Seria Citation Harmana Kardona liczy obecnie kilkanaście urządzeń. Oferuje różne rozwiązania w postaci zarówno pojedynczych głośników (np. One, 100, 300), soundbarów (jak Multibeam 1100 czy Bar), subwooferów (Sub i Sub S), jak i głośników surround czy kolumn Tower. Łączy je niebanalny, industrialny design, możliwość współpracy w ramach multiroomu oraz obsługa Asystenta Google'a pozwalająca na wygodną kontrolę za pomocą głosu. Opisany poniżej Citation 200 jest swego rodzaju "brakującym ogniwem" pomiędzy modelami 100 i 300, wyposażonym w stację ładującą, która sprawia, że jest nie tylko głośnikiem mobilnym, ale też w pewnym sensie stacjonarnym.
Budowa i funkcjonalność
"Dwusetka" ma formę całkiem sporego kubełka – za takie skojarzenie odpowiada przede wszystkim okrągłe dno, walcowaty kształt i skórzany uchwyt. Obudowa o klasie wodoodporności IPX-4 zapewnia ochronę przed niewielkim zachlapaniem. Do wykończenia głośnika wykorzystano tkaninę z mieszanki wełny produkowaną przez duńską firmę Kvadrat. Jest niepalna, odporna na brud i zaimpregnowana specjalną powłoką ułatwiającą czyszczenie. Poza tym dzięki niej Citation 200 wygląda elegancko – można go postawić na komodzie albo stoliku w salonie, gdzie z powodzeniem będzie pełnił funkcję modnego gadżetu.
Uzupełnienie części tekstylnej stanowią srebrne elementy: cienkie podłużne łączenia po bokach; plakietka z logo producenta na froncie; niewielki panel tylny z diodą statusu Wi-Fi, konektorem USB-C do ładowania baterii głośnika oraz sliderem włączającym/wyłączającym mikrofon; okrągłe klipsy mocujące pałąk; jak również główny panel sterujący w części górnej. Umieszczono tam główny włącznik, przycisk multifunkcyjny (Asystent Google'a, play/pause, wyłącznik timera/alarmu i sprawdzenie stanu naładowania baterii), przycisk parowania Bluetooth, regulację głośności (plus i minus), dwa mikrofony i pięć LED-ów – wskaźników naładowania baterii. Z kolei umiejscowione w górnej części frontu pod tkaniną cztery diody informują o sposobie komunikowania się z Asystentem Google'a (nasłuchiwanie, odpowiadanie, nieaktywne mikrofony) oraz o statusie Bluetooth (parowanie i połączenie).
Dopełnieniem głośnika jest stacja ładująca w postaci krążka idealnie dopasowanego do podstawy walca. Dzięki niej i wbudowanej baterii Citation 200 może być jednocześnie stacjonarny i mobilny (wbudowany akumulator wystarcza maksymalnie na 8 godzin pracy, ładowanie trwa ok. trzech godzin; stacja umożliwia jednoczesne uzupełnianie energii i słuchanie muzyki).
Citation 200 to konstrukcja dwudrożna. Wysokie tony odtwarza 25-milimetrowa kopułka, a średnie i niskie – 12-centymetrowy stożek. Uzupełnieniem przetworników aktywnych jest membrana pasywna. Łączna nominalna moc zestawu wynosi 50W. Głośnik działa zarówno w technologii Bluetooth, jak i Wi-Fi, jest kompatybilny z funkcją AirPlay i ma wbudowany Chromecast, który zapewnia dostęp do serwisów streamingowych (np. TIDAL connect). Lista obsługiwanych formatów obejmuje AAC (HE/LC), Vorbis, WAV (LPCM), FLAC, Opus i MP3. Modele z serii Citation można łączyć w systemy wielostrefowe i odtwarzać jednocześnie ten sam albo różne utwory w różnych pomieszczeniach. Dwa głośniki Citation 200 mogą działać w systemie stereo.
Do konfiguracji i sterowania "dwusetką" służy aplikacja Google Home. Aktualizacje oprogramowania są pobierane i instalowane automatycznie. Niestety Harman Kardon nie pokusił się o przygotowanie własnej aplikacji, dzięki której można by np. dostroić brzmienie głośnika.
Jakość brzmienia
Trudno nie zauważyć, że Citation 200 kładzie nacisk na skraje pasma, jednak jego równowaga tonalna jest wystarczająco poprawna, by nie odnieść wrażenia, że z brzmieniem jest "coś nie tak". Oczywiście należy pamiętać, że to tylko głośnik konsumencki (a nie zamiennik systemu hi-fi w wersji mini), który większość nagrań "interpretuje" na swój sposób, narzucając w ten sposób pewną manierę, ale też starając się wydobyć z nich pozytywną energię.
Bas modelu Citation 200 jest całkiem intensywny – w mniejszym pomieszczeniu, zwłaszcza w pobliżu ściany potrafi narobić hałasu, tj. zdominować nieco pozostałe części pasma, zwłaszcza średnicę. Sam w sobie jest wyraźnie zaokrąglony, niezbyt głęboki, raczej jednostajny, czasami minimalnie spóźniony – bez wątpienia przydałoby się mu nieco więcej dyscypliny. Lepsza kontrola i większa precyzja mogłyby też pomóc w różnicowaniu nagrań, bo te bez względu na realizację brzmią chyba zbyt podobnie.
Z jednej strony jego brzmienie jest świeże i pełne detali, a z drugiej – mimo swojej wyrazistości – nawet przy dłuższym odsłuchu nie wpada w nieprzyjemną jaskrawość czy ofensywność.
Solidnemu basowi towarzyszą rzetelne soprany, która sprawiają, że estetyka brzmieniowa "dwusetki" jest nieco rozjaśniona, nastawiona na wyeksponowanie szczegółów kryjących się w górnym zakresie. Na szczęście Citation 200 nie przesadza z analitycznością. Z jednej strony jego brzmienie jest świeże i pełne detali, a z drugiej – mimo swojej wyrazistości – nawet przy dłuższym odsłuchu nie wpada w nieprzyjemną jaskrawość czy ofensywność.
Średni zakres częstotliwości nie jest w tym wypadku najważniejszy. Wokale są w miarę klarowne, ale też nieco nosowe; nie intrygują intensywnością barw, nie są zbyt głębokie. Mimo to brzmienie potrafi zaskoczyć swego rodzaju muzykalnością i zaangażowaniem nawet w przypadku gorzej zrealizowanych nagrań, w których stosuje się rozmaite kompresory dynamiki.
Podsumowanie
Citation 200 brzmi tak, jak wygląda, tj. przede wszystkim solidnie. Oferuje brzmienie oparte na niezłym basie, wyraziste, lekko rozświetlone, łatwo wpadające w ucho. Potrafi wydobyć życie nawet z marnie zrealizowanych nagrań. Inna sprawa, że nieco gorzej przychodzi mu ich różnicowanie. Krótko mówiąc, to dobry i bezpieczny wybór dla tych, którzy obawiają się niemiłych niespodzianek związanych z zakupem głośnika bezprzewodowego.