O muzyce
Ayo to utalentowana wokalistka o nigeryjsko-romskich korzeniach (ma również polskie korzenie ze strony swojej babci). Jej właściwe nazwisko to Joy Olasunmibo Ogunmakin. Już debiutancki album "Joyfull" z 2006 roku zwrócił uwagę krytyków zarówno ciekawym i intrygującym głosem wokalistki, jak i warstwą muzyczną. Ta nawiązuje do muzycznych korzeni Ayo, czyli połączenia folku, country-rocka, akustycznego soulu, a nawet delikatnego pierwiastka hip-hopu. Podobny charakter ma ostatnia, czwarta płyta Ayo "Ticket To The World", nagrana z Jeyem Newlandem, odpowiedzialnym za brzmienie dwóch pierwszych płyt wokalistki.
Wyraziste melodie, nietuzinkowy głos oraz akustyczne otoczenie muzyki to jej największe atuty. Słucha się tych nagrań z ogromną przyjemnością, niezależnie od okoliczności. Do tego udany duet z Clarencem Greenwoodem, bardziej znanym jako Citizen Cope ("Justice"), i francuskim raperem (urodzonym w Kinszasie) Youssoupha ("Fire"). Oprócz autorskich utworów na płytę trafiła też urokliwa wersja "I Wonder" Sixto Rodrigueza, którym Ayo zafascynowała się po obejrzeniu filmu "Sugar Man" i "Sunny" Bobby Hebba, spopularyzowana przez Cher czy Boney M. Szczera, pełna pasji, z niebanalnym przekazem również od strony tekstowej muzyka, adresowana do szerokiego odbiorcy. Wiele utworów przywołuje klimat znany z nagrań Tracy Chapman, choć w przekazie Ayo z pewnością jest więcej optymizmu i radości. ★ ★ ★ ★
O dźwięku
Wspomniany Jay Newland jest także odpowiedzialny za miksy i realizację dźwięku. Z kolei masteringu dokonał Mark Wilder znany z odświeżania nagrań legend jazzu. To właśnie tym dwóm panom należą się podziękowania za to, że "Ticket To The World" nie brzmi płasko i bez życia. Z drugiej strony nie można powiedzieć, że mamy tu do czynienia z audiofilską referencją – po prostu niczego nie przekontrastowano, całość umiejętnie zabezpieczono przed przesterowaniem, które coraz częściej staje się (niestety) znakiem rozpoznawczym wielu współczesnych realizacji. Udało się też zachować właściwy balans pomiędzy poszczególnymi zakresami pasma, a w panoramie stereofonicznej znalazło się miejsce na dodatkową przestrzeń. ★ ★ ★ ½