzw. "digital box"), z kolei sprzedaż pojedynczych utworów wyniosła 1,4 mln sztuk. Każdy zestaw "digital box" zawierał 13 albumów studyjnych, dwuczęściowe wydawnictwo "Past Masters" oraz film z koncertu na żywo "Live at the Washington Coliseum, 1964". Źródła podają, że w sprzedaży albumów w Stanach Zjednoczonych na poziomie 119 tys. sztuk każdy zestaw ?digital box? liczony jest jako jedna sztuka, z kolei dane firmy Apple o sprzedaży albumów na całym świecie traktują każdy album w takim zestawie jako pojedynczą jednostkę sprzedaży, pomimo, że nie było od początku oczywiste, ile jednostek sprzedaży będzie obejmował każdy zestaw.
Porównanie sprzedaży zespołu Fab Four w pierwszym, debiutanckim tygodniu w iTunes do sprzedaży poprzednich debiutantów przemawia na korzyść tych pierwszych. Jak podaje Nielsen SoundScan, kiedy katalog z muzyką zespołu Led Zeppelin został udostępniony w wersji cyfrowej w listopadzie 2007 r., w Stanach Zjednoczonych zespół sprzedał 47 tys. albumów, z czego 33 tys. sztuk dwuczęściowego wydawnictwa z przebojami, pt. "Mothership", które zostało wprowadzone do sprzedaży w tym samym tygodniu. Według danych SoundScan, sprzedaż muzyki Led Zeppelin w pierwszym tygodniu wyniosła łącznie 300 tys. utworów.
Jednak liczby te pokazują również, że konsumenci muzyki cyfrowej niekoniecznie wstrzymują oddech, aby później rzucić się na nowy katalog, kiedy ten tylko się pojawi w sprzedaży. Chociaż cały katalog z muzyką Led Zeppelin wygenerował sprzedaż utworów cyfrowych na poziomie 300 tys., to jednak utwór zespołu Eminem pt. "Not Afraid" sprzedał się w liczbie 379 tys. sztuk już w pierwszym, debiutanckim tygodniu zakończonym 9 maja - podaje Nielsen SoundScan.
W tym roku sprzedaż utworów supergwiazd w pierwszym tygodniu wahała się pomiędzy 100 tys. a 300 tys. sztuk na tytuł, podczas gdy sprzedaż albumów cyfrowych to wielkości rzędu 40 tys. do 278 tys. w przypadku trzeciego albumu Taylora Swifta - "Speak Now".
Jak podaje SoundScan, od początku tego roku sprzedaż tygodniowa w Stanach Zjednoczonych wynosi średnio 21,7 mln sztuk. Oznacza to, że w pierwszym tygodniu sprzedaż muzyki Beatlesów stanowiła 6,4 proc. łącznej średniej sprzedaży tygodniowej w Stanach Zjednoczonych. To więcej niż Island Def Jam Group, Warner Bros. Records czy Capitol Records z osobna sprzedali w tygodniu zakończonym 14 listopada. Ich udział w sprzedaży wyniósł odpowiednio 5,6 proc., 5,3 proc. i 4,5 proc., natomiast sprzedaż pojedynczych utworów wyniosła 21,3 mln - podaje SoundScan.
Debiutowi muzyki Beatlesów w usłudze iTunes towarzyszyła zakrojona na szeroką skalę kampania marketingowa, obejmująca m.in. umieszczenie na iTunes strony internetowej oraz spoty telewizyjne nadawane w trakcie niedzielnej transmisji z uroczystości wręczenia nagród American Music Awards na kanale ABC, podczas transmisji Sunday Night Football na kanale NBC oraz przy innych okazjach w czasie największej oglądalności.
Działania marketingowe podejmowane przez iTunes prawdopodobnie przyczyniły się do wzrostu łącznej sprzedaży albumów zespołu The Beatles. W pierwszym tygodniu zakończonym 14 listopada (tj. w tygodniu poprzedzającym debiut zespołu the Fab Fours na iTunes), sprzedaż albumów The Beatles w Stanach Zjednoczonych wyniosła 20 tys. sztuk licząc rok do roku, natomiast średnia sprzedaż tygodniowa osiągnęła poziom 23 tys. ? podaje SoundScan. W serwisie Amazon albumy jednopłytowe wycenione zostały na 7,99 dol., dwupłytowy album znany jako "White Album" (dosł. "biały album") - na 11,99 dol., z kolei wydawane przez EMI zestawy stereo i mono - na 130 dol. każdy. Dla porównania, iTunes sprzedaje poszczególne albumy Beatlesów za 12,99 dol. każdy, album "White Album" za 19,99 dol., natomiast zestawy cyfrowy EMI za 150 dol.
Opracowanie: pracownicy Billboard
muzyka
PONAD 450.000 PŁYT THE BEATLES SPRZEDANYCH NA iTUNES!
Po raz kolejny okazało się, że pomysł Steve'a Jobsa sprzedaży muzyki przez internet był genialny.