Seria Motion XT Martina Logana różni się od podstawowej Motion bardziej zaawansowanym głośnikiem wysokotonowym Gen2 Folded Motion XT oraz udoskonaleniami w obrębie przetworników nisko-średniotonowych. Ulepszenia dotyczą wszystkich konstrukcji, w tym kolumny centralnej Motion XT C100, która cechuje się rzadko spotykanym, dwuipółdrożnym układem głośnikowym, dzięki czemu jest zdolna do przenoszenia szerokiego zakresu mocy: od 20 do 300W. Ten imponujący wynik połączony z wysoką efektywnością o wartości 93dB sprawia, że model C100 można włączyć do każdego systemu kina domowego.
Budowa
Motion XT C100 bazuje na sztywnej i masywnej skrzynce, dostępnej w trzech wariantach wykończenia: czarnym błyszczącym lakierze, białym satynowym lakierze bądź też klasycznym fornirze orzechowym. Zastosowany głośnik wysokotonowy ma nie tylko wydajniejszy i większy układ napędowy redukujący zniekształcenia, ale też membranę o powierzchni większej o 40%. Z kolei przetworniki nisko-średniotonowe wyposażono w solidne odlewane kosze i wydajne układy magnetyczne.
Wisienką na torcie jest nowo opracowana membrana wykonana z kevlaru wzmocnionego włóknami z Nomexu, charakteryzująca się bardzo wysoką wytrzymałością. Tak zaprojektowane membrany mają sprawić, że głośniki czystością i rozdzielczością brzmienia dorównają zaawansowanemu tweeterowi Gen2 Folded Motion XT.
Warto podkreślić, że w obudowie zastosowano pochyloną pod niewielkim kątem górną ściankę, dzięki czemu zniwelowano równoległość między obydwiema wewnętrznymi płaszczyznami odbijającymi dźwięk. W ten sposób ograniczono ryzyko powstawania fal stojących wewnątrz obudowy oraz ilość materiału tłumiącego. Duży nacisk w przypadku kolumn serii Motion XT położono również na uzyskanie jak najbardziej płynnej i gładkiej powierzchni panelu przedniego.
Między głośnikami, a w szczególności w okolicy membrany głośnika wysokotonowego front wyprofilowano, nadając mu opływowy kształt, co pozytywnie wpływa na dźwięk w zakresie sopranów.
Skrzynkę kolumny C100 wyposażono w tunel rezonansowy ulokowany z tyłu. Obok układu bas-refleksu znalazły się podwójne terminale głośnikowe z solidnymi szerokimi nakrętkami i nie gorzej wykonanymi zworami.
Jakość dźwięku
Kolumna centralna C100 pokrywa praktycznie cały przedział pasma częstotliwości i jest zdolna do przenoszenia szerokiego zakresu mocy. Wobec powyższego najlepiej zabrzmi, gdy w menu ustawień amplitunera (korzystałem z modelu TX-RZ50 marki Onkyo) zespół głośnikowy obsługujący kanał centralny oznaczymy jako "duży", czyli przenoszący pełen zakres częstotliwości, bez obcinania przez aktywne zwrotnice amplitunera pasma najniższych tonów.
W efekcie C100 może popisać się zdecydowanie pełniej brzmiącymi efektami odtwarzanymi przez kanał centralny, a także, co znamienne, precyzyjniejszą reprodukcją dialogów. W filmie "Spectre" dźwięki wydobywające się z kolumny centralnej zostały odtworzone nie tylko z pożądaną głębią, ale również z efektownie przetwarzaną dynamiką – C100 perfekcyjnie reagował na skoki dynamiki w skali makro. Nawet przy bardzo wysokich poziomach głośności nie było najmniejszego śladu kompresji czy poczucia, że głośnik jest u kresu wytrzymałości.
Amerykańska kolumna bardzo dobrze radziła sobie z odtwarzaniem dialogów pojawiających się w kanale centralnym, dzięki czemu były one czytelne, wiarygodne i wyraźnie zlokalizowane w przestrzeni. Najbardziej uderzająca była jednak klarowność dźwięku, zarówno w odniesieniu do dialogów, jak i różnych efektów pojawiających się w ścieżkach filmowych.
Podczas odsłuchu "The Endless River" zespołu Pink Floyd w formacie DTS-HD Master Audio z krążka Blu-ray, C100 pokazał pełną fakturę poszczególnych dźwięków pojawiających się zarówno w zakresie wysokich, jak i średnich tonów – słychać było, że głośnik Gen2 Folded Motion XT miał duży udział w wykańczaniu wybrzmień i przekazywaniu szczegółów. Do tego dochodził zjawiskowo odtwarzany, gęsty, plastyczny bas, sprawnie i prężnie uzupełniający potężne brzmienie organów w jednym z utworów z tej znakomitej płyty. C100 jest w stanie zejść w basie zaskakująco nisko i odtwarzać ten zakres konturowo, z siłą adekwatną do wymagań materiału dźwiękowego.
Jeśli chodzi o budowę przestrzeni w kinie domowym, to sam głośnik centralny nie zmienia "zasad gry", ponieważ większy wpływ na jakość generowanej panoramy wielokanałowej mają kolumny przednie, a nawet boczne, tylne oraz górne. Kolumna centralna może jednak znacząco poprawić przetwarzanie dialogów czy efektów specjalnych pojawiających się w filmach pośrodku sceny dźwiękowej – z tej roli XT C100 wywiązywał się znakomicie.
Podsumowanie
XT C100 zasługuje na wysokie noty zarówno za precyzyjne, szczegółowe brzmienie, jak i wysoką efektywność, która jest cechą pożądaną "z punktu widzenia" wszystkich amplitunerów kina domowego. Zdolność do przenoszenia bardzo szerokiego zakresu mocy również ma w tym wypadku znaczenie, ponieważ XT C100 może pracować w pełnym paśmie, przetwarzając znaczną część zakresu basu. Poprawia to kontrolę brzmienia, nie wspominając już o czytelności i separacji poszczególnych dźwięków w zakresie wysokich oraz średnich tonów. Mocna rekomendacja!