Nowe w ofercie JBL-a słuchawki dokanałowe Live Pro 2 TWS są udoskonaloną wersją modelu Live Pro Plus TWS. Bluetooth w standardzie 5.2, dłuższy czas pracy baterii i żywotność akumulatora w etui ładującym, funkcja wykrywania słuchawek w uszach oraz ich lokalizowania, wyższa klasa wodoodporności, niższa waga – tak w skrócie przedstawia się lista usprawnień, którymi mogą pochwalić się "dwójki" Live Pro.
Wygląd i funkcjonalność
Nie zdziwiłbym się, gdyby ktoś pomylił Live Pro 2 TWS z Live Pro Plus TWS – oba te modele wyglądają chyba identycznie, w każdym razie ja nie dostrzegam między nimi znaczących różnic. Płaskie, zaokrąglone etui dobrze trzyma się w dłoni i bez problemu nosi w kieszeni spodni. Można je ładować zarówno przewodowo (USB-C), jak i bezprzewodowo (ogniwo wbudowano w dolną część etui). O stanie naładowania baterii informują LED-owe wskaźniki.
Słuchawki spoczywają w etui poziomo, dzięki czemu łatwo je z niego wyjąć (spróbujcie tej sztuki z VIBE 200 TWS!). Główna komora miniaturowej obudowy ma obły kształt, podobnie jak bardzo krótkie tulejki zakończone metalowymi maskownicami. Całość pewnie "siedzi" w uchu i, jak na konstrukcję dokanałową, jest bardzo wygodna. Sensory dotykowe wbudowano w płaskie i podłużne "patyczki" ozdobione logo JBL-a. Dzięki nim obsługa odtwarzacza, rozmów i Asystenta jest prosta i przyjemna. Ten ostatni po otrzymaniu odpowiedniego polecenia może np. włączyć/wyłączyć funkcję ANC (Turn on/off noise canceling). Działa to całkiem sprawnie, aczkolwiek komunikaty głosowe (Voice Prompts) nakładają się na głos Asystenta, co wprowadza niepotrzebny bałagan.
Sporo ciekawych ustawień oferuje aplikacja JBL Headphones. Od podstawowych, jak sprawdzenie procentowego stanu naładowania baterii, włączenie funkcji ANC/Ambient Aware/TalkThru, ustawienie EQ (gotowe presety plus możliwość ich korygowania) i trybu Audio/Video, po możliwość przypisania słuchawkom konkretnych gestów, uruchomienie VoiceAware (i ustalenie jednego z trzech poziomów Low/Mid/High) czy też włączenie funkcji lokalizowania zapodzianych gdzieś słuchawek (Find My Buds). Na szczególną uwagę zasługuje możliwość "skastomizowania" funkcji ANC, która obejmuje wł./wył. Adaptive ANC, Leakage Compensation (kompensacja "wyciekającego" dźwięku w czasie rzeczywistym), Ear Canal Compensation oraz Ear Canal Test ("skan" ucha i dostosowanie redukcji szumów do jego kształtu).
Jakość brzmienia
Live Pro 2 zachowują charakterystyczną dla słuchawek średniej i wyższej klasy JBL-a spójność brzmienia. Ich brzmienie można określić jako płynne i gęste, a jednocześnie bogate w szczegóły. W rozpatrywanej klasie cenowej opisywane "pchełki" z pewnością stanowią jedną z ciekawszych propozycji.
Bas jest tu prowadzony równo, ma niezbyt zróżnicowany charakter, ale zachowuje motoryczność i niezłą kontrolę. Bez wątpienia stanowi atut Live Pro 2: solidną, wcale nie tak oczywistą w przypadku "dokanałówek" o podobnym kształcie podstawę dla pozostałych przedziałów pasma. Niskie składowe są obfite, głębokie, mają zaokrąglone krawędzie, ale stosunkowo niski poziom podbarwień sprawia, że odsłuch jest przyjemny i relaksujący.
Dobrze dociążone, a przez to pasujące do basu tony średnie brzmią w sposób wciągający – nie są ani zbyt "przepalone", ani tym bardziej nadmiernie analityczne, co mogłoby wynikać np. z rozjaśnienia brzmienia. Niemniej są wystarczająco świeże, przejrzyste i otwarte, by oddać bogactwo bardziej złożonej muzyki oraz treściwe i komunikatywne wokale. Generalnie rzecz biorąc, średnicę można określić jako plastyczną i spójną z pozostałymi zakresami.
Na wyróżnienie zasługuje mikrodynamika górnego skraju pasma – wszystkie drobne dźwięki są podane "jak na tacy" (...)
Wysokie tony są wyraziste, aczkolwiek nie tak precyzyjne, jak w droższych konstrukcjach. Nie brakuje im jednak dźwięczności ani spontaniczności. W ich brzmienie wpisana jest pewna łagodność, dzięki której przekaz nigdy nie sprawia wrażenia natarczywego. Na wyróżnienie zasługuje mikrodynamika górnego skraju pasma – wszystkie drobne dźwięki są podane "jak na tacy", co wywołuje znakomity efekt podczas odsłuchu takich płyt, jak np. "The View" Maćka Pysza.
Z kolei możliwości makrodynamiczne Live Pro 2 nie rzucają na kolana, różnice pomiędzy naprawdę głośnymi i cichymi fragmentami nie są szczególnie kontrastowe. Dźwięk pozostaje jednak całkiem rytmiczny, a ogólna skala dynamiczna jest nakreślona sensownie – finał "The Grudge" zespołu Tool (stream z TIDAL-a) został przekazany z niezłym "wykopem".
Pod względem przestrzenności i rekonstrukcji sceny muzycznej słuchawki JBL-a prezentują poziom typowy dla swojej grupy cenowej. Scena jest zogniskowana głównie w obrębie pierwszego planu, a informacja o głębi jest przekazywana w sposób uproszczony. Dopiero włączenie playlisty 360 Reality Audio (TIDAL) przynosi znaczną poprawę we wspomnianych aspektach i ciekawy, momentami wręcz zaskakujący efekt "wyjścia muzyki z głowy".
Podsumowanie
Atrakcyjność słuchawek Live Pro 2 polega na braku ewidentnie słabych punktów, a bardzo dobre wykonanie i funkcjonalność tylko ją wzmacniają. Samo brzmienie charakteryzuje się dużą uniwersalnością i małą wrażliwością na rodzaj odtwarzanej muzyki.