s-e-r-v-e-r-a-d-s-3

gadżety

JBL Everest 100

test |
Słuchawki dokanałowe bezprzewodowe - JBL Everest 100

Czy niedrogie słuchawki dokanałowe są w stanie zapewnić audiofilską jakość dźwięku? Testujemy to na przykładzie modelu Everest 100 marki JBL

Niemal każdy szanujący się producent słuchawek ma dziś w ofercie bezprzewodowe modele dokanałowe. Najczęściej są one dedykowane dla osób lubiących aktywnie spędzać czas: uprawiających jogging czy jeżdżących na rowerze. W takich sytuacjach zarówno bezprzewodowa transmisja dźwięku, jak i niewielkie rozmiary słuchawek są nieocenione, a sama jakość brzmienia wydaje się schodzić na dalszy plan. A co z bezprzewodowymi "dokanałówkami", które nie są modelami stricte sportowymi? Czy są na tyle uniwersalne, by sprawdzić się zarówno "w plenerze", jak i w domu? Postanowiliśmy to sprawdzić na przykładzie modelu Everest 100 JBL.

Konstrukcja

"Setki" otwierają nową serię słuchawek JBL-a nazwaną Everest i jako jedyne w tej rodzinie są modelem dokanałowym, czyli wkładanym do kanału usznego. Prawidłowo założone czy raczej włożone do ucha, skutecznie tłumią dźwięki otoczenia. Producent nie rozpisuje się na temat zastosowanych przetworników – wiadomo jedynie, że są to 5,8mm drivery dynamiczne, co znajduje odzwierciedlenie w ich stosunkowo niewysokiej cenie (przetworniki armaturowe są zazwyczaj sporo droższe). Zastosowano tu dwa litowo-jonowe akumulatory polimerowe, każdy o pojemności 60mAh – ładowanie odbywa się za pośrednictwem kabla micro-USB–USB typu A i trwa do 2 godzin, po czym muzyki można słuchać przez mniej więcej 8 godzin (stan naładowania akumulatorków jest widoczny na podłączonym smartfonie czy tablecie).

Włączanie, wyłączanie, ładowanie, parowanie z nadajnikiem BT, odbieranie, kończenie i zawieszanie rozmów telefonicznych, podobnie jak funkcje przeskakiwania do kolejnego/wcześniejszego utworu umożliwia niewielki pilot z wbudowanym mikrofonem, gniazdem micro-USB, przyciskami i diodami LED, umieszczony kilka centymetrów pod prawą słuchawką. Wszystko działa nadzwyczaj sprawnie, a informacje głosowe informujące o aktualnym statusie słuchawek wieńczą dzieło niczym wisienka na torcie. W komplecie oprócz kabla do ładowania dostajemy trzy pary wymiennych nakładek o różnej wielkości (S, M i L), a także trzy pary "ochraniaczy" ze specjalnymi wypustkami, również o różnej wielkości (S, M, L), poprawiającymi osadzenie słuchawek w uszach. Skrócenie/wydłużenie kabla łączącego przetworniki umożliwia specjalny klips – słuchawki należy założyć w taki sposób, by kabel spoczywał na karku.

JBL-Everest-100-1

Jakość brzmienia

Przyjęło się uważać, że dzięki większym wymiarom membran przetworniki dynamiczne grają bardziej basowo od przetworników armaturowych. Everest 100 potwierdzają tę teorię, choć z pewnością nie miażdżą niskimi tonami, nie powalają skalą czy ogólną potęgą brzmienia. Nie można też o nich powiedzieć, że są "ciemno strojone", co akurat osobiście bardzo mi odpowiada – dzięki temu "dokanałówki" JBL-a ładnie wyciągają różnego rodzaju niuanse realizacyjne. Priorytetem przy ich strojeniu było najprawdopodobniej utrzymanie możliwie najbardziej liniowego charakteru. Basu dla niektórych może więc być trochę za mało (warto wypróbować różne wielkości nakładek i jak najlepiej uszczelnić kanały uszne), ale z pewnością nie można mu odmówić dobrej kontroli czy ładnej barwy.

Dźwiękowo Everesty 100 spisują się na medal, zapewniając wciągające brzmienie pozbawione taniego efekciarstwa

Nie umykają szczegóły artykulacyjne takiego instrumentu, jak kontrabas, a stopa perkusyjna, choć brzmi raczej krótko i mocno, to jest także nieco mięsista. Najważniejsza jest tu jednak średnica – czytelna, żywa i analityczna – dopełniona górą stawiającą na precyzję i detal, ale w granicach rozsądku, czyli bez niepotrzebnych fajerwerków. Całościowo dźwięk jest bezpośredni, otwarty i swobodny. Dobre realizacje, np. "Guitar Stories" Leo Amuedo, potrafią zaskoczyć przestrzennym i obszernym dźwiękiem, w którym nie brakuje powietrza, życia i dynamiki. Nieaudiofilskich nagrań, wyraźnie skompresowanych dynamicznie ("Black Star" Davida Bowiego), też da się posłuchać z przyjemnością – w przekazie może pojawić się wówczas niespodziewany głęboki, mocny bas.

Podsumowanie

Jeśli tylko nie macie problemu z wkładaniem słuchawek głęboko do kanału usznego (nie każdy musi lubić to uczucie), to propozycja JBL-a jest zdecydowanie warta rozważenia. Dźwiękowo Everesty 100 spisują się na medal, zapewniając wciągające brzmienie pozbawione taniego efekciarstwa.

Bądź mobilny! Czytaj na tablecie

Posiadaczy tabletów iPad oraz urządzeń z systemem Android zachęcamy do pobrania za darmo dedykowanej aplikacji umożliwiającej dostęp do bezpłatnych wydań cyfrowych, z których m.in. pochodzi ten artykuł.


Aplikacja Hi-Fi Choice dla iPada
Aplikacja Hi-Fi Choice dla Androida

Werdykt: JBL Everest 100

  • Jakość dźwięku

  • Jakość / Cena

  • Wykonanie

  • Możliwości

Plusy: Łatwość parowania z nadajnikami BT. Mieszczą się w dłoni/kieszeni. Nakładki i ochraniacze w różnych rozmiarach. Brzmienie bezpośrednie, otwarte i swobodne

Minusy: Nie każdemu spodoba się wkładanie słuchawek głęboko do kanału usznego

Ogółem: Słuchawki dla osób wiedzących, czego chcą. To brzmienie powinno zadowolić nawet audiofilów

Ocena ogólna:

PRODUKT
JBL Everest 100
RODZAJ
Słuchawki Bluetooth
CENA
419 zł
WAGA
0,016 kg
DYSTRYBUCJA
Suport
www.jbl.com.pl
NAJWAŻNIEJSZE CECHY
  • Konstrukcja: zamknięta, dokanałowa
  • Rozmiar przetwornika: 5,8 mm
  • Impedancja: b.d.
  • Pasmo przenoszenia: 10Hz–22kHz
  • Maksymalne ciśnienie akustyczne SPL: 103 dB
  • Bluetooth 4.1, profile A2DPV1.3,AVRCPV1.5, HFP V1.6, HSP V1.2
  • Czułość mikrofonu: -42 dBV/Pa
  • Akumulator: litowo-jonowy (3,7V, 60mAh x 2)
  • Czas ładowania: 2 godziny
  • Czas odtwarzania muzyki: do 8 godzin
  • Wymiary wkładek dousznych (SxWxG): 14,7 x 14,8 x 30,4 mm
  • Wymiary obudowy mikrofonu (SxWxG): 9,1 x 7,2 x 42,3 mm