Minimalistyczne, kompaktowe systemy kina domowego na stałe zagościły w ofercie wielu światowych marek, w tym również w katalogu znanego amerykańskiego producenta Polk Audio. Zestaw Magnifi Max SR należy jednak zaliczyć do systemów oferujących znacznie szerszy wachlarz możliwości niż większość popularnych zestawień opartych na soundbarze wspartym najczęściej przez dodatkową aktywną jednostkę niskotonową. Zestaw Magnifi Max SR jako jeden z niewielu posiada bezprzewodowe kolumny obsługujące kanały surround, a także bogaty zestaw głośnikowy zainstalowany w smukłym soundbarze, posiadającym również specjalną wyodrębnioną sekcję głośnikową, obsługującą tylko i wyłącznie kanał centralny. Polk Audio obsługuje nie tylko format Dolby Digital, ale również DTS, co generalnie jest rzadko spotykane w przypadku podobnych konstrukcji. Amerykański producent dołożył więc wszelkich starań, aby proponowany zestaw zadowolił nawet tych bardziej wymagających miłośników minimalistycznych systemów kinowych.
Obecnie warszawski dystrybutor proponuje kilka wariantów samego systemu Magnifi, jak również nieco tańsze rozwiązania. Najbardziej rozbudowaną opcją jest zestawienie Magnifi Max SR, ale klient może również zaopatrzyć się w nieco tańszą i skromniejszą wersję tego systemu, a mianowicie model Magnifi Max bazujący na podstawowym soundbarze, a także aktywnym subwooferze – w tym systemie, kosztującym 2.699zł, nie znajdziemy tylnych kolumn surround SR1. Najtańszy jest zestaw Magnifi Mini w cenie 1.399zł, bazujący na znacznie mniejszym soundbarze, a także na nieco mniejszej aktywnej jednostce niskotonowej. Ofertę zamykają dwa najtańsze systemy, a więc Signa S1 w cenie 1.099zł (wyposażony w soundbar wsparty aktywnym subwooferem) oraz Signa Solo w cenie 799zł (jest to sam soundbar).
Bogate wyposażenie i wysoki standard
Muszę przyznać, że już podczas wstępnych oględzin testowanego zestawienia byłem miło zaskoczony, ponieważ Magnifi Max SR posiada wszystkie niezbędne elementy stanowiące o tym, że jest to pełnowartościowy minimalistyczny system 5.1. Uwagę zwraca przede wszystkim jednostka główna w postaci soundbaru wyposażonego w aż siedem głośników. Jest on szeroki, co budzi przypuszczenia, że budowana przez niego scena dźwiękowa nie będzie ściśnięta jak w imadle. Ale najważniejsze jest w nim zestawienie głośnikowe, bo producentowi tej jednostki udało się zainstalować niewielki głośnik szerokopasmowy, wspomagany przez kopułkę wysokotonową, wyodrębniony specjalnie z myślą o obsłudze dźwięku dla kanału centralnego – dzięki takiemu rozwiązaniu głośnik obsługujący kanał centralny pracuje niezależnie, otrzymując również sygnał z własnego wzmacniacza klasy D.
W połączeniu z technologią Voice Adjust użytkownik może oddzielnie regulować głośność kanału centralnego, a więc wpływać na intensywność brzmienia wokali i dialogów niezależnie od efektów dźwiękowych odtwarzanych przez pozostałe kanały. Reszta głośników zainstalowanych w smukłej listwie również posiada własne wzmacniacze klasy D, wśród nich znajdziemy nie tylko jednostki szerokopasmowe, ale też kopułki wysokotonowe dla lewego i prawego kanału, co w konsekwencji prowadzi do znacznego poszerzenia pasma akustycznego odtwarzanego w górnych partiach częstotliwości.
Polk Audio stworzyło co prawda zestaw minimalistyczny, ale w pełni obsługujący układ 5.1, co sprawia, że jest to obecnie jeden z niewielu tego typu systemów dostępnych na rynku na tym poziomie cenowym
Soundbar pełni funkcję swego rodzaju jednostki systemowej, bo to do niego doprowadzamy wszystkie niezbędne sygnały, a odbywa się to dzięki szerokiej gamie wejść – użytkownik ma do dyspozycji aż trzy wejścia HDMI, z obsługą rozdzielczości Ultra HD 4K, a także jedno wyjście HDMI z ARC. Generalnie jeśli chodzi o cyfrową transmisję sygnału dźwiękowego, to złącza HDMI załatwiają całą sprawę, ale jak widać producent postanowił również dorzucić klasyczne wejście cyfrowe, dzięki czemu Magnifi Max SR będzie również mógł współpracować z innymi cyfrowymi źródłami sygnału audio. Urządzenie możemy obsługiwać za pomocą estetycznego, wygodnego i ładnie zaprojektowanego pilota.
Do standardowego wyposażenia należy również aktywny subwoofer z solidnym celulozowym głośnikiem niskotonowym o średnicy 200mm. Skrzynka jest designerska, wydatnie zaokrąglona, z ciekawym górnym panelem, wykonana z tworzywa sztucznego. Zarówno aktywny subwoofer, jak i tylne głośniki SR1 obsługujące sygnały surround pracują w domenie bezprzewodowej, co z pewnością ucieszy przeciwników okablowania. Oczywiście ta bezprzewodowość związania jest przede wszystkim z odbiorem sygnału audio wzmacnianego potem przez zainstalowane w każdej z kolumn wzmacniacze klasy D.
Z drugiej strony zarówno do aktywnego subwoofera, jak i do kolumn SR1 musimy doprowadzić prąd z gniazdka – aktywny subwoofer posiada wbudowany zasilacz, natomiast niewielkie kolumienki SR1 wyposażone w pełnozakresowe głośniki bazują na prostych zewnętrznych zasilaczach impulsowych. Całość prezentuje się nienagannie, zwłaszcza od strony wizualnej – designerski aktywny subwoofer posiada jednak obudowę wykonaną z tworzywa sztucznego i nie jest ona tak sztywna, jak jej masywniejsze odpowiedniki zbudowane z płyt MDF, co może budzić pewne obawy związane z podbarwianiem dźwięku w zakresie niskich tonów.
Z kinowym pazurem
Polk Audio stworzyło co prawda zestaw minimalistyczny, ale w pełni obsługujący układ 5.1, co sprawia, że jest to obecnie jeden z niewielu tego typu systemów dostępnych na rynku na tym poziomie cenowym. Tylne głośniki surround znacznie powiększają odbiór panoramy wielokanałowej budowanej przez system, na czym zyskują filmowe ścieżki dźwiękowe. Efekt dźwięku dookolnego sprawdza się nie tylko w formacie Dolby Digital, ale przede wszystkim w DTS, ponieważ wszelkie dźwięki budujące atmosferę w oparciu o odgłosy i różnego rodzaju efekty tła dobiegające zza głowy oraz po bokach znacząco wpływają na sugestywność odbioru przestrzennego przez widza. Przekonałem się o tym nie tylko podczas projekcji kilku już kultowych części z serii o agencie 007, z występującym w roli głównej Pierce'em Brosnanem (ścieżki dźwiękowe w formacie DTS), ale także wtedy, gdy sięgałem po wydania z muzyką koncertową w wykonaniu Depeche Mode czy też Davida Gilmoura. Słychać, że tylne kolumny surround wykonują ogrom pracy, sprawiając, że efekt otaczania widza/słuchacza dźwiękiem jest bardzo sugestywny.
Niemniej jednak za ogólną jakość dźwięku odpowiada przede wszystkim smukły soundbar, obsługujący nie tylko obydwa przednie główne kanały L i R, ale również kanał centralny. Soundbar wchodzący w skład zestawu Magnifi Max SR wyposażono m.in. w wysokotonowe kopułki znacznie poszerzające pasmo odbioru zakresu wysokich tonów, korzystnie wpływając na całokształt prezentowanego dźwięku. Dźwięk jest jasny, czysty i detaliczny, jednak bez nadmiernej ekspozycji w zakresie wysokich tonów. Jeśli chodzi o zakres średnicy, to rzeczywiście dialogi odtwarzane z filmowych ścieżek brzmią czysto i czytelnie, w czym niewątpliwie swój udział ma odseparowany układ głośnikowy wraz ze wzmacniaczem, stworzony przede wszystkim do przetwarzania sygnałów dla kanału centralnego. Zakres niskich tonów zmierza w kierunku miękkości, rozłożystości i przede wszystkim masy – tutaj wszystko będzie zależało od ustawień korektora – w muzyce bas nie jest tak masywny, ale za to brzmi bardziej konturowo, natomiast w filmach wyraźnie słychać, że nacisk położono na ekspozycję zakresu niskich tonów.
Generalnie dużo będzie zależało jeszcze od regulacji głośności dla kanału LFE, ale jeśli regulator ustawimy na pozycji 0 (neutralna), to sam dźwięk będzie już kształtowany według wprowadzonych do pamięci nastaw dla korektora częstotliwości. Oczywiście dedykowany subwoofer został ładnie zgrany ze soundbarem zarówno fazowo, jak i pod kątem podziału częstotliwości, więc w dźwięku nie pojawia się bałagan. Mimo wszystko słychać nieznaczne podbarwienia w basie, wynikające z użycia niezbyt sztywnej obudowy dla 200mm głośnika niskotonowego (tutaj odpowiedniki wykonane najczęściej z grubszych płyt MDF są mniej podatne na rezonanse). Jeśli jednak system Magnifi Max SR porównamy pod tym względem z konkurencją, to okaże się, że i tak oferuje najefektywniejszy bas o imponującej głębi. Natomiast wiadomo, że w zestawieniu z bardziej rozbudowanymi i droższymi instalacjami pewne braki, zwłaszcza pod względem prezentacji barwy i jej neutralności, zawsze się pojawią. Nie zmienia to jednak faktu, że Magnifi Max SR należy uznać za udany system, oferujący spektakularnie przetwarzany dźwięk wielokanałowy.
Warto wiedzieć
System Magnifi Max SR wyposażono w komplet głośników dla układu 5.1, podczas gdy najczęściej soundbary uzupełniane są jedynie aktywną jednostką niskotonową. Producent dobrał wszystkie parametry i charakterystykę głośników tak, aby w zestawieniu 5.1 wszystkie kolumny tworzyły jeden, dobrze funkcjonujący zestaw głośnikowy, oferujący spójny i jednolity w charakterze dźwięk. Najważniejszy jest jednak fakt, że na standardowym wyposażeniu znalazły się niewielkie, bezprzewodowe kolumny SR1 obsługujące kanały surround, co oczywiście pozytywnie wpływa na kreację prawdziwego wielokanałowego obrazu dźwiękowego. Pracujący również w domenie bezprzewodowej transmisji sygnału aktywny subwoofer znacznie upraszcza instalację całego systemu.
Podsumowanie
Amerykański producent stworzył bardzo dobrze brzmiący system kina domowego oparty na soundbarze, bezprzewodowym aktywnym subwooferze oraz bezprzewodowych kolumnach surround. Magnifi Max SR dysponuje dużymi możliwościami, łącznie z obsługą formatu DTS, co jest rzadkością w tego typu systemach. Ponadto oferuje rasowy, kinowy dźwięk podczas oglądania filmów, jak również usatysfakcjonuje miłośników oglądania i słuchania koncertów muzycznych zapisanych na płytach DVD i Blu-ray.