O muzyce
Ten urodzony 60 lat temu w Bostonie, a dorastający w Hamburgu gitarzysta zaczynał w latach 70., grając z Udo Lindenbergiem czy Carsten Bohn's Bandstand (w niektórych projektach znany również jako Richard S.). W latach 80. studiował kompozycję i aranżację na Berkley School Of Music, by w następnej dekadzie już w Berlinie założyć formację jazz-fusion Vibe Tribe, znaną choćby z płyty "Foregin Affairs" (1999 r.), na której pojawili się saksofonista Bill Evans, klawiszowiec Mitchel Forman, perkusjonalista Munyungo Jackson czy perkusistka Teri Lyne Carrington.
Druga solowa płyta ukazała się dla założonej przez gitarzystę wytwórni Straight Vibe Records. Pokazuje go jako wszechstronnego muzyka i utalentowanego gitarzystę, który czuje się dobrze zarówno w konwencji tradycyjnego bluesa ("Acoustic Silence"), bluesa elektrycznego ("Oklahoma Willy"), jazzowej rozbudowanej ballady ("Autumn", "Wherever You Start"), jak i fusion z elemntami world music ("Zaihe"). Nie jest to muzyka nowatorska, można nawet pokusić się o stwierdzenie, że wtórna, ale to wcale nie znaczy, że nudna. Bardzo przyjemna w odbiorze, nagrana przez świetnych muzyków i pokazująca, jak udanie zacierać granice między gatunkami. W składzie oprócz Evansa, Formana, Jacksona pojawia się również trębacz Michael 'Patches' Stewart, basista Kai Eckhardt, perkusista Rayford Griffin i Will Kennedy. ★ ★ ★ ½
O dźwięku
Kompozycje, aranże, produkcja i mastering to dzieło przede wszystkim samego Richarda Schumachera – "Right Of Way" jest więc jego wizją pod właściwie każdym względem. Bez wątpienia pomógł mu ją zrealizować odpowiedzialny za miks Rich Breen, zdobywca nagrody Grammy, współpracujący wcześniej m.in. z Yellowjackets, Vince'em Mendozą czy Agą Zaryan. Nawet jeśli płyta nie przekonuje w 100% od strony muzycznej, to brzmieniowo broni się znakomicie. Tego typu materiał można by przecież bez mrugnięcia okiem zarżnąć kompresją, tak lubianą przez rozgłośnie radiowe (w myśl fałszywej zasady: jak coś jest głośne, to znaczy, że lepsze), ale zamiast tego mamy tu godną podziwu rozpiętość dynamiczną. ★ ★ ★ ★ ★